מאז הרפורמה שנעשתה בחוק ההוצאה לפועל בשנת 2008, אחת מהפעולות שניתן לבצע כנגד חייב שנפתחו לו תיקים בהוצאה לפועל הוא הגבלת או עיכוב רישיון הנהיגה שלו. התנאים להטלת ההגבלה, בין היתר, הם שחלף פרק זמן של יותר משישה חודשים מהמועד שבו נמסרה אזהרה לחייב, וכן שהחייב מתחמק מתשלום החוב מבלי לספק הסבר לכך, או במקרים שבהם החוב הוא חוב מזונות.


ההגבלה על הרישיון למעשה מבטלת את תוקפו, כמו במקרים של אי תשלום אגרה. ממועד רישום ההגבלה על הרישיון תוקפו מבוטל, והוא יישאר כך במרשמי משרד הרישוי עד שההגבלה על הרישיון תוסר.


מהן הבעיות שעלולות להיגרם כתוצאה מהגבלת הרישיון בהוצאה לפועל?


מכיוון שהרישיון הנהיגה לא בתוקף, חייב שהוטלה עליו ההגבלה למעשה אינו רשאי לנהוג, אלא אם כן ינהג ללא רישיון. הבעיה היא שבמקרים רבים, המשטרה אינה מודעת לעובדה שתוקף הרישיון בוטל בשל הגבלה שהוטלה עליו בהוצאה לפועל.


כאשר הרישיון נשלל או מוגבל כתוצאה מביצוע עבירות תעבורה, יש סנכרון בין משרד הרישוי והמשטרה, ולכן אם המשטרה עוצרת נהג שנשלל רישיונו לביקורת שגרתית, מיד יתגלה שרישיונו נשלל. באותו רגע יוציאו השוטרים במסוף קנס תנועה או זימון לבית משפט בגין נהיגה בזמן שלילה.


כפועל יוצא מכך, הגבלה בהוצאה לפועל למעשה מובילה לנהיגה ללא כיסוי ביטוחי. אם אדם שרישיונו הוגבל יהיה מעורב בתאונת דרכים, חברת הביטוח תוכל להתנער מתשלום פיצויים משום שתוכל לטעון שנהג ללא ביטוח.


חברות הביטוח עלולות לנצל זאת, משום שבעת רכישת ביטוח רכב, המבוטח מתבקש להצהיר על הגבלות שהוטלו על רישיונו בשל חובות קיימים בהוצאה לפועל, כלומר ניתן לטעון שהמבוטח למעשה לא סיפר את האמת כאשר רכש את פוליסת הביטוח.


במקרה לדוגמה, בית המשפט קיבל תביעה שהגיש נהג נגד חברת הביטוח בגין נזק אשר נגרם לרכבו במהלך תאונת דרכים, בזמן שחלה הגבלה על רישיון הנהיגה שלו על ידי ההוצאה לפועל. בית המשפט קבע כי חרף העובדה שהרישיון היה מוגבל, מאחר שההגבלה לא נבעה מעבירות תנועה או מכושר נהיגה לא תקין, אלא בשל אי תשלום חובות, היא אינה מבטלת את אחריות חברת הביטוח ואת הכיסוי הביטוחי על הרכב.


בעיה נוספת שעלולה להתעורר בעקבות הטלת הגבלה על הרישיון על ידי ההוצאה לפועל היא שמבחינת משרד הרישוי, רישיון שאינו מחודש במשך תקופה העולה על שנתיים, מחייב את הנהג לעבור בשנית מבחן תאוריה. כמו כן, אם רישיון הנהיגה לא חודש במשך יותר מ-36 חודשים, הנהג ייאלץ לעבור הן מבחן תאוריה מחדש והן מבחן מעשי (טסט) מחדש.


לא פעם נהגים שהוטלה עליהם הגבלה על הרישיון מטעם ההוצאה לפועל כלל לא ידעו שרישיונם עוקל, ולכן הופתעו כשנוכחו לדעת כי נהגו תקופות ארוכות ללא רישיון נהיגה בתוקף, וגילו זאת רק במועד שבו הגיעו למשרד הרישוי כדי לחדש את הרישיון, ושם התבשרו כי נהגו במשך שנים ללא רישיון, מעשה שהשלכותיו כוללות ביצוע טסט ומבחן תאוריה בשנית.


על כן, חייב שהוטלה הגבלה על רישיון הנהיגה שלו על ידי ההוצאה לפועל, מוטב לו שיקדים תרופה למכה ויפנה לעורך דין לצורך הסרת ההגבלה מבעוד מועד, לפני שיסתבך עם רשויות החוק, עם המשטרה, עם חברות הביטוח או עם משרד הרישוי.
 


עודכן ב: 19/01/2017