זכיתם בפסק דין כספי ואולם הנתבע אינו מקיים אותו? יש לאן לפנות. בסקירה שלהלן נפרט את הליכי ביצוע פסק דין הוצאה לפועל:

בקשה לביצוע פסק דין


הזוכה בפסק דין רשאי להגיש בכל לשכה של ההוצאה לפועל בקשה לביצוע פסק דין. הבקשה למעשה הינה טופס אותו יש למלא בפרטים מזהים הן של הזוכה והן של החייב, וכן, יש לציין את ההליכים שהזוכה מבקש לנקוט כנגד החייב.


אין להגיש בקשה לביצוע פסק דין בלשכת ההוצאה לפועל, אלא לאחר שחלף המועד שנקבע בפסק הדין לביצוע החיובים. במידה שפסק הדין ניתן שלא במעמד החייב ו/או לא נקבע מועד בפסק הדין לביצוע החיובים, יש להמתין במשך 30 יום מיום המצאת פסק הדין על ידי הזוכה או בא כוחו לחייב.

הטפסים שיש לצרף לבקשה לביצוע פסק דין:


1. העתק מאושר של פסק הדין או הפסיקתה.
2. ייפוי כוח של עורך הדין של הזוכה.
3. אישור על המצאת פסק הדין לחייב – במידת הצורך.
4. אישור ממרשם האוכלוסין אשר מאמת את פרטי החייב – אם הגיש החייב כתב הגנה במסגרת התיק, ובו ציין את מס' הזהות שלו, ניתן להגיש את כתב ההגנה.

המצאת אזהרה


לאחר הגשת הבקשה לביצוע יש להמציא אזהרה לחייב. האזהרה תאפשר לחייב למלא אחר פסק הדין או לשלם את חובו הפסוק או להגיש בקשה לצו תשלומים וזאת בתוך 30 יום מהמצאת האזהרה. אם אין ביכולתו של החייב לעמוד בתשלום החוב הפסוק במלואו או בתשלומים שנקבעו לו באזהרה, יהי עליו להתייצב לחקירת יכולת בלשכת ההוצאה לפועל בתוך 21 יום מהמצאת האזהרה.


אם החייב לא ישלם את החוב כאמור או התשלומים ואף לא יתייצב לחקירת יכולת בלשכת ההוצאה לפועל, יראו אותו כחייה אשר משתמט מתשלום חובותיו. הגדרה זו של "חייב המשתמט מתשלום חובותיו" אינה עניין של מה בכך שכן החייב חשוף למאסר (בכפוף לכך שחובו גבוה מ-2,000 ₪ ובכפוף לתיקון 29 לחוק ההוצאה לפועל).

לאחר תקופת האזהרה


לאחר שחלפו 21 ימים מהמצאת האזהרה והחייב לא נקט באחת הפעולות שלעיל, ניתן להתחיל בביצוע פסק הדין.

*הכותב, עו"ד יהודה איפרגן הינו שותף ומייסד משרד עורכי דין העוסק בין היתר בתחום ההוצאה לפועל.
**אין בתוכן האמור משום המלצה, חוות דעת משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי; כמו כן אין התוכן הנ"ל מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, ו/או ממצה. והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
 


עודכן ב: 08/05/2011