החוק למניעת הטרדה מינית קובע כי הטרדה מינית והתנכלות שמקורה בהטרדה מינית הינן עבירות פליליות וכן עוולות אזרחיות (שמזכות את הנפגע בפיצויים).

הטרדה מינית כוללת, בין היתר, גם התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או למיניותו, לרבות נטייתו המינית, וכן הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, והתייחסויות המופנות לאדם, המתמקדות במיניותו.

החוק מחמיר וקובע, כי הצעות והתייחסויות כאלו המופנות לעובד תוך ניצול מרות ביחסי עבודה, מהוות הטרדה מינית גם אם העובד שתק ולא הראה למטריד כי ההערות מפריעות לו. החוק מעניק הגנה למי שנמצא בעמדה חלשה יותר במערכת יחסים של כפיפות או תלות.

מעסיקים שימו לב:

כל מעביד חייב, על פי החוק והתקנות, לנקוט אמצעים סבירים כדי למנוע הטרדה מינית או התנכלות במקום העבודה ולטפל בכל מקרה כאמור, ולשם כך עליו למנות אחראי שתפקידו לקבל תלונות בעניין הטרדה מינית ולבררן. כמו כן מעביד חייב:

(1) לקבוע דרך יעילה להגשת תלונה בשל הטרדה מינית או התנכלות ולבירור התלונה;

(2) לטפל ביעילות במקרה של הטרדה מינית או התנכלות שידע אודותיהם, וכן לעשות כל שביכולתו כדי למנוע את הישנות המעשים האמורים וכדי לתקן את הפגיעה שנגרמה למתלונן עקב ההטרדה או ההתנכלות.

מעביד המעסיק מעל 25 עובדים חייב, בנוסף לאמור לעיל, לפרסם ולתלות במקום גלוי במקום העבודה תקנון שבו יובאו עיקרי הוראות החוק בדבר הטרדה מינית והתנכלות במסגרת יחסי עבודה ויפורטו בו דרכי הגשת התלונות שענינן הטרדה מינית או התנכלות והטיפול בהן.

מעביד שלא מילא את חובותיו צפוי להיתבע גם הוא על משעים שעשה עובדו במסגרת יחסי העבודה.

מה ניתן לעשות אם את/ה מוטרדים מינית:

כל מקרה אני ממליץ להתייעץ עם מומחה בעניין, כדי לבחור את האפשרות המתאימה ביותר בנסיבות העניין:

- הגשת תלונה במשטרה – המשטרה תפתח בחקירה כנגד המטריד;

- הגשת תלונה למעביד או לממונה על הנושא בחברה – במקרה זה על המעביד לקיים, ללא דיחוי, בירור של התלונה ולנקוט בצעדים הנדרשים להפסקת ההטרדה.

- הגשת תביעה כספית כנגד המעביד וכנגד המטריד- מעביד שלא נקט אמצעים לצורך מניעת הטרדה וטיפול יעיל בה, לרבות תיקון הפגיעה עקב ההטרדה המינית ו/או ההתנכלות, יהיה אחראי להטרדה מינית או להתנכלות שביצע עובד שלו או ממונה מטעמו במסגרת יחסי העבודה. כמו כן ניתן להגיש כמובן תביעה כנגד המטריד בבית הדין לעבודה. אפשר לתבוע עד 58,000 ₪ ללא צורך להוכיח שנגרם לך איזשהו נזק. מובן שבמידה ונגרם נזק נוסף (נפשי,כספי) ניתן לתבוע אף אותו.

- חשוב לציין כי היה ותפוטרו בעקבות התלונה, ניתן יהיה לפנות לבית הדין לעבודה ולבקש צו מניעה שאוסר על המעביד לפטר או לתבוע פיצויים גבוהים מהמעביד בגין הפיטורים הפסולים.



* המידע נכתב ע"י עורכי דין ממשרד מילר ושות' - עורכי דין. מידע זה אינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי. למידע נוסף וטיפול ענייני, נא פנה למשרדנו

עודכן ב: 25/07/2013