שותפות עסקית נובעת מתוך רצון של שני צדדים או יותר להתאגד מבחינה עסקית מתוך מטרה או מספר מטרות משותפות. בין אם מדובר בחברים שחוברים יחד לכדי עסק או חברה או בין אם מדובר בשידוך עסקי, חשוב לשים לב לדרך בחירת השותפים ולבחינה מעמיקה של היכולת לעבוד יחד לא רק כעת, אלא גם בעתיד.


שלב ראשון- בחירת שותפים עסקיים


אחת מהדרכים לבחון את הצלחת השותפות היא באמצעות בחינת קורות החיים של השותפים ובדיקה האם הצדדים בעלי כישורים שמתאימים לדעתכם לעסק הנבנה ושיכולים לתרום בצורה משמעותית לצמיחתו. במידה ומדובר בשיתוף פעולה בין חברות או עסקים קיימים ניתן להזמין דוחות רקע שיתארו את פעילות העסקים ולהבין טוב יותר את הצד השני.

 

כמו כן, כמי שראה שותפויות רבות קמות ומתפרקות, אני ממליץ לצדדים לנסות ולעבוד יחד על פרויקט מסוים ולבחון האם באמת העבודה יחד צלחה, האם שיתוף הפעולה וחלוקת העבודה התאימו באופן מיטבי לכל הצדדים והאם נראה כי שיתוף הפעולהיצליח גם בעתיד. פעמים רבות אנו מכירים אדם ברמה האישית כחביב, נעים ובעל כישורים מצוינים, אך ברמה העסקית נפגוש צדדים אחרים שאינם תואמים לדרכנו.

 

שימו לב לנורות אדומות ולכל ספק או חשש, אל תתעלמו מהם אלא בחרו לבחון אותם בצורה ריאלית ומחושבת. תכנון מחושב של בחירת השותפים הינו נכס חשוב לא פחות מרעיון ותוכנית עסקית מוצלחים.

 

שלב שני- ניסוח הסכם שותפות עסקית


בחרתם שותף או שותפים עסקיים ואתם בטוחים ככל הניתן שהללו יבנו ביחד איתכם עסק או חברה מצליחה, יהיו נאמנים למטרות השותפות העסקית ולצמיחתה? רגע לפני שאתם מתחילים בעבודה המשותפת דאגו לנסח הסכם שותפות מקצועית.

 

פעמים רבות, לצערי, שותפים עסקיים בוחרים להתעלם מניסוח של הסכם שותפות ובוחרים ל"סמוך" ו"להאמין" זה לזה. אני מבין את הצדדים הרומנטיים של הקמת שותפות, תחילת מיזם חדש ואת האווירה ותחושת ההצלחה שעומדת לבוא, הם חשובים ומהווים דלק משמעותי להצלחה, אך יחד עם זאת, חשוב לשמור על צדדים ריאליים ולהיות מוגנים ובטוחים בפני מצבים שונים שעלולים להגיע בהמשך.


אתן לכם דוגמא לכך. אחד מלקוחותיי החל שותפות מקצועית עם חבר ילדות במטרה להקים אתר אינטרנט בתחום האופנה. מכיוון שלאחד היה ממון ולשני היו רעיונות וקשרים עם בכירים בתחום, סיכמו השניים בעל-פה כי אחד ישקיע את הממון והשני יביא עימו את הרעיונות והעשייה וכי יתחלקו ברווחים בדרך בה השותף שהשקיע את הממון ירוויח 60 אחוזים והשותף השני ירוויח 40 אחוזים. הסיפור נשמע יפה, חברי ילדות חוברים יחד לכדי שותפות מקצועית, אשר בחיים לא יבגדו זה בזה ואשר מטרתם זהה- להצליח ובגדול.


אקצר את הסיפור ואתן לכם את השורה התחתונה של המשך החלום- החבר עם הממון השקיע קרוב ל-200,000 שקלים כהבטחתו במיזם שאכן הצליח מאוד, אך החבר השני, שאומנם התחייב לקחת רק 40 אחוזים מהרווחים, דרש כעבור שנה 70 אחוזים, שכן לטענתו הוא זה שעושה את מרבית העבודה והוא המוח מאחורי האתר. העניין הגיע לבית המשפט ובעזרת תכנון תביעה נכון הצלחנו באותה תביעה.

 

אך המחיר ששילמו השניים הוא פירוק השותפות והפסד של מיזם שיכל היה להצליח מאוד גם בעתיד ולהכניס לכיסם רווחים גבוהים מאוד. דרך טובה למנוע או להתגונן ממצבים שכאלו, היא על ידי ניסוח של הסכם שותפות עסקית מקצועית, אשר יכלול פרטים רבים ככל הניתן לגביי השותפות, כדוגמת: פרטי הון השותפות, ההשקעות וחלוקת הרווחים; מטרות השותפות; תקופת השותפות; דרך פירוקה; דרך ניהולה; הגבלות שותפים במידה וקיימות; חלוקת העבודה; התחייבות השותפים ועוד.


כלומר, ביצוע שני השלבים הללו בצורה מחושבת, ריאלית ועסקית, יוביל אתכם בקלות רבה ובדרך בטוחה יותר לשותפות עסקית טובה יותר. חשוב לנקוט משנה זהירות על-מנת להבטיח כי השותפות תהיה מוצלחת לא רק בתחילת דרכה, אלא גם בהמשכה ובטח גם בצמיחתה או במקרים הפוכים בנפילתה. אני מאחל לכל שותפות להצליח ולנסוק גבוה ככל הניתן ומאמין שניתן לעשות כך פעמים רבות מאוד, אך מניסיון לקוחותיי הרבים אני ממליץ לכם לעשות זאת לאט ובטוח.