עריכת הגרלה אשר במסגרתה מחלקים פרסים יקרי ערך היא דרך יעילה למשוך לקוחות לעסק. האם הדבר מותר ? האם לא מדובר בסוג של משחק מזל ? הימור ? איך צריך לערוך את ההגרלה ? מה צריך לעשות ? על שאלות אלה ואחרות אענה במאמר שלהלן.

 

פתח דבר

 

לדודי יש בית עסק למוצרי טבע. על מנת לקדם את מכירותיו, דודי רוצה לערוך הגרלה בין לקוחותיו אשר מבצעים קניות מעל לסכום מסוים, ולהעניק ללקוח אשר עולה בגורל פרס יפה ומפנק – סופשבוע במלון ספא יוקרתי בצפון הארץ. כך, מקווה דודי, יגדלו מכירותיו ובית העסק שלו יזכה לחשיפה אצל קהל לקוחות פוטנציאלי גדול. האם הדבר מותר ?

 

הכלל – אסור לערוך משחקי מזל

 

כעיקרון, חוק העונשין אוסר על עריכת משחקי מזל. משחקי מזל נחלקים לשלושה סוגים:

 

(1) משחק שבו ניתן לזכות בכסף, בשווה כסף או בטובת הנאה לפי תוצאות המשחק, והתוצאות תלויות בגורל יותר מאשר בהבנה או ביכולת. כאן הכוונה בעיקר למשחקי קלפים, משחקי קוביה ומכונות משחק.

 

(2) כל משחק שלפיו ניתן, על-ידי העלאה בגורל או באמצעי אחר, לזכות בכסף, בשווה כסף או בטובת הנאה, והזכיה תלויה בגורל יותר מאשר בהבנה או ביכולת.

 

(3) [תשכ"ז]

כל משחק שלפיו ניתן לזכות בכסף, בשווה כסף או בטובת הנאה, והזכיה תלויה בניחוש / הימור (לרבות, כמובן, הגרלה הקשורה בתוצאות משחקים ותחרויות בספורט).

 

עם זאת, המחוקק, אשר לא רצה למנוע עריכת משחקים פרטיים, בין חברים, קבע כי האיסור על על עריכת הגרלות והימורים לא יחול על משחק מזל, אשר נערך לשם בידור או שעשוע (ולא לשם רווח כספי), המיועד לחוג אנשים מסוים, ומכרים (ולא לציבור הרחב), ואשר אינו נערך במקום בו עורכים בדרך קבע משחקים אסורים. כלומר, החבר'ה יכולים להמשיך להיפגש ולשחק טקסס הולדם ...

 

אולם, מה לגבי דודי ? האם דודי יכול לקדם את העסק שלו למוצרי טבע על-ידי עריכת הגרלה לציבור הרחב ? הרי מדובר בהגרלה אשר חורגת ממשחק בין חברים.

 

ובכן המחוקק נותן פיתרון גם לדודי.

 

בנוסף לחריג של "משחק בין חברים", קיימים שני חריגים נוספים לאיסור הכללי על עריכת משחקי מזל. הראשון הוא ביחס להימורים שנערכים על-ידי מפעל הפיס בהיתר מראש. החריג שני הוא ביחס להגרלות אשר נערכות בהתאם להיתר מראש שניתן על ידי שר האוצר.

 

היתר כללי לעריכת הגרלות

 

משרד האוצר פרסם היתר הכללי לעריכת הגרלות לפרסומת מסחרית (האחרון פורסם בתאריך 1 ינואר 2010). לפי ההיתר מותר לערוך הגרלות לפרסומת מסחרית בהתאם ולפי לכללים הקבועים בו.

 

חשוב להבין שאין צורך להגיש בקשה לקבלת היתר. ההיתר מינואר 2010 הוא היתר כללי, אשר חל על כולם, ומכוחו ניתן לערוך הגרלות, לפי התנאים הקבועים בו.

 

ההיתר קובע שורה ארוכה של תנאים וכללים כיצד יש לערוך את ההגרלה. במאמר זה אביא בקצרה את עיקרי הכללים הקבועים בהיתר.

· לפי ההיתר, הגרלה לפרסומת מסחרית היא כל הגרלה שעורך ההגרלה (דודי לצורך העניין) עורך במסגרת מבצע שיווק מסוים, ואשר ביצועה מיועד לעודד את מכירותיו או את אספקת שירותיו של עורך ההגרלה.

 

· הגרלה, או ההגרלות, נערכות כאמור, במסגרת מבצע שיווק או מבצע הגרלות. מבצע הגרלות הוא הליך הכולל פרסומים לגבי האפשרות לקחת חלק בהגרלה, התנאים הנדרשים להשתתפות בהגרלה, ועריכת ההגרלות.

