ביטול ההגבלה בהליכי פשיטת רגל שהוטלה על חייב מלהחזיק ברישיון נהיגה

 

בשנת 2008 נוסף תיקון 29 פרק ו'1 לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז –1967 (להלן: "החוק"). פרק זה עוסק בהטלת הגבלות כנגד חייב.

 

על פי התיקון בחוק רשאי רשם ההוצאה לפועל להטיל על חייב שמשתמט מתשלום חובו לנושה שש סוגים של הגבלות:

 

1. הגבלת החייב מקבל דרכון ישראלי או תעודת מעבר לפי חוק הדרכונים

2. עיכוב יציאתו של החייב מן הארץ

3. עיכוב יציאתו של החייב מן הארץ

4. הגבלת החייב מעשות שימוש בכרטיס חיוב, כמשמעותו בחוק כרטיסי חיוב

5. הגבלת החייב מייסד תאגיד או מהיות בעל עניין בתאגיד, במישרין או בעקיפין

6. הגבלת החייב מקבל, מהחזיק או מחדש רישיון נהיגה

 

למי הסמכות לבטל הגבלה שהוטלה על חייב עוד טרם מתן צו הכינוס בהליך פשיטת רגל?

 

עם קבלת צו הכינוס פונים חייבים רבים ביחד עם בקשתם לעיכוב הליכים בבקשה לרשם ההוצאה לפועל לבטל גם את ההגבלה שהוטלה עליהם.

 

הדעה למי הסמכות לבטל את ההגבלה היא חלוקה. חלק מן הרשמים מבטלים גם את ההגבלות בטענה כי עם מתן צו הכינוס והטלת צו התשלומים והעמידה בו, החייב לא נחשב עוד כחייב המשתמט מתשלום חוב. ההגבלה תבוטל מאחר והעילה שבגינה הוטלה ההגבלה לא קיימת עוד.

 

למרות גישה זאת לא מעט רשמי הוצאה לפועל מאמינים כי מעת מתן צו הכינוס, אין להם סמכות לדון ולתת החלטות לגבי חייב ולכן לטענתם הסמכות לבטל את ההגבלות נתונה ממועד זה לבית המשפט המחוזי שנתן את צו הכינוס.

 

עם מתן צו הכינוס מוטל על חייב בהליך פשיטת רגל כל ההגבלות בהתאם לחוק ההוצאה לפועל, למעט ההגבלה מהחזקת או מחידוש רישיון נהיגה.

 

לאור ההחלטות שניתנו ע"י רשמי ההוצל"פ הגורסים כי הסמכות לביטול ההגבלה היא לבית המשפט המחוזי, התקיימה ישיבה מקיפה במחוז חיפה ובה היו נציגים שונים בין היתר מלשכת ההוצאה לפועל, בתי המשפט וכן לשכת עורכי דין ובמחוז חיפה כך הגיעו הנציגים לידי החלטה כי חייב המעדכן את תיקי ההוצאה לפועל המתנהלים כנגדו בדבר צו הכינוס יבקש בבקשתו לעיכוב הליכים ויכלול בה גם ביטול הגבלות וביטול העיקול שהוטל על חשבון הבנק.

 

בעקבות החלטה זאת, נהג כונס הנכסים הרשמי בין היתר במחוז חיפה ליתן לחייבים אישור בדבר הסכמתן לביטול ההגבלה מלהחזיק ברישיון שאמורה להיות מוגשת ביחד עם הבקשה לעיכוב ההליכים.

 

כיום ביהמ"ש המחוזי במחוז חיפה עושה הכל על מנת לקצר הליכים ושינה באופן גורף את צווי הכינוס וקובע בסעיף ד' להחלטותיו:

"

ד. הגבלות שהוטלו, ככל שהוטלו, על רישיון הנהיגה של החייב מתוקף הליכי ההוצאה לפועל לרבות הליכים המתנהלים אם מתנהלים על ידי המרכז לגביית קנסות מבוטלות בזאת ובלבד שהוטלו בגין חובות שנוצרו עובר למתן צו הכינוס."

 

-------------

יובהר כי האמור במאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי פרטני ומקצועי, לא נועד להחליפו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, באשר כל מקרה ונסיבותיו. ייתכן ובמידע חלו השמטות ו/או טעויות. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.

 
 


עודכן ב: 13/05/2013