ביטוח לאומי


הצורך בעורך דין בעת הגשת הבקשה למימוש זכויות וקבלת גמלאות מביטוח לאומי הוא צורך בסיסי ואיננו מותרות. המקרים הרבים, עליהם אתם שומעים בתקשורת שאזרחים נאבקו על קבלת זכויות מול הביטוח הלאומי, הם הוכחה לכך שאין סיכוי לניהול הליך משפטי מול הביטוח הלאומי ללא עורך דין מומחה בתחום.תקנות וחוקי הביטוח הלאומי הינם רבים ומסורבלים ומשתנים כמעט מדי שנה. רק עו"ד ביטוח לאומי, בקי ומנוסה שמתמצא בחקיקה ובפסיקה הענפה והמורכבת של הביטוח לאומי יכול לסייע לך לזכות בתביעה. יישום החוקים והתקנות הנוגעות לביטוח לאומי והפרשנות לכך, הם עניין משפטי מובהק שרק עורך דין ביטוח לאומי שהתמחה בנושא, יכול להשיג לתובע את מלוא זכויותיו ולהיאבק על כך בערכאות המשפטיות הנדרשות.

 

גמלאות ביטוח הלאומי


המוסד לביטוח לאומי מלווה כל אדם לכל אורך חייו, מהריון ועד אחרי הפטירה הביטוח הלאומי מעניק גמלאות וקצבאות שונות לכל אחד מתושבי מדינת ישראל:

שמירת היריון לאם
דמי לידה
גמלת ילד נכה
קצבת נכות כללית
קצבת נכות כללית
נכות מעבודה
ניידות
קצבת זקנה
קצבת שאירים
קצבת תלויים
שירותים מיוחדים
סיעוד
דמי קבורה


כל אחת מהגמלאות והקצבאות הללו מופיעה בחוק הביטוח הלאומי, אבל כדי לקבל את הגמלה או הקצבה יש צורך בפנייה לביטוח הלאומי. לעתים, זהו הליך רגיל של מילוי טפסים וצירוף מסמכים ולעתים זהו תהליך מסורבל ומסובך, הדורש ידע ומומחיות מקצועית של עורכי דין המתמחים בתביעות ביטוח לאומי.

 

תביעות נגד הביטוח הלאומי המזכים בגמלה או מענק כספי


אבטלה, הבטחת הכנסה, נכות כללית, נכות נפגעי עבודה, דמי לידה, דמי מזונות, דמי תאונה מחלות מקצוע, קצבת זקנה ושאירים, גמלת סיעוד, גמלה לילד נכה, גמלת ניידות, נפגעי גזזת, נפגעי פוליו, נפגעי פעולות איבה, פשיטת רגל ופירוק ועוד . חלק לא מבוטל מהתביעות המוגשות למוסד לביטוח לאומי לקבלת קצבאות או גמלאות נדחות על ידי פקידי הביטוח הלאומי מסיבות שונות. במקרה כזה, אין צורך לוותר על הזכויות, אלא לפנות להליך משפטי בלווי של עורך דין מומחה לביטוח לאומי. ההליך כולל הגשת תביעה לבית הדין לעבודה נגד המוסד לביטוח לאומי. תביעה שהיא התחלה של תהליך שיכול להמשך זמן רב.

 

תהליך תביעת הביטוח הלאומי


אם אתה חושב לתבוע את הביטוח הלאומי באחד מהתחומים האלה חשוב שתדע : כי הצעד הראשון למימוש זכויות ולקבלת פיצוי, גמלה או מענק מהמוסד לביטוח לאומי, מתחיל בהגשת תביעה. בין אם מדובר בתאונת עבודה, נכות כללית או זמנית, מחלת מקצוע או כל דרישה אחרת . כל שנה, מוגשות אלפי תביעות ביטוח לאומי, העוברות דרך מנגנון בירוקרטי והליכים מורכבים עד שמתקבלת החלטה .ייצוג משפטי ע"י עורך דין מנוסה ובקיא בשאלות המשפטיות העולות מן התביעה, יעלה במידה ניכרת את סיכויי הצלחתה.

 

מאחר ומדובר בנושאים שונים שבהם עוסק הביטוח הלאומי, הליך התביעה שונה מנושא לנושא. הדברים המשותפים הם: איסוף והכנת חומר התביעה כולל מסמכים מרשויות שונות, חוות דעת רפואיות, תלושי משכורת ועוד. לכן, חשוב לפנות לעו"ד מומחה לביטוח לאומי מיד בתחילת התהליך כדי לקבל ייעוץ מתאים בהכנת תיק התביעה.

