בית משפט השלום בחיפה דחה בתחילת החודש ערעורה של חייבת על החלטת רשמת בהליך הוצאה לפועל לאחר שהעלתה את סכום התשלום החודשי ל-1,000 שקלים, לאור בקשתה לצמצם אותו ל-200 שקלים בלבד. ביהמ"ש נתן את פסק דינו כאשר הוא נוזף בחייבת על התנהלות פיננסית בלתי אחראית, וניצול הליכים משפטיים לנוחיותה האישית.


החייבת מבקשת לצמצם תשלום חודשי ל-200 שקלים בלבד


בספטמבר 2012, הגישה המערערת, פנסיונרית כבת 70, נשואה ואם לשלושה, בקשה למתן צו תשלומים ללשכת הוצאה לפועל, לאחר שנפתח תיק בגין חובות רבים שצברה. בבקשה, ציינה המערערת את מצבה האישי והפיננסי, הגישה תצהירים ופירוט הוצאות, וביקשה מרשמת הלשכה לצמצם את התשלום החודשי ל-200 שקלים בכל חודש, בטענה כי אין היא מסוגלת לשלם יותר מזה.


הרשמת, שבחנה את פירוט ההוצאות של החייבת, החליטה בצעד יוצא דופן, להעלות את סכום ההחזר החודשי במקום להפחית אותו. ולפיכך, קבעה סכום חודשי שלא יפחת מ-1,000 שקלים בכל חודש.


החייבת לא קיבלה את הגזירה והגישה ערעורים ללשכת הוצל"פ, וכן בקשה להעברת התיק לבחינה בלשכה בעיר מגוריה. כל בקשותיה נדחו, אולם לאחר שהסכימה לעבור חקירת יכולת על ידי נציגי הלשכה, הוחלט לבחון את התיק מחדש.


לאחר חקירת היכולת, החליטה הרשמת בלשכת הוצל"פ בעיר מגוריה של המערערת, כי לפי חקירת היכולת, הסכום החודשי יפחת ויעמוד על 400 שקלים בלבד.


החלטת הוצל"פ: האישה מוציאה כספים על מותרות


אולם, בכך לא הסתכמו שאיפותיה של החייבת והיא החליטה לפנות שוב בבקשה להפחית את הסכום ל-200 שקלים בלבד. אז, הבינה הרשמת כי מדובר באישה המנסה להפעיל את המערכת המשפטית כך שתתאים לנוחיותה. לפי פירוט ההוצאות שהגישה המערערת נראה כי היא אינה במצוקה גדולה כל כך כפי שהצהירה לפני לשכת הוצל"פ.


כך למשל, לפי התצהירים, נראה כי הכנסתה החודשית עומדת על למעלה מ-15 אלף שקלים, וזאת מקצבאות הפנסיה שלה ושל בעלה, קצבאות זקנה וקצבת נכות וניידות. אולם, לא נראה כי החייבת ובעלה חיים בצמצום. בבעלותם שני רכבים, והיא מרבה לרכוש לעצמה תכשיטים, שעונים ושאר מותרות. על פי פירוט הוצאותיה, קבעה הרשמת, החייבת בהחלט יכולה לצמצם הוצאות בגין מותרות, ולשלם את חובותיה כראוי, ולכן העלתה שוב את סכום החיוב החודשי ל-1,000 שקלים.


המערערת: הרשמת העירה הערות פוגעניות


אולם, גם אז החליטה החייבת שלא לקבל את ההחלטה, והגישה ערעור לבית המשפט השלום. בתביעתה, טענה החייבת כי שגתה רשמת הוצאה לפועל בהחלטתה, וכי המצב שתיארה בפסק דינה אינו משקף כלל את מצבה כפי שהוא. לפיה, הרשמת העירה הערות פוגעניות כלפיה, ותיארה אותה כאישה פזרנית ובזבנית כשלמעשה היא חיה חייה בצמצום רב. לטענתה, היא כבר שלוש שנים לא יצאה מהארץ, והיא לא מוציאה כלל כספים בגין מותרות כפי שציינה הרשמת, ולא קנתה כלל תכשיטים או שעונים יקרים כפי שטענה.


שופטת בית משפט השלום, בחנה שנית את הוצאותיה של החייבת, הגיעה לאותה מסקנה אליה הגיעה רשמת הוצאה לפועל, ועל כן דחתה את ערעורה של החייבת על הסף. לפיה, תביעתה של החייבת לא היוותה עילה מספקת לשינוי פסק הדין, בעיקר לנוכח העובדה כי הרשמת פעלה על פי חקירת היכולת שנערכה לחייבת ועל פי פירוט הוצאותיה, אשר העלו תמונה ברורה של אישה אשר מוציאה הרבה יותר מהכנסותיה וחיה ברמת חיים העולה במידה רבה על יכולותיה הכלכליות.


שני רכבים, חמישה חשבונות בנק וכרטיסי אשראי רבים


עוד לפי השופטת, מבט אחד בפירוט הוצאות בגין שני הרכבים של החייבת מספיק על מנת לקבוע כי הינה מסוגלת בתשלום גבוה יותר בגין חובותיה. כמו כן, העובדה כי בני הזוג, החיים מקצבאות פנסיה וזקנה, מחזיקים בלא פחות מחמישה חשבונות בנק, מנוי לעיתון וכרטיסי אשראי מרובים, מביאה למסקנה הבלתי נמנעת כי האישה מנסה לנצל את הזכויות הניתנות לה בדמות הליכים משפטים, על מנת להמשיך ולדחות את תשלום חובותיה.

 

יש לך שאלה? 

פורום הסדר חוב | מחיקת חובות
פורום גביית חובות


לפי כל אלה, דחתה השופטת את ערעורה, השאירה את סכום התשלום החודשי על כנו, ואף חייבה את המערערת בהוצאות משפט בסך 1,000 שקלים.