 

· עריכת מבצע הגרלות אסור שתעלה על 120 ימים רצופים, כאשר תחילת המבצע הוא יום הפרסום הראשון של המבצע וסיומו הוא מועד עריכת ההגרלה האחרונה במסגרת המבצע. במסגרת מבצע הגרלות ניתן לערוך מספר הגרלות בלתי מוגבל.

 

· מותר להתחיל שני מבצעי הגרלות בשנה ובלבד שחלפו 120 ימים בין סיום המבצע הראשון לתחילת המבצע הבא אחריו.

 

· ישנן בהיתר הנחיות ברורות ומפורטות המתייחסות לאפשרויות כיצד, היכן ומתי יש לפרסם את מבצע ההגרלות (בעיתון יומי, במקום שבו נמכרים הטובין; בהודעה בדואר לקונים; ועוד) והיכן יש לפרסם את שמות הזוכים בהגרלות (בעיתון יומי ובאתר אינטרנט).

 

· אסור לדרוש תשלום עבור הזכות לקחת חלק בהגרלה.

 

· במידה וההגרלה קשורה לרכישת מוצרים אזי אסור להעלות את מחיר המוצרים סמוך לפני תחילת עריכת המבצע.

 

· אסור להטעות את משתתפי ההגרלה בכל עניין מהותי הנוגע למבצע ההגרלות.

 

· ניתן לערוך הגרלות מיידיות, קרי הגרלות בהן המשתתף מגלה או חושף את תוצאות ההגרלה לגביו, בכוחות עצמו, באופן מיידי, על ידי גירוד כרטיס (או כל שיטה אחרת הדומה במהותה).

 

· ניתן לערוך מבצע הגרלות משותף למספר חנויות בקניון, המבצע נערך על-ידי הגוף המנהל את הקניון (לפחות 20 חנויות).

 

אלו, בקיצור נמרץ, חלק מההנחיות המתייחסות לעריכת הגרלות מסחריות לפי ההיתר הכללי לעריכת הגרלות לפרסומת מסחרית. כמובן המאמר לא ממצה את האמור בהיתר ואינו מהווה תחליף לקריאת היתר.

 

יש לדעת שתי עובדות חשובות נוספות –

 

· הראשונה - לכל מבצע הגרלות יש תקנון. בתקנון מבצע ההגרלות יש לפרט את פרטי ההגרלה לפרסומת מסחרית, לרבות השם של עורך ההגרלה, של המבצע ושל ההגרלה, מועד ומקום עריכתה, הפרסים שיוגרלו, הנהלים להשתתפות בהגרלה, הנהלים לביצוע ההגרלה, שיטת ההעלאה בגורל, השם והכתובת של המפקח, מועד ודרך פרסום תוצאות ההגרלה, במקרה של הגרלה מיידית - הסיכוי לזכות בפרסים, ובמקרה של הגרלה שנערכת על-ידי קניון - שמות כל החנויות והעסקים שבקניון. התקנון פתוח לעיון הציבור בכל שלב של מבצע ההגרלות.

 

· השניה - לכל הגרלה יש מפקח הממונה עליה. המפקח של ההגרלה אחראי על ביצוע שלבי ההגרלה, באחריותו לוודא שההגרלה מתבצעת בהתאם להיתר, והוא חייב למסור דין וחשבון על ההגרלה לרכז ההגרלות במשרד האוצר. לפי ההיתר, כל עו"ד וכל רו"ח כשיר לשמש כמפקח.

 

עם כן אנו רואים כי דרכו של דודי לערוך הגרלה מסחרית לשם קידום מכירותיו – סלולה. כל עוד פועלים בהתאם לקבוע בהיתר הכללי לעריכת הגרלות לפרסומת מסחרית, הדבר חוקי ואפשרי.

 

ולסיום – המלצה פרקטית. הואיל וממילא על מי שמבקש לערוך הגרלה מסחרית, למנות מפקח (שהוא עורך-דין או רואה חשבון), בקשו מהמפקח שידריך וינחה אתכם, לפרטי פרטים, לגבי הדרך הראויה והנכונה לערוך את מבצע ההגרלות.

 

 

 

המידע המשפטי המוגש אינו יעוץ משפטי אלא מהווה מידע כללי בלבד. האמור לעיל אינו תחליף לקבלתחוות דעת ו/או יעוץ ייעוץ משפטי כאמור. הכותב ו/או מי מטעמו אינם אחראים בצורה כלשהי, ישירה או עקיפה לתוצאות הנובעות משימוש הקוראים במידע משפטי ו/או אחר שניתן באתר ו/או מאמר זה.
 


עודכן ב: 12/07/2015