 

בקשה לבדיקה מחדש עקב החמרת מצב של מקבל קצבת נכות


כל אדם שקיבל אחוזי נכות רפואית מהמוסד לביטוח לאומי גם אם אחוזי הנכות ניתנו לו לצמיתות, יכול להגיע למצב שבו הוא מרגיש שמצבו הרפואי השתנה לרעה . ראשית, צריך לזכור שההחלטה על אחוזי הנכות ניתנה בתקופה מסויימת וגם הרופאים הטובים ביותר, אינם יכולים לדעת ולקבוע מה יקרה בעתיד. ההחלטה שהרופאים בוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי נתנו, היתה טובה לזמנה. כיום יתכן שהמצב הרפואי השתנה . לכן, כאשר אתם מרגישים שיש החמרה במצב הרפואי, יש לשקול את האפשרות לפנות למוסד לביטוח לאומי ולבקש דיון מחודש עקב “החמרת מצב רפואית”. פנייה כזאת אינה נחשבת כערעור על החלטה קודמת אלא כדיון מחדש בוועדה רפואית שמתכנסת כדי לדון במצב הרפואי החדש. במידה והוועדה דוחה את בקשתכם להכרה בהחמרת מצב רפואי, ניתן לערער על החלטתה לוועדה רפואית לערעורים ולאחר מכן באמצעות עורך דין ניתן לפנות לבית הדין לעבודה.

 

בקשה לבדיקה מחדש של מצב רפואי


הזכות לבדיקה מחדש של צבו הגופני של אדם, או במילים אחרות בקשה לדיון בהחמרת מצב רפואי, היא זכותו של כל מי שהמוסד לביטוח לאומי אישר עקרונית את תביעתו כ”תאונת עבודה” או כ”מחלת מקצוע” גם אם בוועדה הרפואית נתנו לו 0% נכות לצמיתות. כלומר מי שעונה על הגדרה זו, יכול להגיש בקשה ל”החמרת מצב”. במקרה כזה אין גם הגבלה על גילו של המבקש והוא יכול להיות גם אחרי גיל פרישה. מי שהגיש בקשה להכרה במצב של נכות כללית ותביעתו נדחתה, יכול להגיש בקשה לדיון חדש בוועדה רפואית של הביטוח הלאומי עקב החמרת מצב. לבקשה זו, יש לצרף מסמכים רפואיים חדשים, צילומי רנטגן, סי.טי המצביעים על החמרת מצב רפואי. בקשה להחמרה על נכות כללית ניתן להגיש רק עד גיל פרישה הקבוע בחוק.

 

התנאים להגשת תביעה להחמרת מצב רפואי


החוק קבע שני תנאים להגשת תביעה על החמרת מצב רפואית. האחד- עברו לפחות 6 חודשים מאז שהוועדה הרפואית האחרונה קבעה את דרגת הנכות. השני- בידי המבקש אישור מרופא מומחה שקיימת החמרה במצבו הרפואי . במקרה של בקשת החמרה במצב רפואי עקב תאונת עבודה, יש להצטייד באישור של רופא תעסוקתי של קופת חולים בה מטופל הנפגע. על מנת שרופא תעסוקתי ייתן מכתב על החמרת מצב רפואי, צריך להביא לרופא התעסוקתי את פרוטוקול הוועדה הרפואית הקודמת של המוסד לביטוח הלאומי, שדנה בעניינו של המבקש ובנוסף חוות דעת מרופא מומחה (אורתופד, נוירולוג וכד’) על מצבו הרפואי הנוכחי.

 

הפחתה באחוזי הנכות הקיימים


אנשים רבים חוששים שאם יבקשו החמרת מצב רפואי אחרי קיבעת הוועדה הרפואית, הביטוח הלאומי יוריד להם את אחוזי הנכות שכבר קיבלו. באופן תיאורטי בדיון על נכות כללית, יתכן מצב שהוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי תקבע שדווקא היתה הטבה במצבו של המבקש. כלומר הוועדה תדחה את בקשתו להחמרת מצב ותטען כי היתה הטבת מצב. אבל חייבים לציין כי אלו מקרים נדירים ביותר.

 

אם חוות הדעת של רופא מומחה המוגשת לוועדה הרפואית בביטוח הלאומי קובעת שמצבו של המבקש החמיר, יהיה קשה לחברי הוועדה של הביטוח הלאומי לקבוע ההיפך . צריך גם לזכור שביטוח לאומי רשאי ליזום בעצמו הליך שנקרא “הטבת מצב” ולזמן כל מי שנקבעו לו אחוזי נכות להופיע בפני וועדה רפואית חדשה שיכולה להוריד את אחוזי הנכות שלו, אבל גם מצב כזה כמעט ולא מתרחש, אלא במקרים יוצאי דופן.

