כידוע, כנגד כל חייב אשר נגדו עומדים ותלויים תיקי הוצאה לפועל ו/או מצוי תחת הליך פשיטת הרגל, הוצא על ידי נושיו או מטעם ביהמ"ש הנכבד של פשיטות רגל, צו עיכוב יציאה מהארץ.

 

המדובר באחת מהסנקציות הכבדות ביותר אשר בהן ניתן לנקוט כנגד אדם. המדובר למעשה, בנטילתו של חופש התנועה מן החייב וחירותו לעשות כאוות נפשו.

 

חרף האמור לעיל, אם בעניינכם רובץ צו עיכוב יציאה מהארץ במסגרת הליך פשיטת הרגל, דעו כי אין זה סוף הסיפור. במקרים מסוימים, עומדת לכל חייב הזכות לפנות בבקשה מתאימה לביהמ"ש ולבטלו.

 

מאמר זה סוקר ומפרט את המקרים שבהם יבטל ביהמ"ש את צו עיכוב היציאה מהארץ וזכרו, כל מקרה לגופו.

 

מטרתו של צו עיכוב היציאה מהארץ בהליך פשיטת הרגל אינה לשם סנקציה או לשם הפעלת לחץ לתשלום החובות

 

כאמור לעיל, מיום הינתן צו כינוס בעניינו של חייב, מוטלות עליו מגבלות שונות ואחת מהן, המרכזית ביותר הינה צו עיכוב יציאה מן הארץ. מטרת צו הכינוס בהליך פשיטת הרגל הינה לרכז את כל נכסיו של החייב למקום אחד על מנת לאמוד את יכולת פירעונו ולאזן בין זכיותיהם אלו של נושיו להיפרע ממנו באמצעות נכסיו לבין החייב אשר מבקש לשים את עבר החובות מאחוריו ולצאת לדרך חדשה בחייו.

 

כחלק מניהול תיק פשיטת הרגל, מתבצע מעקב אחר יכולתו הכלכלית של החייב ולשם כך, נתון הוא לחקירות מטעם עו"ד אשר מתמנה על ידי כונס הנכסים הרשמי בתפקידו כמנהל המיוחד לנכסי החייב.


כמו כן, על החייב להגיש אחת לחודשיים, דו"ח מפורט הנתמך בקבלות אודות הכנסותיו והוצאותיו. לשם כך, נדרש החייב להיות נוכח ומצוי בארץ. מכאן, בחר המחוקק להטיל על החייב צו עיכוב יציאה מהארץ. אין המדובר בהגבלה אשר מטרתה להרתיע את החייב או להטיל עליו סנקציה אלא כי בהימצאותו של החייב בארץ, יהא ניתן לבצע את הבירור המעמיק ביותר אודות מצבו הכלכלי.

 

במילים אחרות, צו עיכוב היציאה מן הארץ כנגד החייב מטרתו למנוע את בריחתו מפני נושיו, ולאפשר פיקוח הדוק על התנהלותו הכלכלית ועל מעשיו בנכסיו.

 

המקור המשפטי

 

כידוע, המקור המשפטי של סוגיית עיכוב יציאתו של חייב מן הארץ, מוסדר בסעיף 57א לפקודת פשיטת הרגל "משניתן נגד חייב צו כינוס, רשאי בית המשפט לצוות על עיכוב יציאתו מן הארץ; צו עיכוב היציאה יעמוד בתוקפו עד לסיום הליכי פשיטת הרגל, אם לא ביטל אותו בית המשפט קודם לכן".

 

כפי שהוזכר לעיל, מעמדו של חייב המצוי תחת הליך פשיטת הרגל אינו דומה למעמדו של חייב אשר מצוי תחת מערכת ההוצל"פ; המחיר שנאלץ אדם שבחר לחסות תחת הליך פשיטת הרגל, כולל, בין היתר, את אובדן חופש התנועה.

