בימים אלה, ניתן פסק דין שהוגדר כלא פחות מ"רעידת אדמה" בתחום עולם העבודה וכפסק דין "פורץ דרך".

 

 

פסק הדין, המשתרע על פני 100 עמודים, ללא ספק מביא עמו בשורה, וחשוב שמעסיקים יכירו את קביעותיו.

 

 

פסק הדין, קובע כי מעסיק אינו רשאי להעלות טענות בפני עובדיו על השלילה שבהצטרפות לארגון עובדים והוא אינו רשאי להתערב במהלך ההתארגנות בכל דרך שהיא. בית הדין ערך "כללי התנהגות" מאוד נוקשים כלפי המעסיקים, שעיקריהם מובאים בהמשך הדברים, ועל מעסיקים כיום "ליישר קו" עימם.

 

לגבי פלאפון נקבע, שהחברה תימנע מפעולות לסיכול ההתארגנות ומהשפעה על עובדיה בכיוון זה. ואכן, בימים אלו נספרו טפסי ההצטרפות של עובדי פלאפון להסתדרות והוכרז על קיומו של וועד יציג.

 

 

המשמעות של פסק הדין היא שיותר ויותר קבוצות עובדים במשק ירצו להתאגד ולהקים וועדים שייצגו אותם מול ההנהלות, והדבר נכון גם בגופים ובסקטורים שהיו נעדרים וועדים עד היום, כמו בתחום ההי-טק, כשההסתדרות כבר הכריזה על מגעים להקמת וועד עובדים בשתי חברות לפחות.

 

 

נכון שגם עד לקבלת פסק הדין, החוק ובראשו חוק הסכמים קיבוציים, קבע את חופש ההתארגנות של עובדים, אך יחד עם זאת, כנגד הזכויות של העובדים להתארגן, הייתה למעסיק זכות בסיסית ביותר – להביע עמדתו ודעתו, גם בכל הנוגע להתארגנות עובדים בעסקיו.

 

כאן נכנס פסק דין "פלאפון" לתמונה והפר את האיזון הקיים. מהיום (וכל עוד לא ייקבע אחרת) – אין למעסיק זכות להביע דעה באשר להתארגנות והקמת וועד עובדים.

 

 

הסיפור החל כשההסתדרות נכנסה לחברת פלאפון והחלה באמצעות וועד פעולה שהוקם על-ידי עובדים בחברה, לארגן את עובדיה. לשם הקמת וועד יציג נדרשות חתימותיהם של לפחות שליש מהעובדים.

 

עד היום, לתחום התקשורת בישראל לא נכנסה התארגנות מסודרת של עובדים, ופלאפון, המעסיקה כ-4,000 עובדים, בודאי שלא רצתה להיות הראשונה להתמודד עם גוף מאורגן שכזה.

 

 

עם תחילת ההתארגנות והחתמת העובדים על טפסי הצטרפות להסתדרות, לשם גיוס הרוב הנדרש להיותה של ההסתדרות גוף יציג עבור העובדים בחברה – החלה הנהלת החברה לשגר מיילים ומסרים הקוראים לעובדים להימנע מחתימה על טפסי ההצטרפות להסתדרות.

 

 

פלאפון הציגה לעובדים עמדה נחרצת, לפיה כניסת ההסתדרות לחברה תסרבל את התנהלותה, לא תאפשר לה להתנהל באופן מהיר ומודרני, תמנע תחרות מול חברות גולן והוט שנוגסות בתחום הסלולר ובסופו של יום – תוביל לפיטורים המוניים ולתוצאות הרות אסון.

 

 

בנוסף, פלאפון הדגישה כי עובד שיחתום על הצטרפות, וככל שיחתמו למעלה משליש מהעובדים, יחייב גם את כל שאר חבריו לעבודה לתשלום של מאות שקלים בשנה (ואף למעלה מכך) עבור דמי וועד – וועד שייצג את המקורבים לו.

 

 

יתרה מזו, פלאפון שלחה את מנהליה להחתים עובדים על טפסי ביטול להצטרפותם להסתדרות, באופן שזו לא תשיג את הרוב הנדרש לה.

