מלצר באולם אירועים שהתפטר לאחר תשע שנות עבודה, טען כי המעסיק הלין את שכרו במשך תקופה ממושכת, לפיכך מדובר בהרעת תנאים והוא זכאי לקבל פיצויי פיטורין, ולתשלום זכויות סוציאליות נוספות שלא שולמו לו במהלך העסקתו. בית דין אזורי לעבודה בבאר שבע קיבל בשבוע שעבר (יום ה') את התביעה, וחייב את בעל האולם לשלם לתובע סך של 117,000 שקלים.

 

על פי עובדות התביעה, התובע החל את עבודתו באולם האירועים בבאר שבע כשנה לפני גיוסו לצה"ל בחודש מאי 2005. במהלך השירות הצבאי, נאלץ להפסיק את עבודתו, אך בהמשך חזר ומאז חודש אוגוסט 2006, עבד ברציפות במשך שמונה שנים ומונה לתפקיד מלצר ראשי.

 

לטענתו במהלך כל תקופת העסקתו לא נחתם עמו הסכם עבודה ולא נמסרה לו הודעה על פי חוק הודעה לעובד. במהלך תקופה זו התחלפו החברות אשר הפעילו את האולם, ולטענתו חלה רציפות בתקופת העסקתו ובין הצדדים התקיימו יחסי עובד- מעסיק.

 

בחודש מרץ 2014, התפטר התובע בדין מפוטר עקב הרעת תנאים, שבאה לידי ביטוי בהלנת שכר מתמשכת בשל אי תשלום שכרו. לטענתו הוא פנה אל המעסיק מספר פעמים בדרישה לסילוק חובו ולתשלום הכספים המגיעים לו, אולם המעסיק השיב כי מצבו הכלכלי של העסק אינו מאפשר תשלום השכר. על כן דרש התובע לקבל פיצויי פיטורין, פיצויי הלנה ותשלום זכויותיו מכוח חוקי המגן וצו ההרחבה בענף אולמות אירועים.

 

המעסיק חלק על תקופת העבודה הנטענת וטען כי אין לראות בה כתקופה רציפה. לטענתו בין הצדדים נחתם הסכם עבודה, אולם ההסכם איננו בידיו עקב חילופי החברות ואבדן מסמכים בארכיון. בנוסף טען המעסיק כי התובע נטש את מקום העבודה ללא הודעה מוקדמת, ואף לא התריע בפניו על רצונו לעזוב או על פגיעה בזכויותיו, ולא נתן הזדמנות להשלים את הזכויות שנפגעו. על כן אין לראות בו כמתפטר בדין מפוטר, ובנסיבות אלה הוא אינו זכאי לפיצויי פיטורין.

 

על המעסיק מוטל נטל הוכחה בדבר תקופת העסקת העובד

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, העדיף בית הדין את גרסת התובע, וסבר כי בגרסת המעסיק ישנן סתירות לעניין הסכם עבודה, ואף לא הוצגה הודעה לעובד בהתאם לחוק הודעה לעובד. בית הדין ציין כי הפרתו של חוק הודעה לעובד מהווה עבירה פלילית, ויש לה השלכות במערכת היחסים המשפטית שבין העובד למעסיק.

 

מאחר שלא ניתנה לתובע הודעה לעובד, נטל ההוכחה בדבר תקופת עבודתו באולם האירועים מוטלת על המעסיק. אולם מעבר לתלושי השכר, המעסיק נמנע מלהביא ראיות כדי להוכיח את תקופת ההעסקה, כגון חוזה עבודה ורישומי נוכחות מתוך פנקס שעות עבודה, לפיכך קבע כי התובע עבד באופן רצוף החל משנת 2006 ועד למועד סיום עבודתו.

 

יש לך שאלה?

פורום פיצויי פיטורין
פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר

 

בנוסף קבע בית הדין כי בנסיבות שבהן לא שולם שכרו במשך תקופה ארוכה ולאור הלנת השכר, רשאי התובע להתפטר בדין מפוטר לקבל פיצויי פיטורין. ובסופו של דבר קיבל את התביעה וחייב את המעסיק לפצות את התובע בסך של 117,000 שקלים, כולל פיצויי פיטורין, שכר עבודה פיצוי בגין העסקתו ללא מתן הודעה לעובד, וזכויות נוספות. זאת בצירוף הוצאות התובע בסך של 15,000 שקלים.

 

סע"ש 3853-09-14