פיצויים מקרנית/ מאת עו"ד אורן אמסלם

 

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה – 1975 (להלן: "החוק") נועד להבטיח, כי כל נפגע בתאונת דרכים יזכה לפיצוי בגין נזק הגוף שנגרם לו.

על פי החוק, מידת האחריות הנהוגה בתאונת דרכים היא מוחלטת ואין כל משמעות למידת המעורבות או האשם של גורם זה או אחר בתאונה, ככל שהדבר נוגע לנזקי גוף.

למרות האחריות המוחלטת לפיצויים בגין נזק גוף בתאונת דרכים, סעיף 7 לחוק קובע, כי במקרים חריגים נפגעים לא יהיו זכאים לפיצוי בעקבות תאונה למשל בעת גרימת תאונה במתכוון, נהיגה ברכב ללא רישיון, שימוש ברכב לביצוע פשע וכיו"ב.

לצד משטר האחריות המוחלטת הקבוע בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ובכפוף לחריגים, קבע החוק הסדר חשוב ומרכזי בדמות הקמת קרן לנפגעי תאונות דרכים (להלן: "קרנית") אשר תפקידה להבטיח פיצוי לנפגע גם במקרה בו אין באפשרות הנפגע לתבוע את חברת ביטוח לצורך קבלת פיצוי.

מכח ההסדר הקבוע בחוק, קרנית אחראית על פיצוי נפגעי תאונות דרכים במקרים מסויימים אשר הבולטים שבהם הינם כדלקמן:

1. נפגעי תאונות "פגע וברח" כלומר כאשר הנוהג ברכב אינו ידוע.


2. נפגעים על ידי נהגים חסרי רישיון, נהגים שהשתמשו ברכב ללא רשות או בניגוד לתנאי הפוליסה וכן נפגעים ע"י רכב שלא מבוטח בחוק בשל אי תשלום פרמיית הביטוח או תשלום הפרמיה לאחר התאונה.


3. מבוטחים שבוטחו על ידי חברות ביטוח שנקלעו לפירוק.

זה המקום להבהיר, כי בכל הנוגע לנזק, תביעה כנגד קרנית מנוהלת כתביעה מול כל חברת ביטוח אחרת והנפגע זכאי לפיצוי מקרנית על מכלול נזקיו לרבות הפסדי שכר, עזרת הזולת, הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעה, כאב וסבל וכיו"ב.

ככל שקרנית פיצתה את הנפגע על נזק הגוף שהינו תוצאת תאונת הדרכים בהתאם להסדר הקבוע בחוק, שמורה לה הזכות לתבוע בתביעת שיבוב את המזיק, כל זאת לצורך קבלת החזר הכספים ששילמה לנפגע.

 


עודכן ב: 25/05/2011