כפי שרבים מאיתנו יודעים, למקומות עבודה עומדת האפשרות להציע הסדרי פרישה מרצון. במסגרתם, עובד יכול לפרוש מעבודה בטרם הגיע לגיל פרישה. מקום העבודה, זוכה לבצע תהליכי התייעלות כאלה ואחרים. בעוד, העובדים זוכים לצאת לפנסיה מוקדמת, על כל המשתמע מהדבר. השאלה היא, האם זה משתלם וכדאי להם, ואם כן, באיזה מסלול פרישה מוקדמת הכי כדאי לבחור עבורם. שאלות כאלה ואחרות, הן מנת חלקו של עורך דין העוסק בענייני פרישה מרצון.

 

 

לדעת מראש את תנאי הפרישה הסופיים ולהבין השלכותיהם

 

אם נדבר על פסק הדין שניתן לעובדת (בתע"א 2818-08), אשר החליטה לקבל הסדר פרישה מרצון, במסגרת עבודתה בכנסת... נביא את סיפורה של עובדת, אשר החליטה להצטרף לתכנית תוך התייחסות לנתונים מקדמיים. נתונים, אשר הוצגו לה בידי עובדי אגף משאבי האנוש של מקום העבודה. כאשר, כפי שהתגלה בעת מאוחרת יותר – הקצבאות ותנאי הפרישה אשר הוצעו לה עם הפרישה היו אחרים מאלו שהוצגו לפניה עם הנתונים המקדמיים. העובדת החליטה לתבוע ולדרוש פיצוי בסך ההפרש.

 


יש לציין, כי בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, החליט לדחות את התביעה. וזאת, כי במקרה של עובדי מדינה – תנאי הפרישה הסופיים נקבעים על פי הוראות חוק שירות מדינה. על כן, אם הוצגו נתונים מוטעים, אין זה מספיק, על פי דעת בית הדין – לזכות אותה בפיצוי או תנאי פרישה על פי מה שהוצג לה. בית הדין הוסיף ביקורת להתנהלות הכנסת המעסיקה, אשר החתימה מסמך שנתונים הסופיים היו נתונים בסמכות נציב שירות הממונה או הממונה על הגמלאות. כלומר, אין העובדת הסכימה לתנאי הפרישה בפועל, אלא הסכימה לפוטנציאל שהיה נתון לשינוי. בשורה התחתונה: עובדים המקבלים הצעה לפרישה מוקדמת מרצון – מיועצים, לבדוק היטב את שלל הסעיפים ולהבין משמעותיהם. משימה ראויה לעורך דין המתמחה בתחום הסדרי פרישה מרצון.

 

 

תרומתו של עורך דין לאבחון הסדרי פרישה מרצון

 

בית הדין הוסיף, לגבי התנהלות המעסיקה, כי מדובר בהצעה המבקשת מן העובדת לבצע מהלך משמעותי, ללא צפי לבחינת תוצאותיו. כלומר, בפני העובדת לא הוצגו נתונים סופיים וברורים לשם בירורה. כמו גם, לאחר מועד הפרישה, נאמר, כי הכנסת השתהתה עד שהודיעה לעובדת את תנאי הפרישה הסופיים. כאשר, לדעת בית המשפט – על הכנסת להתייחס בכבוד, להציג נתונים מלאיים וסופיים בעת מועד, ולסייע לעובדים לקבל החלטות מושכלות בזמן.

 

עורך דין פרישה מרצון, יציע לעובד, כי באם קיבל הצעת פרישה מוקדמת מרצון – לבחון כמו שצריך את הסעיפים, התנאים, הסייגים ותוקף קיומם. כאשר, ההמלצה היא לבחון את כדאיות ההסדר, להבין את היתרונות והחסרונות ולקבל החלטה מתוך מקום מאוזן ומיודע. וביחוד, לראות מעבר להצעה המפתה של פרישה מוקדמת, ולבחון בישוב דעת את ההשלכות העתידיות הנוגעות להכנסות ותנאים סוציאליים שונים.

 

 

מהם בכלל הסדרי פרישה?

