אחוזים גבוהים מהזוגות הנשואים מפרקים את הקשר הזוגי ופונים להליך של גירושין. פרידה זו, המלווה בלא מעט קשיים, כוללת במסגרתה אתגרים רבים, העומדים לפני שני בני הזוג, ובמיוחד כשמדובר במשפחה עם ילדים.

לכל אחד מהצדדים, הן לאישה והן לגבר, ישנן לא מעט זכויות העומדות לרשותם לאחר הליך הגירושין וניתנות למימוש על פי החוק במדינת ישראל.

זכויות האישה

תשלום דמי המזונות – כשמדובר בזוג עם ילדים, מחויב הבעל להשתתף בהוצאות השונות הכרוכות בגידול הילדים באמצעות תשלום חודשי, אותו הוא מעביר אל האם. תשלום זה נקבע בהתאם לגיל הילדים, רמת החיים של המשפחה עד למועד הגירושין, וכן פרמטרים נוספים. הוא איננו מותנה במצבו הכלכלי של האב, וחובה עליו להעביר דמי מזונות אלה בכל מקרה.


משמורת על הילדים – החוק קובע כי עד גיל שש רשאים הילדים להישאר ברשותה של האם, כל עוד אין נסיבות מסוימות העשויות לשנות את ההחלטה או בקשה מצד הבעל למשמורת משותפת.


סעדים זמניים – הם אחת הזכויות, אותן יכולה לתבוע האם, לעתים עוד לפני תחילתו של המשפט, ומטרתם היא לשמור על מצבה בטרם תחילת ההליך הקיין עד לסיומו של המשפט.


זכויות הגבר

המשמורת על הילדים – גם אם האב איננו ההורה המשמורן, כלומר זה שילדיו גרים בביתו באופן קבוע, הוא זכאי על פי החוק לראות אותם בתדירות, הנקבעת בהתאם להחלטתו של בית המשפט וקשורה לפרמטרים שונים, המשפיעים על כך. בנוסף, הגבר זכאי לבקש משמורת משותפת כדי לאפשר לו לקחת חלק שווה בגידול הילדים.


הסדרי הראייה – אם הגבר איננו המשמורן הקבוע על פי החוק, הוא זכאי לראות את הילדים לפחות פעמיים במהלך השבוע, לבלות במחיצתם ולארחם בכל סוף שבוע שני.


קבלת מידע הקשור לילדים – מדובר באחת הזכויות החשובות ביותר העומדת לרשותו של האב. זכותו של האב לקבל מידע הקשור לילדיו, לרבות מצבם הלימודי, הבריאותי ועוד וכן לקחת חלק בקבלת החלטות שונות הקשורות בהם.

חשוב לזכור שהחוק מציין זכויות אלה, אולם כדי לממשן ולהכירן לעומק, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בדיני משפחה, שיכול לסייע בכך ולאפשר לגבר או לאישה להתמודד נכון וטוב יותר עם מקרה הגירושין עצמו. יש לזכור כי בית המשפט בודק כל מקרה לגופו של משפחה ומשכך אין בהכרח להסיק מתיק אחד לתיק אחר בגירושין.