עובדות (ואף עובדים) בישראל זכאיות (או זכאים) לחופשת לידה לפי חוק. חופשת הלידה נועדה לאפשר להורים הצעירים להתאושש מההריון ומהלידה ולטפל ברך הנולד. ידוע כי תינוקות בני יומא דורשים תשומת לב רבה מהוריהם (ובעיקר מאימם) בחודשים הראשונים לחייהם. נשים רבות אף בוחרות להאריך את חופשת הלידה מעבר ל-14 השבועות המגיעים להן לפי חוק (14 השבועות הבאים הינם ללא תשלום).

 

יש לכם שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה


בישראל, מתקיימות כ-160,000 לידות מדי שנה. 10% מהן מסתיימות בלידת פג. לידת פג הינה לידה של תינוק עד השבוע ה-37 להריון (לידה רגילה הינה בשבוע ה-40). הטיפולים הרפואיים הממושכים והמורכבים אשר יש להעניק לפגים, בחודשים הראשונים לחייהם, דורשים מההורים השקעה רבה ושהות קשה ומתישה בבתי חולים ובפגיות. כיום, הורים לפגים זכאים לחופשת לידה "מיוחדת" וזאת בשל אשפוז ילדיהם במוסדות ובבתי חולים.

 

מה אומרת הצעת החוק?


על פי החוק, הורים אשר הילד שלהם אושפז פחות משבועיים לאחר הלידה אינם זכאים להארכה של החופשה. עם זאת, במידה והילד היה מאושפז במשך שבועיים עד ארבעה, ההורים זכאים להאריך את חופשת הלידה כנגד תקופת האשפוז. במידה והילד היה מאושפז בין ארבע שבועות לשנים עשר שבועות, חופשת הלידה תוארך פעם נוספת בשבוע כנגד כל שבועיים אשפוז מלא. אין תוספת נוספת כאשר הילד אושפז מעבר ל-12 שבועות.


כעת, ייתכן וישנה בשורה נוספת להורים לפגים. הצעת חוק בעניין זה, אשר הוגשה על ידי חברי הכנסת אורלי לוי-אבוקסיס (ישראל ביתנו), משה מטלון (ישראל ביתנו) ואחרים, אושרה לקריאה שנייה ושלישית על ידי וועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. על פי הצעת החוק, אישה אשר תיאלץ להישאר עם בנה הפג בבית החולים לאחר הלידה, תהיה זכאית לתשלום מלא בזמן הארכת חופשת הלידה כמשך כל תקופת האשפוז, עד עשרה שבועות. כמו כן, בנוסף לתשלום המלא, הצעת החוק ממליצה כי זכויותיה של היולדת תישמרנה במהלך תקופה זו לרבות זכויותיה במקום העבודה ודמי הלידה.