 

כשאנחנו מדברים על הסדרי פרישה, אנחנו מדברים על הסדר שיש בו חבילת תנאים המהווה מעין גמול או עידוד הסכמה לפרישה מוקדמת. אפשר שהעובד יהיה קרוב דיו לגיל פרישה, ואפשר שיהיה קצת יותר רחוק. גיל הפרישה, נקבע בחוק. לעתים, הסדרי פרישה יכולים לשמש חברות כדרך לדרבן עובדים וותיקים לצאת לפרישה מוקדמת, טרם הגיעם לגיל הפנסיה. התמריצים והגמול על כך, יושפעו, בין היתר: מתחום העיסוק, הוותק ותפקיד העובד.

 

על כן, תכניות פרישה מרצון – יכולות להוות דרך מצד המעסיק, להסדיר תנאי פרישה מוקדמת. כאשר, תכניות אלו דורשות את הסכמתו של עוזב לעבוד למקום העבודה, גם אם טרם הגיע לגיל פנסיה רשמי. בתמורה, יקבל העובד חבילה של תנאי פרישה משופרים כפיצוי על פער התקופות שבין מועד הפרישה בפועל למועד הפרישה הרשמי לגמלאות.

 

 

מה האינטרס של הצדדים להסכים על הסדר פרישה?

 

הסדרי פרישה מרצון יכולים להועיל למעסיקים אשר מעוניינים לבצע הליכי התייעלות בארגון שלהם. לדוגמה, לרענן את מצבת העובדים, כך שהיא תאכלס אנשים שבאמת רוצים לעבוד בארגון, ומחזיקים בכישורים עדכניים בשווקים. ואם הם במקרה בעלי וותק פחות יותר בארגון, אפשר שגם עלות העסקתם תהיה נמוכה יותר, בהתאם. הסדרי פרישה מרצון מעודדות עובדים עם וותק, לפרוש בהסכמה (גם בפן המשפטי).

 

על כן, כמו שאנחנו מבינים, הסדרי פרישה מרצון – גוררים ומחייבים הסכמה מלאה מצד העובד. אין אפשרות לכפות עליו, בשום צורה ודרך את ההסכמה להסדר. על כן, על מנת להסכים להסדר, על המעסיק להפוך זאת לעסקה משתלמת במיוחד עבור העובד. ואילו, גם אם עסקה מסוימת נראית משתלמת, עורך דין פרישה מרצון – יהא זה שיעזור לעובד להבין, אם לטווח הארוך (כל שכן, לטווח הקצר) העסקה אכן משתלמת לו. תוך שקלול התנאים הסוציאליים, אבחון האותיות הקטנות וכל רובד משפטי אחר שיש להתחשב בו.

 

 

מדוע יש ערך בהתייעצות עם עורך דין המתמחה בהסדרי פרישה מרצון?

 

הסדרי פרישה יכולים להתייחס ולהכיל משמעויות פיננסיות בשלל רבדים: כספים, מיסוי, נקודות משפטיות ושלל עניינים, שאנשים מן המניין לא בהכרח יהיו בקיאים בהם. מעבר לכך, יש להבין, מה הן המשמעויות השונות, אשר נגזרות מפאת ההסכמה לחתום על הסכמים שכאלה. עורך דין פרישה מרצון יכול לסייע לעובדים להבין אם נכון להם לחתום, ומאיזה סיבה לחיוב או לשלילה. תוך סיוע והעצמת העובד, הסבר מספק והרחבת דעתו באשר למשמעויות השונות של ההסכם וכיצד זה מתכתב עם האינטרסים שלו.

 

כשעובד פונה לעורך דין דיני עבודה לשם התייעצות בנושא של פרישה מרצון, עורך הדין יכול לסייע בכך שיבחן את התנאים בתכניות הפרישה המוצעות לעובד ואת סעיפיו של הסכם הפרישה שהמעסיק הציג לו. זאת במטרה להעריך האם מדובר בתכנית פרישה צודקת, חוקית וכלכלית מבחינת העובד. בכוחו של עורך דין דיני עבודה, לסייע גם בשיפור התנאים בהסכם הפרישה מרצון על ידי ניהול המשא ומתן בעניין זה מול המעביד.

