631,000 תלמידים בישראל יצאו ב-20 ליוני לחופש הגדול המפורסם. נערים ונערות רבים מנצלים את החופש למנוחה ובילויים, ויש כאלה אשר ישלבו גם עבודה בתקופת הקיץ. מדי שנה, מחפשים אלפי בני נוער עבודה זמנית בחודשים יולי ואוגוסט. משפט העבודה בישראל מציב שורה של הוראות והגנות על העסקתם של עובדים צעירים אלו. להלן מספר כללים אשר חשוב להקפיד עליהם בעת העסקת בני נוער.

 

גיל ההעסקה – במהלך חופשת הקיץ חל איסור על העסקת בני נוער הצעירים מגיל 14. בני נוער אשר טרם מלאו להם 15 יועסקו על פי החוק ב"עבודות קלות" בלבד אשר אינן עלולות להזיק להתפתחותם או בריאותם. במהלך שנת הלימודים, לדוגמא, ישנו איסור על העסקת נערים מתחת לגיל 15 ובלבד שלא מדובר בנערים אשר חל עליהם חוק לימוד חובה. ישנן עבודות מסוכנות אשר העסקת בני נוער בהם אסורה על פי החוק גם אם מדובר בנערים או נערות מעל גיל 15 אשר לא חל עליהם חוק לימוד חובה. העסקתם של בני נוער בפרסומות ואו הופעות דורשת אישור מיוחד מטעם משרד התמ"ת וישנם כללים מיוחדים הנוגעים לתנאי ההעסקה בענף זה.

 

יש לכם שאלה?

פורום זכויות עובדים

פורום פיצויי פיטורים

פורום בית הדין לעבודה

פורום שוויון הזדמנויות בעבודה

 

שעות עבודה – העסקתם של בני נוער מותרת בחוק בהיקף של עד שמונה שעות ביום ולא יותר מ-40 שעות שבועיות. נערים אשר מלאו להם 16 שנים יכולים להיות מועסקים תשע שעות ביום ובלבד ששבוע העבודה לא ייארך מעבר ל-40 שעות. כללים אלו אינם חלים על נערים אשר מוגנים בהסכמים קיבוציים בתנאים מועדפים או כאשר מדובר בעובדים בעלי מגבלות שכליות, נפשיות או פיסיות (ומועסקים במפעלים מוגנים המחוזקים בשיתוף עם משרד האוצר). העסקתם של בני נוער אסורה בשעות נוספות וכן אין אישור להעסיק בני נוער בשבת או ביום המנוחה השבועי. על המעסיק מוטל לרשום באופן מדויק את שעות העבודה של העובדים הצעירים (והחרוצים). במידה והרישום איננו מכני, יש להחתים בסוף כל משמרת את הנער והמעביד.

 

פנקס עבודה – נער או נערה המעוניינים לעבוד חייבים להוציא פנקס עבודה בתור תנאי סף להעסקתם. פנקס זה ניתן בלשכות התעסוקה ועל מנת להוציאו יש להצטייד בתעודת זהות, אישור רפואי, ושתי תמונות פספורט. הוצאתו של הפנקס איננה כרוכה בתשלום ומוטל על המעסיק להחזיק במקום העבודה את הפנקס. ישנן עבודות הדורשות אישורים רפואיים מיוחדים, מעבר לאישור הכללי הניתן על ידי רופא המשפחה.

 

הפסקות בעבודה – כל עבודה חייבת לכלול גם זמנים ברורים להפסקה. על פי החוק, בני נוער זכאים להפסקה בת 45 דקות לאחר שש שעות עבודה, וכן הם זכאים לארוחה. המעביד חייב להקפיד כי ההפסקה תהיה במשך חצי שעה רצופה לפחות. על פי רוב, ההפסקה הינה "על חשבון" העובד ומומלץ להסדיר זאת מראש בכדי להימנע ממחלוקות מיותרות.

 

עבודה בלילה – העסקתם של בני נוער מתחת לגיל 16 מ-20:00 בערב ועד 8:00 בבוקר הינה אסורה. בני נוער בין גילאים 16 ל-18 יכולים לעבוד כבר ב-6:00 בבוקר ועד 23:00 בלילה, אך גם זאת לפי היתר מיוחד אשר יינתן לכך ממשרד התמ"ת.

 

פניה לקבלת היתרים – מעסיקים אשר מעוניינים בהיתרים מיוחדים להעסקת בני נוער יכולים לפנות לאגף ההסדרה של מינהל ההסדרה והאכיפה במשרד התמ"ת (03-5634222).

 

שכר מינימום – בני נוער רבים מועסקים במהלך החופש בשכר מינימום. מדובר בשכר אשר כל תשלום הנמוך ממנו מהווה הפרה בוטה על החוק ועלול לעלות כדי עבירה פלילית. המעביד אינו רשאי להעסיק בני נוער בשכר נמוך מכך, גם אם הללו מסכימים לכך (אפילו בכתב). תעריפי השכר המעודכים מחולקים לפי גיל באופן הבא:

עד גיל 16 – 15.52 שקלים לשעה ושכר חודשי של 2,684.63 שקלים.
עד גיל 17 – 16.63 שקלים לשעה ושכר חודשי של 2,876.38 שקלים.
עד גיל 18 – 18.40 שקלים לשעה ושכר חודשי של 3,183.20 שקלים.

 

הוצאות נסיעה – אחת החובות המהותיות ביותר הנוגעות להעסקת בני נוער הינה תשלום נסיעות. בני נוער זכאים להחזר בגין הוצאות הנסיעה שלהם מהבית לעבודה ובחזרה. עם זאת, המחוקק הגביל סכום זה בתקרה של 21.14 שקלים ליום עבודה. חובתו של המעביד איננה מסתיימת עם תשלום הנסיעות. מוטל עליו לוודא כי עובדיו הצעירים יכולים לחזור לביתם בבטחה, קל וחומר אם החזרה הינה בשעות החשיכה.

 

ניסיון או התלמדות – חוקי העבודה אינם מכירים בהעסקת עובדים בתקופת ניסיון ללא שכר. הדברים אינם חוקיים בין אם מדובר במלצרות או בכל עבודה אחרת. החוק קובע כי המעסיק חייב לשלם לפחות שכר מינימום גם כאשר העובד מועסק אף שעה אחת כניסיון. כמו כן, נערים ונערות זכאים לתשלום גם עבור "ישיבות בעבודה", "פגישות תדריכים" וכדומה.

 

קנסות – מעבידים רבים סבורים כי הם יכולים לקזז משכרם של העובדים הצעירים בגין קנסות או פגיעה בציוד העבודה. על פי החוק, אין לנכות משכרם של הנערים סכומים אלו – כל אימת שאין הוראה חוקית מפורשת המתירה זו. הדברים אינם יכולים להיות בהסכמה במסגרת חוזה עבודה.