על הסכמי ממון בגיל השלישי, הסבר פשוט וחשוב, לכל הגילאים – עו״ד אפרת פריימן. הסבר פשוט וחשוב, לכל הגילאים, על עריכת הסכמי ממון בגיל השלישי.

מהן העובדות הפחות ידועות בכל הנוגע להסכמי ממון בגיל השלישי?

במהלך שנותיי הרבות כעורכת דין, פנו למשרדי לקוחות רבים בנושא דיני משפחה. חלק לא מבוטל מהם היו בני הגיל השלישי. לא עבר זמן רב עד שנוכחתי לדעת כי רבים מבני גיל זה, טועים לחשוב כי זוגיות מאוחרת איננה מחייבת עריכת הסכמי ממון, וכי די בכך שכל אחד מבני הזוג יערוך צוואה לטובת ילדיו.

תפיסה שגויה זו בנוגע להסכמי ממון, נובעת מכך שהסבירות שזוגות אלו ייפרדו נמוכה, ולפיכך אין צורך בהסכם ממון. לצערי רבים מהציבור אינם ערים להשלכות נוספות שיש להסכמי ממון שאינן עוסקות במקרה של פירוק הזוגיות וגירושין.

במאמר זה תלמדו במהירות אלו השלכות יש לדיני משפחה אלו עליכם ועל בני משפחתכם.

נכון הוא שהסכם ממון שנערך על ידי זוגות צעירים, עיקרו בהסדרת הכללים והתנאים אשר יחולו על חלוקת הרכוש שיצטבר על ידי כל אחד מבני הזוג במהלך חיי נישואיהם, ואז כמובן יש תועלת רבה בהסכמי ממון אלו, במקרה של גירושין או פרידה.

לעומת זאת, הסכמי ממון שנערכים על ידי זוגות מבוגרים, בפרק ב, וללא ילדים משותפים, אינם נוגעים רק לפירוק הזוגיות וגירושין, אלא גם בכללים אשר ייקבעו בהסכמי הממון בין בני הזוג העוסקים במציאות של מחלה, אבדן כשירות משפטית, והצורך בייפוי כוח, או פטירה.

להלן תיאור של הבדלים בין המאפיינים של זוגיות ראשונה למאוחרת, ואשר מהם נובעים גם ההבדלים הנדרשים בהסכמי הממון:

אנשים רבים בזוגיות מאוחרת עברו כבר הליכי גירושין, חלקם בהעדר הסכם ממון, והם מגיעים לזוגיות הנוספת בוגרים יותר ומציאותיים יותר. בהתאם, אנו מצפים כי לא יהי צורך בהסכם ממון משום שהפרידה ביניהם תעשה ללא מאבקים משפטיים ארוכים. על הסכמי ממון לנסח את תנאי הפרידה בצורה הברורה ביותר, ובאופן שלא יאפשר להכניס סיבוכים משפטיים מיותרים (דוגמת עיכובי גט, צורך בתביעות לפירוק שיתוף במקרקעין, מזונות בני זוג וכד') בתהליך הפרידה.

העדר ילדים משותפים תורם להפחתת האימוציות הכרוכות בפרידה, באשר הפרידה לכשעצמה איננה כרוכה ב"פירוק המשפחה" כפי שחווים גירושין עם ילדים. על הסכם הממון לאפשר פרידה "מהירה" וללא "מלכודות" רגשיות שייגרמו לתהליך פרידה ארוך מהנחוץ.

להסכמי ממון ישנה גם השלכה במקרה ויש ילדים נפרדים לכל אחד מבני הזוג, משום הדגש שהושם על הצורך להגן על הרכוש שנצבר על ידי כל אחד טרם הזוגיות המאוחרת, עבור הילדים. על הסכם הממון להבהיר בצורה ברורה וחדה מהם הנכסים הנפרדים שנשארים בבעלות כל אחד מבני הזוג, ומהם הנכסים המשותפים – ככל שיצטברו.

קיומם של ילדים נפרדים משליך גם על מספר ה"שותפים" להליך הנישואים והגירושין, האיחוד והפירוד, שכן לילדים יש נטייה לערב עצמם בתנאי הזוגיות, ולפיכך גם בהליך של עריכת הסכמי ממון. הדבר נובע הן מחשש לנכסים של ההורה, והן (בהתאם לגיל ההורה) מתוך תפישה כי ההורה אינו מסוגל לדאוג לעצמו. על הסכם הממון לכבד את צרכיהם של הילדים, אך בו העת לתת לבני הזוג את השליטה על חייהם הפרטיים ועל האופן בו יתנהלו חיי הזוגיות שלהם.

הסכמי ממון עבור הגיל השלישי, צריכים לשקף בתנאיהם את העובדה כי פרידות בגילאים מבוגרים אינן נגרמות מחוסר אהבה, ויכולות להיות תוצאה של מחלות, התדרדרות מנטאלית של אחד מבני הזוג, צורך המעבר מגורים לסביבה נוחה יותר, ועוד. הסכם ממון שנערך על ידי מי שמומחה לגיל השלישי, יכלול בתוכו תכניות למצבים אלה.

ולסיכום – חשוב לזכור:

אך ורק לאחר שערכו בני הזוג, בסיוע מומחה הסכם ממון, ניתן לדעת מהו הרכוש השייך לכל אחד מבני הזוג, הן במהלך חיי הזוגיות, והן במקרה של פרידה מכל סיבה שהיא – לרבות פטירה – בשלב זה ניתן לערוך בפשטות צוואה המתאימה לכל אחד מהם, אשר בה יורישו את הרכוש אותו הגדירו בהסכם הממון כאמור, ובמדויק על פי רצונם.

ועוד חשוב לזכור כי במידה ובהסכם הממון ניתנת זכות מגורים זמנית בדירה של אחד מבני הזוג למשנהו, גם במקרה של פטירה, על הצוואה לשקף הסכמה זאת, ולא לחרוג ממנה לרעת בן/בת הזוג אחרת עשויה להיווצר מחלוקת משפטית אשר תעלה בממון ועגמת נפש רבה לילדי הנפטר/ת ולבן/בת הזוג הנותרים בחיים.


מדוע יש להימנע מלחתום על ״הסכם ממון סטנדרטי״?

קיימת סכנה בשימוש ב ״הסכם ממון סטנדרטי״ וכפי שהזכרתי בתחילת המאמר – חשוב להיוועץ עם עו״ד בעל יידע וניסיון בענף זה של דיני משפחה.


בברכה.
עו״ד אפרת פרימן. דיני משפחה, זוגיות, נישואים, גירושין, הסכמי ממון, הסכם ממון לידועים בציבור, צוואות, ירושות, אפוטרופסות, זקנה.
 


עודכן ב: 04/09/2016