רבים נוטים ליפול לכלל טעות נפוצה ולחשוב כי אדם הנמצא בהליכי פשיטת רגל אינו מחויב עוד בתשלום מזונות עבור ילדיו. מחשבה זו – טעות ביסודה.

 

לא שילם מזונות בגלל הליכים של פשיטת רגל

 

א', גרושה ואמא לשני ילדים קטינים, נכנסה למשרדי בוכייה ואובדת עצות. בעלה לשעבר אינו משלם את מזונות ילדיהם הקטינים מזה זמן רב ועתה קיבלה מסמכים מבית המשפט אשר לא הבינה את משמעותם. מעיון במסמכיה הסתבר כי בעלה לשעבר החל בהליכי פשיטת רגל ואף קיבל כבר צו לכינוס נכסיו. בידיה של א' היה פסק דין למזונות, שניתן כמה שנים קודם לכן על ידי ביהמ"ש לענייני משפחה וקבע כי בעלה לשעבר ישלם סך של 3,000 שקלים לחודש עבור מזונות לשני ילדיהם הקטינים.

 

במסגרת הליכי פשיטת הרגל, הגיש הבעל לשעבר בקשה לביהמ"ש ל"קציבת מזונות" וטען כי אינו יכול לשאת במזונות ילדיו ועל כן על בית המשפט לקצוב את המזונות לסכום 0, כלומר, לקבוע כי הוא לא ישלם מזונות כלל. על בקשתו זו הגשנו התנגדות.

 

האמנם כל אב חייב בתשלום מזונות ללא קשר למצבו הכלכלי?

 

מחד, חיובו של אב לזון ולכלכל את ילדיו הקטינים, בהתאם לצורכיהם, הינה מוחלטת וקודמת לזכותו לקיים את עצמו. חובתו זו של האב קיימת בין אם הכנסותיו מזעריות ובין אם הוא מובטל, אסיר או נכה המתקיים מקצבה.

 

מאידך, סעיף 20 לפקודת פשיטת הרגל קובע כי כאשר ניתן צו לכינוס נכסיו של החייב אזי יינתן צו לעיכוב ההליכים נגדו מכוח היותו פושט רגל. משכך, הנושים, ובכללם גם הזכאים למזונות ממנו, לא יוכלו להיפרע ולהמשיך בהליכי גבייה בהוצאה לפועל כנגדו. פקודת פשיטת הרגל קובעת הסדרים, שמטרתם לאזן בין האינטרסים של החייב, האינטרסים של הנושים שלו והאינטרסים של הזכאים למזונות. יחד עם זאת, הפקודה אינה פוטרת חייבים מתשלום מזונות וזכויות הקטינים נשמרות, וזאת למרות הימצאותו של החייב בהליך של פשיטת רגל.

 

ומה קורה במידה וניתן צו כינוס נכסים?

 

לעניין חייב החב במזונות ילדיו הקטינים עלינו להבחין בין מקרים שבהם ניתן או לא ניתן פסק דין למזונות לבין מועד מתן צו כינוס הנכסים והתגבשותו של חוב המזונות:

 

1. במצב בו ניתן פסק הדין למזונות אולם החייב אינו משלמם: ניתן לתבוע כל חוב מזונות שנצבר עד למועד מתן צו כינוס הנכסים בהליכי פשיטת הרגל. חוב מזונות גם זוכה לעדיפות על פני חובות אחרים של החייב. את תביעת חוב המזונות עליכם להגיש בתוך שישה חודשים מיום מתן צו כינוס הנכסים אחרת תאבדו את זכותכם לקבל את הכסף.

 

2. במקרה בו ניתן צו כינוס הנכסים ויש צורך להסדיר את המזונות השוטפים לאחר מתן הצו, יש להגיש בקשה ל"קציבת מזונות" לבית המשפט המחוזי והוא יהיה זה אשר יקצוב את סכום המזונות שעל החייב לשלם לילדיו הקטינים מתוך פסק הדין שניתן בביהמ"ש לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. ביהמ"ש המחוזי ישקול שיקולי איזון בין האינטרסים של החייב לבין האינטרסים של הנושים ויטיל עליו לשלם מזונות בנוסף לסכום החודשי בו הוא יחויב בתשלום עבור שאר הנושים.

 

ברוב המקרים סכום המזונות שיהיה על החייב לשלם בעקבות הליך זה יהיה נמוך מסכום המזונות שנקבע בפסק הדין. באם האב לא ישלם את המזונות שנקבעו לו במסגרת הליך "קציבת המזונות" תוכל האם לפנות להליכי הוצאה לפועל ולנקוט נגדו בהליכים מבצעיים כדוגמת: עיקולים, מאסר והגבלות נוספות.

 

עוד אציין כי במידה וטרם ניתן פסק דין למזונות כנגד החייב אולם בינתיים הוא החל בהליכי פשיטת רגל אזי על האם לפנות לכונס הנכסים הרשמי ולבית המשפט המוסמך ולבקש את רשותם להגשת תביעה.

 

קבלת דמי מזונות אחרי שנים בהן לא שילם האב ולו שקל אחד

 

במקרה של א' הגשנו בקשה ל"קציבת מזונות" ובית המשפט קצב את מזונות הקטינים וקבע כי על החייב לשלם עבור שני ילדיו הקטינים סך של 2,800 שקלים מדי חודש (מתוך 3,000 שקלים שנפסקו בפסק הדין למזונות). א', שהגיעה למשרדי אובדת עצות לאחר שבמשך מספר שנים לא קיבלה ולו שקל אחד עבור מזונות ילדיה יכולה עתה לנשום לרווחה.