פסק דין הצהרתי הינו פסק דין חפצי ומקורו בדיני היושר.

 

תובע עשוי לזכות בפסק דין הצהרתי, בהתקיים שני תנאים מצטברים אלה:

 

א. כאשר הוכיח כי קנויה לו זכות או כי נתקיים "מצב" שעליו מבקש הוא להצהיר.

ב. כאשר הוכיח כי מן הראוי לשריין אותה זכות.

 

כלומר, פסק דין הצהרתי נועד להצהיר על קיומה של זכות מסויימת או על מצב מסויים., והמטרה היא ליצור מעשה בית דין כלפי כולי עלמא.

 

לדוגמא: כאשר אדם מבקש מבית המשפט להצהיר כי רכוש מסויים שייך לו ולא לאדם אחר, אזי אותו אדם שביקש להגן את רכושו יהיה מוגן מפני נושי האדם האחר המבקש לעקל את הרכוש.

 

דוגמא נוספת: יש הסכם בין 2 צדדים ולהם מחלוקת בדבר פירוש החוזה, הם יוכלו לגשת לבית המשפט שיתן פסק דין הצהרתי לגבי האופן בו יש לפרש את ההסכם/ החוזה.

 

דוגמא נוספת: פלוני  רכש  מאלמוני רכב, בסמוך לרכישת הרכב הוטל עיקול זכויות ברכב בגין חוב של אלמוני. פלוני יכול לפנות לבית המשפט שיתן פסק דין הצהרתי לפיו הזכויות ברכב הן שלו על פי הסכם רכישה והעיקול בטל.

 

אולם יש לזכור כי אין הדבר מקנה סעד אופרטיבי כלשהו. יש לציין כי שיקול הדעת במתן פסק הדין נתונה לבית המשפט שאינו חייב ליתן את הסעד, בעוד שבתביעה לסעד אופרטיבי חייב בית המשפט ליתן את הסעד אם הדבר הוכח בראיות על ידי התובע.

 

הסעד ההצהרתי אינו סעד שיגרתי והוא מיוחד. על כן, קבעה הפסיקה לגביו, כי תביעה לסעד הצהרתי אינה נזקקת  לעילת תביעה, במובנה המקובל. דהיינו; מאחר שפסק דין הצהרתי ניתן לתובע כדי לשמור על זכות מפני כפירה והכחשה בעתיד 

 

יחד עם זאת, לא ניתן לאכוף את פסק הדין הצהרתי. אולם, קיימים מקרים בהם הצד הנתבע לא יתכחש לפסק הדין ההצהרתי ויספק לתובע את דרישותיו.

 

לבית המשפט הסמכות לפסוק פסק דין הצהרתי מכוח סעיף 75 לחוק בתי המשפט (נוסח משולב) התשמ"ד- 1984, כמו כן מכוח סעיף 14 (א) לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד - 1984.

 

מהן הסיבות לבקשת פסק דין הצהרתי?

 

- קבלת פסק דין חפצי.

- כאשר ישנם סימני שאלה בתביעה לסעד אופרטיבי.

- זהות בעל הדין שכנגד מהווה שיקול רלוונטי, כלומר במידה שהנתבעת היא המדינה אזי יש בסיס לסעד אופרטיבי, ייתכן שתענה לדרישות מאחר שהיא תתכחש לפסק דין הצהרתי

- בית המשפט רשאי לתת סעד הצהרתי גם אם לא הוכחה עילת התביעה, זאת לא כמו בתביעה של סעד אופרטיבי.

 

בתביעה לסעד הצהרתי על התובע לגשת לבית המשפט בתום לב, ניקיון כפיים והיעדר שיהוי. כמו כן על התובע להראות כי מאז הנוחות בין הצדדים פועל לטובת המבקש/ התובע.

 

מה הם שיקולי בית המשפט במתן פסק דין הצהרתי? 

 

מאזן הנוחות- בית המשפט ישקול האם יש לנתבע אינטרס שלא להיות מוטרד בפעמיים, פעם לצורך מתן סעד הצהרתי ופעם לצורך מתן סעד אופרטיבי. כמו כן חלק משיקולי בית המשפט הוא על התובע להראות מדוע הוא מוכן להסתפק בשלב זה רק בהצהרה.

 

אין להצהיר לגבי זכויות עתידיות

 אין לעתור להכרה בזכויות עתידיות להיוולד, שטרם באו לעולם.

לדוגמא: אדריכל שמתכנן בית, עתר להצהיר כי הפוליסה שהוציאה לו חברת הביטוח בעניין אחריות מקצועית, תקפה. הצורך להכרעה נדרשה מחששו של האדריכל לתביעה שתוגש בעתיד על ידי הדיירים . בית המשפט דחה את הבקשה, בין היתר, מהטעם כי יכול שבעלי הדירות לא יגישו תובענה ולכן ייתכן שההליך הנוכחי הינו הליך סרק.

 

 

 

(הכותבת הינה עו"ד בתחום אזרחי- מסחרי ומגשרת, בעל משרד עצמאי, אין במאמר זה משום יעוץ משפטי, המלצה, חוות דעת משפטית, אלא תיאור כללי ותמציתי של הנושא והשימוש בו הינו באחריות הקורא).