אם חשבתם שכדי לקיים שותפות טובה כל מה שצריך זה רעיון טוב, כימיה בין האנשים, שיתוף פעולה ותכונת אופי דומות או משלימות שיניעו את גלגלי ההצלחה, אתם שוכחים אולי את הבסיס החשוב ביותר – חוזה שותפות. זמן הקמת עסק לרוב ילווה בחששות טבעיים, אך בעיקר יהיה מלא באופטימיות ובשאיפה להצלחה, דווקא משום כך זה המועד הנכון לחתימה על חוזה עבודה בין שותפים.


חוזה שותפות מעגן את ההסכמה בין שני הצדדים על דפוסי פעולה בכל תרחיש אפשרי והספקטרום בין הצלחה לכישלון הוא רחב. תפקיד החוזה להסדיר את מערכת היחסים העסקית כמו גם המשפטית מתוך מאפייניה הספציפיים של השותפות. גם עסק מצליח עלול להתפרק וכדי להתמודד עם מצב כגון דא, ראוי כבר למן ההתחלה לעגן את השותפות בחוזה תוך ליווי משפטי של עורך דין המתמחה בתחום.


כדאי לזכור כי גם עסקים הפועלים ללא חוזה עבודה בין שותפים יוגדרו על פי הוראת הדין כשותפות. פקודת השותפויות מחילה חובות וזכויות על שותפים ואלה לא תמיד ייטיבו עימם.


מהי שותפות?


שותפות נוצרת כאשר שני בני אדם או יותר, אך עד 20 בהתאם לפקודת החוזים, מחליטים לשתף פעולה למען מטרה עסקית משותפת שיכולה להיות כללית או מוגבלת ומטרתה הפקת רווחים. כל אחד מהצדדים בחוזה השותפות הוא שותף. ישנם שני סוגי שותפים – "שותף מוגבל" ו"שותף כללי".


הראשון מתייחס לאדם או תאגיד אשר האחריות שלו לחיובי השותפות מוגבלת לסכום מסוים, האחרון אחראי לכל חיוביה של החברה ללא הגבלה. השותפים בשותפות, בניגוד לחברה, עלולים להיות חבים לא רק בחובותיה של השותפות אלא אף בחובות שיצר שותף אחר.


חוזה עבודה בין שותפים לא רק מהווה מקור של שקט נפשי, הוא כולל מספר יתרונות ברורים: הגנה על זכויות הצדדים, הפחתת חילוקי דעות ויציבות משפטית. ראוי לזכור כי זהו נושא משפטי מורכב וליווי משפטי מקצועי הוא חיוני, לכן התייעצות עם עורך דין המתמחה בתחום המסחרי מחויבת המציאות.


מה מכיל חוזה עבודה בין שותפים (חוזה שותפות)?


1. מטרות החברה ותחומי פעילותה.


2. חלוקת העבודה, הגדרת תפקידים, זכויות וחובות השותפים - כולל תחומי פעילות של כל אחד.


3. אופן ניהול החברה: כיצד תנוהל החברה גם במקרים של חוסר הסכמה, אופן קבלת ההחלטות.


4. פרטי ההון, מימון הפעילות ואופן חלוקת הרווחים- כולל זכויות כלכליות בתוך השותפות של כל אחד מהצדדים.


5. קניין רוחני.


6. תקופת השותפות: אם היא מוגבלת בזמן ואם לאו.


7. התחייבות השותפים.


8. יישוב סכסוכים ואופן פירוק השותפות.


9. סעיף סודיות ואי תחרות.


10. כל נושא אחר המצריך הסדרה ובלבד שעומד בעקרונות חופש החוזים ורצון השותפים כל עוד אלה אינם באים בסתירה עם החוק ו/או את פקודת השותפויות.


חשיבות הליווי המשפטי


חוזי שותפות סטנדרטיים נמצאים ברשת למכביר, חלקם אף עשויים להיראות לכם רלוונטיים, עם זאת יש לזכור כי כל שותפות נבדלת מאחרת וכי השפה המשפטית מדקדקת בטרמינולוגיה ולכן שימוש לא נכון עלול לפגוע מהותית לפחות באחד הצדדים. מלבד שמירה על אינטרסים מסחריים, יש חשיבות בבחינת המקרה הנדון, עורך דין מנוסה ומקצועי יחשוב על כל פרטי השותפות תוך כיסוי משפטי רחב ופרטני.


חוזה שותפות ימנע מצבים אפשריים של שיתוק פעילות, פירוק לא מבוקר, הקמת עסק מתחרה ע"י שותף שפורש, או מחלוקות ניהוליות, כמובן שאלה נושאים שאנו מעדיפים להדחיק בשלב הראשוני של העסק, אך המציאות מוכיחה שזו עלולה להיות טעות קרדינלית.