ישנם עובדים שמסכמים עם מעסיקיהם על שכר נטו בגובה מסוים, כך שאם שיעורי המס משתנים, שכרם נשאר קבוע ולא משתנה. בהתאם לסיכום הנ"ל, אם ישנה רפורמה מס, שמקטינה את שיעור המס, נוצר מצב לפיו המעביד "מרוויח" מכיוון שההטבה במס הטיבה את מצבו המעסיק ולא את מצבו של העובד.


בפסק דין שניתן לאחרונה על ידי בית הדין הארצי לעבודה, נקבע כי למרות שהעובד סיכם עם מעבידו כי יקבל שכר נטו, במקרה שנדון, הוא יהא זכאי להטבה במיסוי.


בפסק הדין הנ"ל נדון עניינו של עובד שמהלך עבודתו נכנס לתוקפו שינוי בחוק שמעניק הטבות מס לתושבי באר שבע והנגב. בית הדין הארצי קבע כי אמנן דרך המלך הינה ששכרו של עובד הינו שכר ברוטו, אולם קיימת אפשרות ליצור הסדר תשלום שכר על בסיס "נטו" שהינו בבחינת החריג מן המקובל. לאור המטרה של ההטבה שניתנה לתושבי הנגב שהינה הגדלת הכנסתם ולא הקטנת עלות העבודה של מעסיקים של תושבי הנגב, נקבע כי העובד יהא זכאי לזיכוי במס, למרות שסיכם עם מעבידו שיקבל "שכר נטו". ובעניין זה, יפים דבריה של השופטת מבית הדין הארצי לעבודה שקבעה כדלקמן: "מתוך שעמדתי על התכלית העומדת ביסוד הוראת החוק, למתן עזרה וסיוע לתושבי באר שבע דרך הענקת זיכוי ממס מהכנסתם החייבת, המסקנה המתבקשת היא, כי ניתוב ההטבה במס, שכוונה ישירות למערער, כתושב באר שבע, אל מעסיקו, אינה עולה בקנה אחד עם תכלית החקיקה... צודק המערער בטענתו כי אין בהסכמתו על שכר בשיעור "נטו" כדי למנוע ממנו את הזיכוי במס לפי "חוק הנגב"...נכון הוא כי המערער, תושב הנגב, הוא שיזכה בהטבה הגלומה בזיכוי ממס כפי שנקבע ב"חוק הנגב" , ולא מעסיקו".


יוער, כי יש לאבחן מקרה זה ממקרים אחרים בהם השינויים שחלים בשיעור המס לרעה ולטובה הם שינויים רגילים הנובעים מעדכון שוטף של מדרגות המס, ולא משינויים מהותיים בחקיקה. במקרים בהם השינויים בגובה שיעורי המס הינם לאור עדכון שוטף של מדרגות המס, סביר להניח כי בית הדין ייתן תוקף להסכמה בין הצדדים ל"שכר נטו", ולא יקבע כי העובד זכאי להטבות במס.


יודגש, כי המידע ניתן באופן כללי ואינו בא להחליף ייעוץ משפטי. לפיכך מומלץ במידת הצורך בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום דיני עבודה.


עודכן ב: 26/10/2014