הקץ לחיובי יתר בחשבון הסלולרי

 

בימים אלה ניתן פס"ד בבימ"ש לתביעות קטנות (ת"ק 43342-11-10) בו חוייבה חברת פרטנר בפיצוי בסך 3000 ₪ ללקוח בגין חיובי יתר שחוייב הלקוח בגין חיובי ם שחיבה חברה בשם unicul"".

 

השאלה שעמדה בפני בית המשפט היתה מה דין חיובים כספיים שביצעה חברת הפלפונים "פרטנר" בחשבון לקוח. ובמילים אחרות במקרה בו נשלחו מסרוני פרסום ("אס. אמ. אס")אל הלקוח-למרות שלא הוזמנו על ידו-והוא חוייב תחת מעטה ו/או נימוק כי מדובר ב"שירותי מידע"

תופעה זו בה חברות הסלולר מחייבות לקוחות בגין חיובים שונים ומוזרים אינה חדשה.

 

במקרה הנוכחי הלקוח ביקש החזר כספי – וסורב.

 

בית המשפט מזכיר כי המחוקק חוקק בשנת 2007 את תיקון חוק הגנת הצרכן בסעיף 31א בו המחוקק קובע פיצוי שיכול להגיע עד לסך של 50,000 ₪.

 

תופעה זו של חיובי יתר מוכרת לרבים מאיתנו , שעה שילדים מתחברים באינטרנט למודעות פרסום שונות הקוראות לענות על שאלון קצר למלא מספר טלפון ואולי גם תאריך לידה ולהשתתף בחידון נושא פרסים.

 

ברי כי פרסום מעין זה הוא פיתוי שלדור המצעיר הוא פיתוי שקשה להם לעמוד בו ורבים מתפתים ומשאירים פרטים מעין אלה.

 

עם זאת כמסתמן- יש לו מחיר בחשבונות ההורים אשר לעיתים אינם מבינים את סיבת החיוב ומשלמים בבלית ברירה.

 

במקרה האמור מדובר בהורים ששלמו ככל הנראה סך של עשרות ₪ לחודש במשך חודשים רבים מבלי לגלות זאת בחשבון שכן לעיתים מדובר בכמה עשרות ₪ המוצנעים להם אי שם בחשבון הלקוח.

 

חברת פרטנר ניסתה להתנער מהתחייבותה וטענה כי היא אינה היריבה הנכונה.

 

למרות האמור לעיר מצא בית המשפט הנכבד מקום ועילה לחייב את חברת פרטנר בפיצויים בסך של 3000 וזאת בשל כך שהתובעים – אשר הגישו את תביעתם בבימ"ש לתביעות קטנות-לא הביאו ראיות על מלוא החיובים אלא רק רק מספר דוגמאות מייצגות. לפיכך נמנע – ככל הנראה בית המשפט – כבוד השופטת – סגנית הנשיא עיריה מרדכי מחיוב פרטנר בחיובים גבוהים יותר.

 

התוצאה המסתמנת הינה כי כל אזרח אשר בודק ומגלה חיובים מעין אלה – גם אם מאוחר זכאי לדרוש את השבתם- שאם לא כן- יהיה זכאי בהליך די פשוט וזול להגיש תבענה לבימ"ש ולקבל סעד בגין אלה.

 

 

 

אין האמור לעיל בא במקום יעוץ משפטי ואין הוא בא ליתן כל יעוץ שהוא

_____________________

יצחק טאוסי עו"ד נוטריון ומגשר