נכון להיום בערים השונות קיימת אפשרות, גם לעורכי דין מייצגים בעלי השכלה משפטית ולחילופין, גם לזוכים או חייבים ללא ייצוג משפטי, לפתוח תיק בלשכת ההוצאה לפועל, במטרה להוציא לפועל הבטחה בכתב, או להתגונן מפני התחייבות.


הזוכים לרוב יגישו לביצוע התחייבות כתובה כמו חוזה חתום או התחייבות חתומה אחרת בכתב, באמצעותה יוכלו לפעול בהליך משפטי מקוצר, לקבלת פסק דין המחייב את בעל החוב שלהם לשלם את החוב.


באמצעות הצגת ראיה חתומה בכתב, יהיה בהליך המקוצר, נטל ראיה על החייב להוכיח כי לא התחייב בפועל בהתאם לכתוב במסמך שהוצג על ידי הזוכה, למשל במקרה של זיוף חתימה. במקרה אחר יוכל לטעון החייב כי "פרע" את חובו ולכן איננו חייב עוד, או כי קיימות סיבות אחרות, לפיהן החייב פטור בקיום התחייבותו. אחת הדוגמאות לפטור מהתחייבות יכולה להיות היעדר כשירות לחתום על התחייבות כתובה או כישלון תמורה, זאת כאשר החייב לא קיבל כל תמורה בגין הסכם הקובע תשלום כספי או שווה כסף כתנאי להתחייבות.


הגשה לביצוע של שיק שהופקד וחזר בהוראת ביטול או באי כיסוי מספיק


תיק אחר במסגרתו יכול לפנות זוכה בעצמו או באמצעות בא-כוחו ישירות ללשכת ההוצאה לפועל ללא הליך משפטי קודם הוא הגשה לביצוע של שיק שהופקד וחזר בהוראת ביטול או באי כיסוי מספיק וכן בהגשה לביצוע של שטר חוב המאפשר הפעלת פעולות גבייה כנגד ערב שהתחייב לשאת בחובו של החייב וכן, הגשה לביצוע של פסק דין שניתן בבית המשפט לטובת הזוכה וכנגד החייב [קיימים הליכים נוספים כגון גבית מזונות בענייני משפחה ואולם בהם לא נעסוק במאמר זה].


ברירת המחדל היא כי תיק שנפתח בלשכת ההוצאה לפועל בגין ביצוע שטר או ביצוע של פסק דין, יאפשר ביצוע פעולות אכיפה וגביה באמצעות לשכת ההוצאה לפועל וזאת, ללא כל הליך משפטי נוסף.


עם פתיחת תיק הוצאה לפועל במקרים אלה, תוגש אזהרה בכתב לידי החייב שבמסגרתה אישור כי נמסרה לחייב אזהרה וניתנת לו הזדמנות בחוק "להתנגד" לחוב הנטען כלפיו בתוך המועדים הקבועים בחוק.


פתיחה בהליכי גבייה באמצעות לשכת ההוצאה לפועל


באם החייב לא יתנגד לאמור ובמועדים הקבועים, יוכל הזוכה להתחיל באמצעות לשכת ההוצאה לפועל בהליכי גביה הכוללים, עיקולים שונים על רכוש, על חשבונות בנק ועל זכויות כספיות נוספות, צו עיכוב יציאה מהארץ, הגבלת רישיון נהיגה, הטלת קנסות וצווי מעצר ועוד.


חשוב להבין כי הליכי גביה ואכיפה אלה מטרתם להפעיל לחץ על החייב לשלם את חובו, במידה והוא בעל יכולת פירעון. כך למשל, צו הקובע את היעדר אפשרותו של החייב לצאת מהארץ, יכול להיות מחד, תנאי מאיים על חופש התנועה של החייב ולהרתיע אותו מלהתנער מחובו וכן, מאידך מאפשר לזוכה להגביל את החייב ולא לאפשר לו "לברוח" מבלי לשלם את חובו.


באופן דומה, עיקול על מקרקעי החייב או מיטלטלי החייב, יכול להרתיע את החייב ולגרום לו לשלם את חובו, אחרת יאלץ לאבד את נכסיו.