 

מה לעשות אם אני מרגיש שחלה החמרה במצב הרפואי שלי


קודם כל עליך לדעת שיש בידך אפשרויות לפעול. אם אתה מרגיש שהמצב הרפואי גרוע יותר וחלפה יותר מחצי שנה מאז ההחלטה האחרונה של המוסד לביטוח לאומי בנוגע ל”מחלת מקצוע” או “תאונת עבודה” או החמרת מצב נכות כללית של ביטוח לאומי שניתנה לך, אתה מוזמן לבוא ולהתייעץ, עם עורך דין מומחה ומנוסה , כדי לבדוק אפשרות של הגשת תביעה בשל “החמרת מצב רפואי .”

 

מה התפקיד של רופא תעסוקתי ומי זקוק לו?


במה שונה רופא תעסוקתי מרופא רגיל? מה הסמכויות שלו? באילו תחומים הוא קובע ולמי הוא נותן חוות דעת? רופא תעסוקתי הוא מומחה בתחום הרפואה התעסוקתית המתמקדת במניעה, זיהוי, ניהול וטיפול במצבים בריאותיים ובשיקום. רופא תעסוקתי יכול גם לבחון את ההשפעות האפשריות על אוכלוסיית מקום העבודה, סביבת העבודה ו”הבריאות” של מקום העבודה. התמחותו העיקרית של רופא תעסוקתי היא קביעת כושר עבודה ומידת הנכות של העובד על ידי ביצוע בדיקות רפואיות לעובדים והערכת כשירותם לתחילה או המשך עבודה. כאשר נגרמת בעיה רפואית עקב תאונת עבודה או דרכים, רשלנות רפואית, מחלת מקצוע, וכד’, על הנפגע להיבדק ע”י רופא תעסוקתי, אשר יקבע אם הוא איבד באופן חלקי או מלא את כושר עבודתו. וכן לקבוע את שיעור אובדן כושר העבודה, והאם במצבו הוא יכול לשוב למקום עבודתו או לעסוק במקצועו.

 

הידע, ההכשרה וההתמחות של רופא תעסוקתי מבדיל בינו לבין רופאים אחרים, בעיקר בתחומים הבאים:

ידע מעמיק במגוון נושאים כגון אבחון מחלות מקצוע, חקיקה רלוונטית לבריאות האוכלוסייה העובדת, תקנות משרד העבודה, אפידמיולוגיה תעסוקתית, הערכת סיכונים סביבתיים, גורמים סוציאליים והתנהגותיים ועוד.
חשיפה גבוהה למגוון רחב של אתרי עבודה ונוהלי עבודה.
הכשרה להערכת נוהלי עבודה והשפעות בריאותיות אפשריות על העובד:
השפעות פיזיות – קרינה, רעש וכו'.
השפעות ביולוגיות – חיידקים, נגיפים.
השפעות כימיות – חומרי הדברה, מתכות, ממיסים.
ידע מעמיק בתנאי עבודה שונים (כגון עבודה במשמרות, עבודות בתנאי אקלים קיצוניים, עבודות – בתנוחות קשות או בתנועות חוזרות ונשנות וכו’).
הבנה מיוחדת של שיטות עבודה מומלצות, גישות מבוססות לטיפול בפגיעות במקום העבודה.
ידע וניסיון בשיקום עובדים במסגרת עבודתם וסביבתם החברתית.
מומחיות בקבלת החלטות קליניות בעניין העובדים הנפגעים וחופשות מחלה.


רופא תעסוקתי פועל מול גורמים שונים כגון:
עובדים שחלו או נפגעו פגיעות קלות
עובדים שנפגעו באופן חמור וקשה, חלקם הפכו למוגבלים או נכים ויש שנאלצו להפסיק את עבודתם לאלתר
פורומים מקצועיים ברמה הלאומית
מומחים לבטיחות ולגהות בעבודה
פקידי המוסד לביטוח לאומי, שאמור לספק זכויות שונות לכל נפגעי העבודה שניזוקו במהלך עבודתם
משרד העבודה – על הרופא התעסוקתי שמאבחן פגיעה בעבודה שנובעת מתנאי עבודה לקויים, לדווח על כך לגורם המתאים במשרד העבודה.

 

הדבר הראשון שהביטוח לאומי וחברות הביטוח האחרות מבררות בכל מקרה פגיעה בעבודה הוא האם קיים קשר בין סיבתי בין אירוע או תנאי העבודה לבין המצב הבריאותי? (פגיעה, תאונה או מחלת מקצוע). לכן חשוב ביותר בכדי לנהל תביעה יעילה ומסודרת, להצטייד בחוות דעת או מכתב ממומחה לרפואה תעסוקתית, כי רק למומחה ברפואה תעסוקתית יש את הידע והמומחיות לקבוע האם קיים קשר סיבתי במקרה הזה.

