הסדר נושים לפני פשיטת רגל

 

הליך פשיטת הרגל הינו הליך מורכב, ארוך ומסורבל בו החייב עומד בפני ביהמ"ש וחוקרי כונס הנכסים הרשמי, עובר הליך של חקירות ארוכות אשר חושפות את פרטיותו ופוגעות בו, ונפרד מכל נכסיו שעוברים לניהולו של נאמן במטרה לממשם ולשלם מתוכם ככל שניתן את חובותיו של החייב לנושיו השונים. במהלך התקופה, בדר"כ שנים, בה חוסה החייב תחת הגדרתו כפושט רגל תוטלנה עליו מגבלות כגון: עיכוב יציאה מהארץ, אי קבלת כרטיס אשראי ועוד.

 

הליך פשיטת הרגל עשוי כאמור להימשך זמן רב שבמהלכו בוודאי רק יתדרדר עוד יותר מצבו הכלכלי של החייב . לפיכך, עדיף במקרים רבים לנושים להגיע להסדר עם החייב קודם להגשת בקשת פשיטת רגל מתוך הנחה כי התשלום שיתקבל באמצעות ההסדר יהא גבוה יותר מהסכום שיקבלו הנושים ממימוש נכסי החייב בהליך מלא של פשיטת הרגל. מה עוד, שההסדר עשוי להחיש את קבלת ההחזר לנושים.

 

סעיף 19א לפקודת פשיטת הרגל מאפשר לחייב שחובותיו עולים על 32,242 שקלים חדשים (נכון לעתה) להגיש לבית המשפט בקשה לאישור הצעה להסדר עוד טרם הגשת בקשה לפשיטת רגל. לבקשה יצרף החייב את הצעת הפשרה או ההסדר, בצירוף תצהיר שאינו יכול לשלם את כל חובותיו וכן דין וחשבון ביחס לחובותיו ורכושו בציון סיבת חדלות הפירעון. בית המשפט רשאי לאשר את ההצעה אם מצא שיש יסוד סביר להניח שישולמו לפיה לפחות 30% מכל חוב לא מובטח.

 

היתרון בהליך ההסדר הינו עיכוב ההליכים שבית המשפט נענה לו ללא הסנקציות הרגילות המאפיינות הליך פשיטת רגל. יתרון נוסף הוא זריזות ההליך בניגוד להליך פשיטת הרגל שהינו תהליך ארוך יחסית. למעשה, לאחר אישור ההסדר החייב מופטר מיתרת החובות ומהחובות שלגביהם לא הגישו הנושים הוכחות חוב כנדרש.

 

תנאי לאישור ההסדר הוא שחובות מובטחים ובדין קדימה יקבלו 100%, וכן יושג רוב של 51% מהנושים באסיפה המקבלים את ההצעה שבידיהם 75% מערך תביעות החוב.

 

בית המשפט רשאי לבחון האם להורות על מתן ערבות לצורך ביצוע ההסדר משום שעד לקבלת החלטה בהצעת ההסדר מעוכבים ההליכים המשפטיים כנגד החייב.

 

 

האמור לעיל לא נועד לשמש תחליף לייעוץ משפטי

 

שי אלמקייס, עו"ד.