תיקי גירושין מסתיימים באחת משתי דרכים: הסכמי גירושין או פסק דין. בכל אחת מהדרכים ישנה התייחסות מהותית לנושא המשמורת והסדרי הראייה. במרבית המקרים האם היא המשמורנית של הילדים, ולאב הסדרי הראייה.


הגדרת המשמורת והסדרי הראייה אומרת שהילדים יהיו בחזקת האם ולאב יהיו מספר ימים בשבוע או יום אחד שבהם ייקח את הילדים, בין שללינה ובין שיחזירם לבית האם לאחר כמה שעות. יודגש כי לא מדובר בכלל המקרים וישנם מקרים יוצאי דופן שבהם האב הוא המשמורן, אולם אנו מדברים על אחוז ניכר מהמקרים.


בהתבסס על מקרים רבים שהגיעו למשרדנו, נסביר כיצד ניתן לשנות את הסדרי הראייה ולמצות עד תום את הזמן עם הילדים.


מדוע לבקש לשנות את הסדרי הראייה?


עת החתימה על הסכם הגירושין או מתן פסק הדין, שרוי הגבר תחת לחצים עצומים: תשלום המזונות המתקרב, חלוקת רכוש, בעיקר כאשר ישנה דירה משותפת, והידיעה כי מעתה ואילך יראה את הילדים לסירוגין ולא כל יום כפי שהיה בעת הנישואין.


כל האמור גורם לגבר לחתום על הסדרי ראייה שלא בהכרח ישקפו את מצבו בעתיד אלא ישקפו מצב של לחץ, ולעתים אף כניעה לרצונותיה של האישה. שנים לאחר מכן, לפתע מוצא עצמו הגבר במצב שבו הסדרי הראייה אינם תואמים את רצונותיו האמתיים.


הסיבות לשינוי הסדרי הראייה


ישנן מספר סיבות רלוונטיות וקונקרטיות לשינוי הסדרי ראייה:


1. שינוי מצבו של הגבר לטובה: כפי שציינו קודם לכן, בעת הליך הגירושין, ברוב המקרים מצבו של הגבר רעוע מבחינה כלכלית, מבחינת מקום מגורים ומבחינת כניעה לרצונותיה של האישה. ואולם, מדובר במצב זמני בלבד. לרוב, מצבו של הגבר ישתפר כלכלית, משכורתו תצמח, הגבר יקים משפחה חדשה, ובעיקר יגיע להבנה שמה שהיה טוב בעבר אינו טוב כעת, והכמיהה והגעגועים לילדים גוברים.


2. המזונות אינם תואמים את הסדרי הראייה: עם מתן פסק הדין או חתימה על הסכם הגירושין הגבר מתחיל לשלם מזונות עבור ילדיו. לכל גבר גרוש עם ילדים עולה השאלה בשלב כזה או אחר, מדוע עליי לשלם מזונות כה גבוהים ולא לראות את ילדיי כפי שאני רוצה?


3. טובת הילדים: הבנה כי טובת הילדים היא שהאב יהיה דמות בעלת חשיבות שווה בגידול ובחינוך הילדים, בדיוק כמו האם.


4. שינוי מצבה של המשמורנית: העתקת מקום המגורים לחו"ל, לקצה השני של הארץ, משפחה חדשה ואף מניעת מפגשים בין האב לבין הילדים.


כיצד אפשר לשנות את הסדרי הראייה?


ניתן למנות שתי דרכים לשינוי הסדרי הראייה:


א. פנייה לאם המשמורנית: ניסיון הדדי מתוך הבנה והתחשבות בטובת הילדים כי ראוי לשנות את הסדרי הראייה של האב. למעשה, לבקש מהאם לפתוח את הסכם הגירושין או פסק הדין ולקבוע הסדרי ראייה חדשים, שיתאימו למצב העכשווי ולאשרר זאת בבית המשפט או בית הדין הרבני.


ב. פנייה לערכאות משפטיות: תחילה נאמר כי הסכם גירושין או פסק דין אינו טאבו והוא ניתן לשינוי. עליכם להגיש תביעה לבית המשפט או לבית הדין הרבני ולבקש למנות פקידת סעד. פקידת הסעד תערוך תסקיר, תבקר במקום מגורי האב, תבחן את משפחתו החדשה ואת הקשר בין הילדים לאב, ותקבע אם יש מקום לשנות את הסדרי הראייה.


בית המשפט או בית הדין הוא שייתן את ההחלטה הסופית, וייעזר כמובן בתסקיר אבל לא רק בו. עליו לבחון נתונים חיצוניים כגון יכולתו הכלכלית של האב, שעות עבודתו והיכולת לעמוד בהסדרי הראייה החדשים. מעל לכל יש לוודא שאכן מדובר בטובת הילדים ולא בנקמה באם ובניסיון להפחית מזונות.


משרדנו נתקל במספר רב של מקרים שבהם האב חש כי הסדרי הראייה מקפחים אותו או אינם תואמים את המצב כיום. תשובתנו לשאלה שנשאלת תמיד: האם ניתן לשנות את הסדרי הראייה? היא בהחלט כן.


כל עוד מדובר ברצון אמתי לשנות את המצב הקיים ולא להתנקם בצד השני, אזי הצדק, האמונה ועורך דין טוב יביאו אתכם אל הישועה. בסופו של דבר, לאב ולאם אחריות הורית משותפת בגידול הילדים.