 

מכאן נלמד, כי המחוקק העדיף את אינטרס הנושים לשמור את החייב קרוב אליהם על פני זה של החייב לעשות כאוות נפשו; חופש התנועה של החייב הוגבל באופן חד משמעי על ידי הפקודה, לשם שמירה על זכותם להיפרע ממנו בחסות הליך פשיטת הרגל.

 

ביטול ארעי של צו עיכוב היציאה מן הארץ

 

רבים המקרים בהם מגיע חייב אשר נכנס לא מכבר בשערי הליך פשיטת הרגל וניתן צו כינוס לנכסיו, המבקש לצאת לחו"ל למטרות שונות ומגוונות: טיול להתרעננות, דרישה מטעם עבודתו, ביקור בן משפחה, צרכים רפואיים, מקרים הומניים (לדוג': פטירה של בן משפחה בחו"ל) וכו'.

 

ביהמ"ש בדונו בבקשת החייב לביטול צו עיכוב היציאה מן הארץ, בוחן הוא מחד, מה היא מטרת הנסיעה ומאידך, מה היא התועלת אשר תצמח לנושי החייב מהנסיעה?

 

כך לצורך המחשה, חייב אשר מבקש מביהמ"ש לצאת לחו"ל לשם השתתפות בטיול בר מצווה לבנו אשר אותו מממנים בני משפחתו- במקרה זה, לא ניתן להצביע על תועלת שתצמח לנושי חייב זה ומשכך, ככל הנראה יסרב בית המשפט לבקשתו וכי יהיה עליו "לצ'פר" את נושיו בסכום אשר בו יהיה לבטא תועלת כלשהי לנושיו.

 

במקרה אחר ולצורך המחשה, חייב אשר מבקש לצאת לחו"ל בשל צרכי עבודתו (לדוג': חייב אשר מתוקף תפקידו נצרך לצאת לחו"ל לפגוש לקוחות פוטנציאליים לחברה שבה הוא עובד ו/או חייב אשר מתוקף עבודתו נדרש לצאת ולהשתתף בתערוכות מקצועיות וכו'). במצב זה, תצמח תועלת לנושי החייב מנסיעתו זו, שכן בנסיעתו זו שומר הוא על מקום עבודתו (אשר באמצעותה משתכר הוא לפרנסתו ומצליח לשלם את צו התשלומים לקופת הנושים) ואף, במקרים מסוימים, ייתכן ועבודתו תעניק לו שכר נוסף עבור יציאתו זו. במקרה דנן, יתיר ביהמ"ש הנכבד את יציאתו של החייב ללא כל תשלום כספי לקופת הנשייה.

 

זה המקום לציין ולהדגיש כי מעבר לבדיקתו של ביהמ"ש את מטרת היציאה, בכל מקרה, על החייב לצרף ערובות מתאימות לשם יציאתו זו, בדרך כלל, שני ערבים ראויים אשר חותמים על כתב ערבות ולפיו, במידה ולא ישוב החייב ארצה, כלל חובותיו יעברו לחובת הערבים הללו.

 

חשוב לדעת כי כיום באפשרותו של כל חייב (גם זה המבקש לצאת לטיול) לקבל אישור לביטול צו עיכוב היציאה מן הארץ וזאת, לאחר ניתוח כלל הרכיבים דלעיל והעמדת הערובות המתאימות.

הדברים דלעיל אינם מהווים ייעוץ משפטי וכל מטרתם הינן להמליץ כי בטרם נטילת החלטה לפנות להליך כזה או אחר, מומלץ להיוועץ בעו"ד מומחה בתחום.

 

מאת עו"ד דויד פרץ ועו"ד רבקה אליה. מ.עו"ד פרץ & אליה הינו משרד בוטיק המתמחה בהליכי פשיטת רגל והליכי חדלות הפירעון השונים לסיוע והגנה על חייבים בכל מצב תוך כדי ליווי אישי וצמוד.