בכל עסק יש מחלקת שיווק ומכירות, הנהלת חשבונות ומערך לוגיסטי שלם שמטרתו בשורה התחתונה היא, להרוויח כסף. יותר ויותר עסקים, מבינים היום כי עליהם להסתייע בעורך דין צמוד.

אומנם, מרבית עורכי הדין אינם אנשי עסקים ומשכך אינם בקיאים ולכן גם אינם עוסקים במתן שירותים משפטיים/עסקיים לעסקים, אך העסקת עורך דין בקיא שכזה תביא לשיפור התוצאות הכספיות והרווחים בעסק, לקידומו וביסוסו. כל זאת באמצעות ייעוץ וליווי משפטי נכון.


להלן מספר דוגמאות :

שמירה על זכויות כספיות וסיוע בגביית חובות

דווקא מוסר התשלומים הנמוך בישראל והמשבר הכלכלי העולמי מעצימים את הצורך בליווי צמוד של עורך דין לעסק אשר יקפיד לנסח את מסמכי העסק (הזמנות, בקשות, הצעות מחיר, תעודות משלוח, והסכמים) בצורה טובה אשר תשמור על זכויות העסק והאפשרות לגבות את החובות עבור העסק .

ליווי משפטי עסקי משפר לאין שיעור את מערך הגבייה בעסקים, כאשר מלבד התאמת המסמכים יידע עורך דין עסקי לנקוט בפעולות הנכונות לצורך גביית החובות גם באמצעות מכתבי התראה, עיקולים והליכים מבצעיים, בסיוע פנייה לבתי המשפט הנכונים וללשכות ההוצאה לפועל.

קניין רוחני (לדוג’: שמות מסחר, שמות עסקים, זכויות יוצרים ומוניטין)

מרבית העסקים כלל אינם יודעים עד כמה קניינם הרוחני והמוניטין שצברו שווי כסף, ולעיתים אף הינו הנכס המשמעותי ביותר בעסק.

ליווי העסק על ידי עורך דין מסחרי מעניק לעסק רשת הגנה חוקית והדרכה כיצד לשמור על הקניין הרוחני (לרבות שמות וסמלי מסחר, זכויות יוצרים, שמות עסקים, גניבות עין ועוד).

הדרכה נכונה מביאה לשמירה על הקניין הרוחני בעסק וכן מימוש הזכויות, אם נפגעו כאלה, לכדי תמלוגים ופיצויים כספיים על ידי מתחרה או כל אדם אחר.

ליווי משפטי/עסקי נכון ימנע חשיפה מיותרת לטענות ולתביעות מצד עסקים אחרים, בגין קניין רוחני המצוי במחלוקת או שאינו בבעלות העסק.

דיני עבודה

עסק המעסיק עובדים רצוי כי יתכנן היטב את מערך הזכויות הסוציאליות הנצברות לעובדיו, תוך הבנה משפטית ואסטרטגיה שתמנע חשיפה בלתי צפויה ובלתי רצויה לפיצויים בלתי מתוכננים לעובדי העסק ולעובדי העסק לשעבר.

ניסוח נכון של הסכמי העבודה וייעוץ מקצועי יביא להגנה מתאימה בבתי הדין לעבודה, עורך דין מנוסה הבקיא הן בעולם המשפט והן בעולם הביטוח יידע להגן על העסק ועל נכסיו, גם מפני דרישות מופרזות של עובדים, ובעיקר לנוכח חוקי העבודה אשר לרוב מנוסחים כך שיגנו על העובדים ויקנו להם זכויות מרובות, על חשבון העסק.

התנהלות אל מול רשויות

ניהול עסק כרוך בהתנהלות מול הרשויות השונות, רשם החברות, רשויות המס, רשויות מקומיות, איכות הסביבה, וכדומה.

ניסיון בניהול מו"מ וידע משפטי משפרים לאין שיעור את התוצאות של ההתנהלות אל מול הרשויות וייעוץ מתאים יכול לשפר גם את תוצאותיה של כל התנהלות אל מול הרשויות .

תחרות עסקית

עסק המלווה דרך קבע על ידי עורך דין עסקי, יוביל תמיד בפתרונותיו ודרכי ההתנהלות שלו על פני המתחרה שאינו נעזר דרך קבע בליווי משפטי.

העדר הידע שיש לכל בעל עסק לגבי חובותיו וזכויותיו בנושאי התחרות ההוגנת, העוולות המסחריות וחוקים נוספים, שנקבעו במהלך השנים, הן על ידי חקיקה והן על ידי הפסיקה, יכול להיות מתוקן על ידי יועץ משפטי קבוע, שבפעילות נכונה ידע להגדיל את יתרונות העסק על מתחריו ולצמצם בצורה ניכרת את השפעת החסרונות בעסק, או אף להופכם ליתרונות.

מו"מ אל מול בנקים וחברות ביטוח

עסקים רבים נאלצים לשאת ולתת אל מול הבנקים ואל מול חברות הביטוח ולרוע המזל בעת רגעי משבר.

חברות הביטוח והבנקים השכילו עוד לפני זמן רב להצטייד בעורכי דין צמודים וקבועים המגנים עליהם מפני הלקוחות והעומדים על זכויותיהם בצורה נוקשה ולעיתים אף דורסנית.

אין צורך להרחיב עד כמה המצב אינו מאוזן בנסיבות שכאלו ועד כמה עורך דין הצמוד לעסק יפחית את העדר האיזון וישפר את תוצאות המשא ומתן אל מול הגופים הנ"ל.


כותב המאמר מציע ללקוחותיו בנוסף לאמור לעיל, ליווי והקמת חברות, מיזמים ופרויקטים, ליווי עסקאות, ליטיגציה בתחומי התעשייה והמסחר, תקשורת, טכנולוגיה, תיירות, מכרזים, חוות דעת משפטיות וסחר בינלאומי.

דואג ללקוחותיו לשירות מקיף ועומל על הכנת החוזים עבורם בכל התחומים לרבות, העסקיים, חוזים מסחריים, חוזי עבודה, הסכמי מייסדים, תקנונים, זכיינות, בלעדיות וזכויות.

כותב המאמר הינו בעל ניסיון רב בהתנהלות אל מול גופים עסקיים, משאים ומתנים בארץ ובחו"ל וכן ניהול תיקים בבתי המשפט ובפני טריבונאלים שונים. מקפיד על בחינת הסיכונים בתיק והסברתם ללקוח, גיבוש אסטרטגיה נכונה יחד עם הלקוח וגיבוש טקטיקה לניהול התיק בחשיבה משפטית. גישת ניהול התיקים מבוססת על טובתו של הלקוח בלבד ובגישה קשוחה ובלתי מתפשרת כשהדבר נחוץ, ולעיתים, ומתוך ראייה עסקית, בגישה מתפשרת .


עו"ד טל גוטרמן

שד’ פל-ים 15 א’, ת.ד. 353, חיפה