לאחר 38 שנות עבודה במפעל תעשייתי בתחום הכימיה, פוטר התובע בגיל 61 מעבודתו בהליך חפוז ופוגעני. לטענתו הפיטורין בוצעו באופן חד צדדי, ללא עריכת שימוע כדין, במסווה של פרישה מרצון, והוא סולק מעבודתו לאלתר בלא שניתנה לו אפילו האפשרות להיפרד כראוי מחבריו. בית דין האזורי לעבודה בחיפה קבע בשבוע שעבר (יום ב') כי התובע זכאי לפיצוי בסך כולל של 55,000 שקלים בגין פיטורין שלא כדין עקב אי עריכת שימוע.

 

התובע, יליד 1947, החל את עבודתו בחברת מפעלים לייצור חומרי גלם לתעשיית הפלסטיק בשנת 1971. בתחילת שנת 1992 עבר לעבוד במפעל תוך שמירת רציפות זכויות בהתאם להסכם קיבוצי מיוחד.

 

בשנת 2007 החלה הנהלת המפעל בהליך של פרישה מרצון, ולתובע הוצע לפרוש תוך קבלת תנאים מיטיבים שהוצעו לפורשים מרצון בהתאם להסכם קיבוצי. התובע טען כי הוא בן 61 שנים ומעוניין להמשיך לעבוד במפעל, לכן לא חתם על הסכם הפרישה. עם זאת בתום השנה קיבל מהמעסיקה הודעה על פרישתו לפנסיה מוקדמת.

 

התובע טען כי סיום העסקתו לא היה בפרישה מרצון אלא הוא פוטר מעבודתו שלא כדין, ונפלו פגמים בהליך סיום עבודתו, לרבות הוצאתו לפנסיה מוקדמת בניגוד לרצונו וללא שימוע, על כן דרש השלמת פיצויי פיטורין, פיצוי בגובה שש משכורות בגין פיטוריו שלא כדין ופיצוי בגין עגמת נפש בגובה שתי משכורות.

 

המעסיקה טענה מנגד כי במשך שנים רבות לא היתה שבעת רצון מתפקודו של התובע, ואף המנהלים קיימו עמו שיחות רבות ונתנו לו אינספור הזדמנויות לשיפור תפקודו אך ללא הועיל. הוא אמנם סירב להצעה לפרוש פרישה מוקדמת, אך ועד העובדים הביע את הסכמתו לפרישתו המוקדמת וגם מזכיר האיגוד המקצועי נתן את הסכמת ההסתדרות לסיום יחסי עובד מעביד בתנאי פרישה מטיבים.

 

עוד הוסיפה כי במסגרת פרישתו ניתנו לו הטבות אישיות מעבר למתחייב בהסכמים הקיבוציים. לפיכך הוצאתו לפרישה נעשתה כדין ואין לראות בה פיטורין שלא כדין.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, קיבל בית הדין את גרסת המעסיקה והשתכנע כי הוועד וההסתדרות נתנו הסכמתם לפיטורי התובע על דרך הוצאתו לפנסיה גם ללא הסכמתו. על כן קבע כי לא נפל פגם בפיטוריו.

 

המעסיקה נדרשה ליידע את העובד בדבר החלטה לפטרו ולקיים שימוע כדין

 

עם זאת קבע כי בנוסף לקבלת אישור מנציגות העובדים, היתה המעסיקה מחויבת בעריכת שימוע אולם לתובע לא נערך שימוע כראוי לפני פיטוריו. בית הדין הגיע למסקנה זו מכיוון שהמעסיקה לא הציגה הזמנה לשימוע, לפיכך לא הוכיחה כי ניתנה לו הזדמנות להביא עורך דין או להתייעץ לפני הפגישה שנערכה עם המנהל בדבר ההחלטה על סיום יחסי העבודה ואף לא הוצגה כל תרשומת של שיחת שימוע.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני פנסיה | פרישה מעבודה
פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין

 

בנסיבות אלו נקבע כי התובע זכאי לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין ללא עריכת שימוע בסך כולל של 55,000 שקלים, יתר רכיבי התביעה נדחו לכן כל צד יישא בהוצאותיו.

 

ס"ע 33813-09-10