 

 

סוגי הסדרי פרישה מרצון

 

מעסיק יכול להציע לעובד שלל חלופות שונות, במסגרת הסדרי פרישה מרצון. באופן כללי, ישנם 4 סוגים מקובלים יחסית, שניתן להתייחס אליהם. יכול להיות שמקום עבודה מסוים יציע סוג אחד מתוך הבאים, שילוב שלהם או אפילו סוג שבכלל לא כתוב כאן.

 

 

ראשית, נדבר על פרישה מרצון במסגרת פרישה מוקדמת. במסגרתו:

 

1. עובד מקבל פיצויי פיטורין, כפי שהיה מקבל כחוק, באם היה מפוטר.

2. עובד מקבל קצבת פנסיה מוקדמת. יש שמכנים אותה גם פנסיה תקציבית.

3. פנסיה תקציבית זו, משולמת לזכות הפורש החל מיום הפרישה מהעבדה עד מועד גיל הפרישה הקבוע בחוק.

4. ממועד הפרישה הקבוע בחוק – העובד יקבל פנסיה רגילה במסגרת קצבה חודשית. הקצבה הסופית, תימשך מהחיסכון הפנסיוני, לפי "הנוהל".

 

סוג אחר של הסדר פרישה, הוא זה המערב חבילת פרישה.

 

1. עובד מקבל חבילת הטבות

2. חבילת הטבות פרישה זו יכולה לכלול פיצויי פיטורין משופרים

3. ואפילו, שלל מענקים. יכול להיות שזה אומר אפשרות להמשיך להחזיק ולעשות שימוש בציוד חברה, כמו רכב וטלפון, וכן הלאה.

4. כמו גם, מענק הסתגלות. וכן הלאה הטבות אפשריות.

5. יש שמייחסים מסלול פרישה זה, בייחוד לארגונים וחברות גדולות – נגיד, בתחום ההיי טק.

 

הסדר פרישה המערב תשלום חודשי.

 

1. עובד זכאי לקבל פיצויי פיטורין. אולי בשיעור הרגיל, אולי בשיעור מוגדל, בעת הפרישה.

2. עובד יקבל תשלומים קבועים מדי חודש בסכום מוגדר וקבוע.

3. יש שימליצו להתייעץ עם עורך דין פרישה מרצון על מנת לבחון את כדאיות אותם תשלומים חודשיים.

 

הסדר פרישה המערב מענקים.

 

1. עובד מקבל סכום חד פעמי כמענק פרישה, או לחילופין, פיצויי פיטורים מוגדלים.

2. יש מקרים, שזה יכול להיות גם: גם וגם.

3. כאשר, ישנם מקרים, בהם זכויות העובד בחיסכון הפנסיוני – יוקפאו עד הגיעו למועד גיל פרישה בחוק. שכן אז, תחודש זכאותו לתשלומי פנסיה חודשים על פי הנחיות החוק.

4. כפי שמשתמע מן הסעיף הקודם – סביר שיש שירצו להתייעץ עם עורך דין בקיא בנושא על מנת להעריך את הכדאיות, המשמעות וההשלכות של הקפאת הזכויות בפנסיה עד מועד הפרישה בחוק.

 

 

לסיכומו של דבר,

 

אם אנחנו רוצים להבין מה הן המשמעויות השונות של כל הסדר פרישה, יש להתחשב במספר שיקולים, כמו:

1. סכום הפרישה המוצע

2. סכום מענק הפרישה המוצע

3. סכום חלף ההודעה המוקדמת

4. תנאי הפרישה שהוצעו, אולי, לעובדים אחרים באותו מעמד באותו ארגון

5. נכונות ופוטנציאל משלח יד חלופי לאחר הפרישה ממקום העבודה

6. אי אילו השלכות להסדר פרישה נתון

 

למידע נוסף על נושא זה, ניתן ליצור עימנו קשר. משרדנו מייעץ ומייצג ללקוחות, בתחומים משפטיים שונים, מעל ל-20 שנה. משרדנו זכה לדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים. לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות, ניתן ליצור עימנו קשר כעת.