 

מי מגן על העובדים בישראל?


אלו מערכת חוקים ותקנות קיימת על מנת להבטיח לעובד תנאי שכר ותעסוקה הולמים במדינת ישראל קיימת חקיקה ברורה לגבי הזכויות הבסיסיות להם זכאי כל עובד במשק. החוקים מחייבים את המעסיק לעמוד בהם. בכל שנה נוספים חוקים חדשים, נחתמים הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה חדשים וניתנות פסיקות בבתי המשפט, המעצבים את זכויות העובדים בישראל.

 

משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים ומשרד הכלכלה והתעשייה אחראים על אכיפת חוקי המגן וחוק זכויות העובדים שמטרתם להסדיר זכויות בעבודה להן זכאי העובד, ולתבוע ממעסיקו זכויות אלה. עובד אשר זכויותיו הופרו, רשאי לפנות לבית הדין לעבודה.

 

מדינת ישראל הקימה (בשנת 1969) מערכת משפטית שמטרתה העיקרית היא ההגנה על זכויותיהם של העובדים, להסדיר את יחסי העבודה ולמנוע פגיעה בעובדים.

 

בבתי הדין לעבודה מוגשים מדי שנה תביעות רבות הנוגעות להפרת זכויות עובדים. החוק אינו מתיר וויתור על זכויות המגן הבסיסיות. חשוב לפנות לעורך דין בקי ומנוסה בתחום זה על מנת למצות את זכויות העובד.

 

בין הזכויות המרכזיות של העובד ניתן למנות: שכר מינימום, דמי נסיעה, הסדרת שעות עבודה ומנוחה, קבלה לעבודה ופיטורין, תנאים סוציאליים, הפרשות לפנסיה, דמי הבראה, חופשה שנתית, פיצויי פיטורין ועוד.

 

סוגי התביעות במוסד לביטוח לאומי


באילו תחומים ניתן לתבוע את הביטוח הלאומי? מתי זכאים למענק כספי או גמלה חודשית ומדוע חשוב שהתביעה תוגש בצורה נאותה בסיוע עורך דין בקי ומנוסה בדיני הביטוח הלאומי.

 

כל אחד קרא ושמע על תביעות שהוגשו נגד המוסד לביטוח לאומי בתחומים שונים על הבירוקרטיה של התהליך הזה ועל הקשיים שבהם נתקלו התובעים שבאו לקבל את הסיוע המגיע להם.

 

המוסד לביטוח לאומי מטפל בתחומים רבים ומגוונים ולמעשה מלווה כל אדם מיום לידתו ועד יום פטירתו.

 

תחומי התביעות נגד הביטוח הלאומי המזכים בגמלה או מענק כספי:

אבטלה
הבטחת הכנסה
נכות כללית
נכות נפגעי עבודה
דמי לידה
דמי מזונות
דמי תאונה
מחלות מקצוע
קצבת זקנה ושאירים
גמלת סיעוד
גמלה לילד נכה
גמלת ניידות
נפגעי גזזת
נפגעי פוליו
נפגעי פעולות איבה
פשיטת רגל ופירוק ועוד.


אם אתה חושב לתבוע את הביטוח הלאומי באחד מהתחומים האלה חשוב שתדע:

 

הצעד הראשון למימוש זכויות ולקבלת פיצוי, גמלה או מענק מהמוסד לביטוח לאומי, מתחיל תמיד בהגשת תביעה. בין אם מדובר בתאונת עבודה, נכות כללית או זמנית, מחלת מקצוע או כל דרישה אחרת. כל שנה מוגשות אלפי תביעות ביטוח לאומי, העוברות דרך מנגנון בירוקרטי והליכים מורכבים עד שמתקבלת החלטה, ייצוג משפטי ע”י עורך דין מנוסה ובקיא בשאלות המשפטיות העולות מן התביעה, יעלה במידה ניכרת את סיכויי הצלחתה.תקנות וחוקי הביטוח הלאומי הינם רבים ומסורבלים מאוד, ומשתנים כמעט מדי שנה רק עורך דין בקי ומנוסה שמתמצא בחקיקה ובפסיקה הענפה והמורכבת של הביטוח לאומי. יכול לסייע לך לזכות בתביעה.

 

המתכון להצלחה

 

הצלחת תביעה נגד המוסד לביטוח לאומי דורשת התמחות, ניסיון וידע משפטי רב בחוקי ודיני הביטוח לאומי מבחינה פרוצדורלית וגם מהותית .. כמו כן הצלחתה תלויה בהכנה ואיסוף החומר הרלוונטי לתביעה, הפנייה לבדיקות, ייצוג בוועדות הרפואיות, הכנת ערעורים על ועדות, וייצוג בבית הדין לעבודה.