סיפורנו מתחיל באוקטובר 2010 אז הנאשם, נער בן 17 וחצי, נהג בקטנוע ללא רישיון בנהריה. הנאשם, שהרכיב את חברתו, החליט לנסוע עמה לאזור הטיילת בנהריה

 

בטיילת זאת תנועת כלי רכב אסורה והעירייה אף הציבה שער כדי לחסום את תנועתם. אולם הנאשם עקף את השער והחל לנסוע על הטיילת במהירות של 20-30 קמ"ש.

 

במהלך הנסיעה פגע בחוזקה בהולכת רגל אשר צעדה במקום, כתוצאה מההתנגשות נגרם להולכת הרגל שבר בגולגולת והיא מתה במקום. הנאשם הודה במיוחס לו ובית המשפט התכנס על מנת לקבוע את עונשו.

 

יש לכם שאלה?
פורום תאונת אופנוע | אופניים חשמליים | קורקינט חשמלי
פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט
פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

 

הטיעונים לעונש


עורך הדין מטעם המדינה טען כי במקרים כאלה של נהיגה ברשלנות העיקרון המנחה הוא ענישה מחמירה לצורך התרעה. במקרה שלפנינו, הנאשם נהג ברשלנות חמורה אשר גרמה לתוצאה קטלנית. עוד נטען, כי גילו הצעיר של הנאשם ועברו הפלילי הנקי לא צריכים להוות שיקול להקלה בעונשו ועל כן יש לגזור עליו עונש חמור הכולל מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופסילת רישיון לשנים ארוכות.


לדברי התובע הצטרף בנה של המנוחה. הבן סיפר על הצער שנגרם למשפחה שלא התאוששה מהאירוע, ועל אביו אשר זקוק לטיפול נפשי. הבן הביע את מורת רוחו מהתנהגות הנאשם, שלא התנצל בפני המשפחה ועל כן ביקש מהשופט להענישו בחומרה.

 

סנגורו של הנאשם טען מנגד כי יש להקל את העונש על הנאשם עקב נסיבותיו האישיות ועקב הודאתו המהירה. מדובר בצעיר נורמטיבי, ללא עבר פלילי, שסיים 12 שנות לימוד ולא גויס לצה"ל עקב המקרה. עוד טען, כי יש לייחס להתנהגות המנוחה רשלנות תורמת באירוע היות ושינתה לפתע את מסלול הליכתה. לאור הדברים, ביקש הסנגור לגזור על הנאשם עונש מאסר על תנאי בלבד.

 

בית המשפט גזר על הנאשם 8 חודשי מאסר בפועל


השופט שדן בתיק כתב בגזר הדין כי ההחלטה בעניין זה לא קלה. מצד אחד עומד הצעיר אשר כל החיים לפניו, לא התכוון לתוצאות מעשיו ומתייסר עליהם. ומצד שני עומדת לה המשפחה השכולה, אשר חייה השתנו לבלי היכר מאז נגדעו חיי המנוחה, אירוע שהיה יכול להימנע עם קצת יותר תשומת לב.


השופט דחה את טענת ההגנה לפיה הנאשם נהג "במהירות המותרת" ולכן יש להקל עימו, היות והוא נהג בדרך האסורה לכניסת רכב מלכתחילה. השופט אף דחה את הטענה לאשם תורם מצד המנוחה, היות והתנהגות הנאשם היא זאת שגרמה לה לסטות מנתיב הליכתה בבהלה.


השופט סבר שבמקרה הזה מדובר ברשלנות בדרגה גבוהה, אשר מצדיקה הטלת מאסר בפועל לתקופה לא קצרה. עם זאת יש להביא בחשבון את המלצת שירות המבחן לעונש בדמות עבודות שירות וחוסר בשלותו של הנאשם במועד האירוע. אולם במקרה זה, אין מנוס אלא לגזור עונש מאסר בפועל.


אי לכך, השופט גזר על הנאשם עונש הכולל 8 חודשי מאסר בפועל וכן פסילת רישיון נהיגה למשך 7 שנים.