הגנה על חייב שמראה רצון לשלם את חובו


עם זאת קיימת הגנה על חייב אשר מראה רצון לשלם את חובו ומעיד על מידת היכולת האובייקטיבית שלו לעמוד בתשלומים של חובו. כך למשל, החייב יכול להגיע לחקירת יכולת בלשכת ההוצאה לפועל ולעיד על מידת יכולתו לשלם. כן יכול החייב לבקש צו תשלומים ולפרוס את חובו כמידת יכולתו. במידה וקיימת היענות מצד החייב לרוב כאשר יעמוד בתשלומים, לא נצטרך להטיל על החייב הגבלות נוספות.


במקרים בהם ההגבלות דווקא פוגעות ביכולתו של החייב לשאת בתשלומים הרי שבית המשפט יטה להקל עם ההגבלות ולאפשר לחייב להמשיך בחייו במקביל לשלם את החובות שכבר צבר. כך למשל, הטלת הגבלת רישיון נהיגה ואיסור נהיגה על חייב שעיקר פרנסתו דורשת נהיגה ברכב, תהיה ניתנת להסרה, מקום בו החייב הוכיח כי רכבו משמש אותו לענייני עבודה בעיקר.


לשכת ההוצאה לפועל מאפשרת אמנם הגבלות רבות והקלות על זוכים בגביית חובם כלפי הנושים שלהם, אלה שגם מאידך, לכל חייב ניתנת הזדמנות להכחיש ו/או להתנגד לחובו.


כפי האמור לעיל, במסגרת הגשת תגובה לתיק שנפתח כנגד החייב, הנקראת "התנגדות", במועדים הקבועים, יוכל החייב להביע את הנסיבות העובדתיות והמשפטיות של המקרה ולהישפט בפני בית המשפט, בטרם יוטלו עליו הליכי ביצוע.


הנה למשל, מקרה בו חייב הגיש "התנגדות" בתיק בו נתן שיק במסגרתו רכש מוצרים וסחורות. בית המשפט יזמין את הצדדים לדיון בהתנגדות, ואם במסגרת דיון זה יוכיח החייב, "ראיה לכאורה" כל ראייה אפשרית שיכולה להעיד כי קיימת הגנה לחייב בטענה נגד חובו, יועבר אוטומטית הדיון בחובו של החייב לבית המשפט ויעוכבו כל ההליכים נגדו בלשכת ההוצאה לפועל.


לחייב תינתן רשות להתגונן לפני שיפעילו נגדו אמצעים לגביית החוב


בבית המשפט תינתן לחייב הרשות להתגונן בטרם יפעלו נגדו באמצעים לגביית החוב, אז יוכל לטעון בפני בית המשפט טענות משפטיות ועובדתיות כנגד החוב. במקרה של אספקת סחורה יוכל החייב לטעון כי בפועל "לא קיבל את הסחורה" ולכן ישנו כישלון תמורה או לחילופין לטעון לזכות "קיזוז" בגין נזקים שנגרמו לחייב במסגרת ההתקשרות עם הזוכה או במקרה של התעשרות של הזוכה על חשבונו של החייב.


מאמר זה מטרתו הייתה להבהיר כי לשכת ההוצאה לפועל מסייעת בראש ובראשונה בגביית חובות וכן במקביל מאפשרת לכל אדם שנטען לגביו כי הוא בעל חוב, להגן על עצמו בטרם יפעלו נגדו בהליכי אכיפה.


באם הנך חייב המעוניין להגן על עצמך לפני שתיאלץ לשלם או להיפגע עקב הגבלות שיוטלו עליך, חשוב להיוועץ בעורך דין מקצועי שיציג את קווי ההגנה האפשריים.


חשוב גם לטובת זוכה שמעוניין לגבות את חובות נושיו בהקדם, להיוועץ בעורך דין בטרם "יבריח" הנושה ו/או החייב את נכסיו או יהפוך לחדל פירעון, דאז יהיה קשה לגבות ממנו את חובו.


פעולות אלה כפי שהבהרתי במאמר הזה יכולות להתבצע ללא ליווי עורך דין אלא שלעיתים על מנת למצות את הליכי הגביה או למצות את הליכי ההגנה, כדאי לפנות לבעל מקצוע מוסמך כמו אצל כותבת המאמר. באם הנך נדרש לייעוץ נוסף וליווי מקצועי תוכל לפנות למשרדי לפגישת יעוץ ו/או שיחת יעוץ טלפוני ראשוני.