רבים מוצאים עצמם בימים אלה קורסים תחת הנטל הכלכלי וחובות הולכים ומתרבים. קריסת עסק, אי עמידה בתשלומי משכנתא, אי עמידה בתשלומים השוטפים הן רק חלק מהסיבות בהן יומלץ לפנות להליך של "חייב מוגבל באמצעים".

הליך זה בעצם אמור לתת מענה לאלו אשר נפתחו כנגדם מספר תיקי הוצאה לפועל, ואינם מסוגלים לעמוד בתשלום החובות בתוך תקופה קצובה. באמצעות הליך זה ניתן מן "גלגל הצלה" לחייבים על ידי פריסת כל החובות לתקופה רחבה של תשלומים חודשיים בסכום קטן ואיחוד כלל תיקי ההוצאה לפועל הפתוחים כנגדם לתיק אחד ויחידי.

צעד זה מהווה מן ניסיון של החייבים להסדיר את חובם מצד אחד ולא לקרוס תחת נטל התשלומים מצד שני ולעיתים מוצע בטרם "קפיצה" להליך פשיטת רגל אשר נחשב מסורבל, ארוך ויקר הרבה יותר.

 

מה כולל ההליך?

 

על אלו המעוניינים ובוחרים בהליך זה עומדת החובה לפרט בפני ההוצאה לפועל את מצבם הכלכלי, לפרט באופן מלא אודות הכנסותיהם מול הוצאותיהם, ולפרט מהם כלל הנכסים שבבעלותם כמו גם מה גובה חובותיהם ולהסביר באופן יסודי וברור מדוע אינם יכולים לשלם את חובם בתקופה אשר נקבעה להם.

 

במקרים רבים ידרשו החייבים הבוחרים להגיש את הבקשה גם להתייצב בלשכת ההוצאה לפועל לחקירת יכולת לשם בירור יכולתם הכלכלית, אשר תכלול בין היתר בדיקה מעמיקה ויסודית של טענותיהם.


לזכאים תינתן אפשרות לשלם את חובם בסכומים קצובים, אשר נקבעים לרוב על פי יכולתם הכלכלית, ובתמורה יעוכבו כנגדם חלק מההליכים למעט מספר הגבלות אותן יקבע רשם ההוצאה לפועל.

לאור העובדה כי החלטתו של ראש ההוצאה לפועל בעניין בקשה להכריז על חייב כחייב מוגבל באמצעים היא לרוב סופית ולא ניתן לערער עליה ולאור החסרונות והיתרונות של ההליך, יש להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום ההוצאה לפועל לשם גיבוש עמדה בטרם הגשת הבקשה.

 


עודכן ב: 26/04/2015