ואכן, התככים וההתנצחויות בין פלאפון ובין ההסתדרות והמתוארים בפסק הדין הינם עמוקים ובלתי נגמרים.

 

 

אלא שבית הדין הארצי, חרף טענותיה של פלאפון ושל לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים (נציגי המעסיקים) לחופש ביטוי ולזכותם המלאה של המעסיקים להציג מול עמדת ההסתדרות גם מידע מטעמם לעובדים, מידע רלוונטי שעשוי להשפיע על החלטתם – פסק כי על מעסיק להרחיק עצמו מכל התערבות בהתארגנות עובדים להקמת וועד עובדים.

 

 

הזכות להתארגנות בוועד עובדים היא מעניינם של העובדים ושמורה להם בלבד. השיח שהעובדים מקיימים עם ארגון העובדים אם להתארגן במסגרתו אם לאו, נמצא מחוץ לתחומי המעסיק.

 

נוכח פערי הכוחות בין המעסיק לעובדיו, כך נקבע, המעסיק אינו בעל דברם, גם אם לדעתו ייגרם למפעל נזק כלכלי או אחר, כתוצאה מן ההתארגנות.

 

 

בית הדין פרס רשימת כללים שעל המעסיק למלא אחריהם, ואנו מביאים לכם את עיקריהם:

 

א. המעסיק מחויב לתום לב והגינות מוגברים בעת התארגנות ראשונית של עובדים.

ב. זכות ההתארגנות היא זכות חוקתית ואינה ניתנת לויתור.

ג. ההחלטה אם להתארגן וכיצד היא מעניינם של העובדים בלבד.

ד. בתקופת ההתארגנות הראשונית ועד לכינונו של ארגון עובדים יציג – הבעת עמדת המעסיק תהיה מצומצמת ביותר עד אפסית. מפגשים ופגישות עם העובדים ייעשו בענייני עבודה בלבד.

ה. המעסיק לא יתערב במהלכי התארגנות עובדים ויטען כנגדה.

ו. המעסיק יימנע מלתת הבטחות או הטבות אחרות לעובדים שיבחרו לא להתארגן.

ז. המעסיק לא יפנה לעובדים בתכתובת אישית או יזום פגישות עם עובדים בנושא ההתארגנות.

ח. המעסיק לא יחתים עובדים על מכתב בנוסח אחיד לפיו הם אינם מעונינים בייצוג.

ט. המעסיק לא ינהל מעקב אחר עובדים מתארגנים ולא ינקוט העברות מתפקיד, התנכלויות או פיטורים כלפי עובדים פעילים.

 

 

פלאפון ולשכת התיאום הצהירו כאמור שיתקפו את ההחלטה בבג"צ, כי לא יתכן שעקרונות יסוד כמו חופש ביטוי והזכות לקניין של מעסיקים יימחקו כליל – וכי ה"איזון" בין זכויות הצדדים אינו איזון כלל וכלל אלא רמיסת זכויות המעסיקים והצבת מכשול מהותי בפניהם.

 

 

בעקבות פסק הדין, מעסיקים פרטיים זועמים על פלאפון וטוענים כי בשל התנהלותה, היא הפילה איתה את כל המשק. במקום להתנהל בחכמה, כך טוענים המעסיקים ואף לשכת התיאום עצמה, פלאפון ניסתה לדכא את הפעילות בצורה אגרסיבית ולצאת באופן נחרץ נגד ההסתדרות. התנהלותה המקוממת מול עובדי החברה והחתמתם על טפסי ביטול, הובילה לפסק דין גורף זה.

 

 

אם כן, ניתן לסכם כי עד להחלטת בג"צ, עליכם המעסיקים לעקוב אחר הכללים החדשים. אנו כמובן נשוב ונעדכן ככל שהכללים ישתנו, ובכל מקרה של התארגנות בעסקיכם, אנו מזמינים אתכם לפנות ולהתייעץ עמנו.

 

 

עסק (ארצי) 25476-09-12 הסתדרות העובדים הכללית החדשה - האגף להתאגדות עובדים נ' פלאפון תקשורת בע"מ