אז החלטתם להקים חברה, מה עכשיו?


רצוי שתשאלו את עצמכם לפני כן האם אתם חברת יחיד או שמא מקימים אותה עם עוד שותף אחד לפחות.

 

ככל שמדובר באדם פרטי שמחליט להקים חברה והוא בעל המניות היחיד בה.....לא כרוכים בכך שיקולים רבים מלבד עניין ההקמה ותשלום אגרת החברות.

 

ככל שמדובר בכמה יחידים המעוניינים להקים חברה יש לכך השלכות לגבי עתיד השותפות ביניהם.

 

חלק מהשיקולים להפוך לחברה הם גם שיקולים מיסויים ועל כן יש להתייעץ עם רואה חשבון מוסמך בעניין. עם זאת יש לעגן את הזכויות המשפטיות של יחידים המעוניינים להקים חברה.

 

"מגילת הזכויות" של בעלי המניות בחברה הוא התקנון. התקנון הוא חוזה (כמו כל חוזה אך עם מורכבות מיוחדת) בין בעלי המניות לבין החברה, שהינה אישיות משפטית לכל דבר ועניין, וחוזה בין בעלי המניות לבין עצמם.

 

במסגרת התקנון מפורטים, בין היתר, זכויותיהם של בעלי המניות בחברה, מטרות החברה, דרך ניהול החברה, הון המניות הרשום, הון מניות מונפק, זכויות לקבלת דיבידנד, חובותיהם של בעלי המניות, אופן קבלת ההחלטות בחברה, הרוב הנדרש לקבלת החלטות מסוימות, הדרך להעביר מניות לצד ג', ביטוח, חילוט מניות ועוד כהנה וכהנה.

 

התקנון הוא מסמך מרכזי ועיקרי בחברה ...כל עוד בין בעלי המניות קיימת הבנה, כמו בכל דבר, לא נדרשים לתקנון, אך ברגע שמתגלעות מחלוקות רצים כולם לבחון מהן הזכויות והחובות של בעלי המניות.

 

כתיבת תקנון המעגנת את זכויותיהם של בעלי המניות בחברה, הינו יסוד מרכזי למניעת מחלוקות עתידיות בין בעלי המניות.

 

בחלק מהחברות נהוג אף לעשות הפרדה בין סוגי מניות, כאשר כל סוג מניה מקנה זכויות מסוימות בחברה, (למשל מניה מסוג א' מקנה זכות השתתפות בהצבעות באסיפות כלליות של החברה, ומניה מסוג ב' מקנה את הזכות לקבל דיבידנד).

 

רישום ראשוני של חברה מצריך, תקנון חברה, הצהרת דירקטורים ראשונים ותשלום אגרת הקמה.

 

זוהי סקירה קצרה בנושא, לפירוט נוסף ניתן ליצור קשר עם החתום מטה. 

 

דילן מסוארי, עורך דין

 

 

 

 

 

 

 

 

 


עודכן ב: 16/02/2014