משפט העבודה הישראלי מקנה זכויות רבות לעובד. הדבר נובע מהתפיסה שלפיה העובד הוא הצד החלש ביחסי העבודה אל מול המעביד ולפיכך יש לאזן את פערי הכוחות באמצעות עיגון זכויות העובד בחקיקה. מעבר לזכויות העובדים המעוגנות בחקיקה, קיימות זכויות עובדים במקורות אחרים במשפט – בפסיקה, בהסכמים קיבוציים ובצווי הרחבה. אחת הזכויות המעוגנות בצו הרחבה היא הזכות לדמי חגים.

 

מהי הזכות לדמי חגים?

 

הזכות לדמי חגים הוגדרה בהסכם קיבוצי הכללי שבין לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים לבין ההסתדרות הכללית והורחבה לכלל המשק בצו הרחבה משנת 2000.

 

עובד במשכורת, המקבל שכר חודשי קבוע ממקום עבודתו, מקבל את אותו השכר בכל חודש, ללא קשר הכרחי למספר ימי העבודה בפועל, כך, גם אם במקרה יצא שבחודש עבודה אחד היו חגים ובחודש אחר לא – השכר עבור כל חודש הוא זהה.

 

עובדים בשכר, אשר מקבלים את שכרם לפי יום עבודה או לפי שעות עבודה, אינם זוכים לכך, ומשכורתם משתנה לפי מספר ימי העבודה בפועל (ימי חג גורעים ממשכורתם). צו ההרחבה קבע את הזכות לדמי חגים לכלל המשק כדי לנסות ולהשוות את תנאיהם של העובדים במשכורת והעובדים בשכר לעניין החגים. לפיכך, הזכאות הנפרדת לדמי חגים עומדת רק לעובדים בשכר ולא לעובדים במשכורת חודשית.

 

מהו שיעורם של דמי החגים?

 

מטרת דמי החגים היא להשוות תנאיהם של העובדים בשכר אשר שכרם נגרע בחגים, לאלה העובדים במשכורת. לפיכך, דמי החגים הם השכר הרגיל שהיה משתלם לעובד לו עבד באותו היום.

 

מתי קמה הזכות לדמי חגים?

 

צו ההרחבה קובע שני תנאים מצטברים לזכאות לדמי חגים:
• ותק של שלושה חודשים לפחות במקום העבודה.
• נוכחות בעבודה בסמוך לחג – ביום שלפני החג וביום שאחרי החג, אלא אם כן ההיעדרות בימים אלה היתה באישור ההנהלה. כדי למנוע ניצול של תנאי זה על ידי מעבידים להתחמק מתשלום דמי חגים, מתייחסים גם לחופשה, מחלה וגשר כהיעדרויות בהסכמה.

 

אם ההיעדרות בימים הסמוכים לחג נובעת מאופן העבודה – למשל אם העובד מועסק רק יום אחד בשבוע או אם נקבעו משמרות באופן כזה בו העובד נעדר בימים הסמוכים לחג – גם במקרים אלה נחשבת ההיעדרות להיעדרות בהסכמה, שכן מדובר בהיעדרות בשליטת המעביד.

 

על אילו חגים מדובר?

 

התשלום הוא בעבור 9 ימי חג: שני ימי ראש השנה, שני ימי סוכות, יום הכיפורים, שני ימי פסח, חג השבועות ויום העצמאות. כאשר החג חל בשבת לא קמה זכאות לדמי חג.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים

 

האם עבודה ביום החג מבטלת את הזכות לדמי חגים?

 

לפי הפסיקה, עובד הזכאי לדמי חגים אשר עבד במהלך החג – עדיין זכאי לדמי החגים, בנוסף לשכר העבודה העומד על 150% בחג.
הזכאות לדמי חגים קמה אך ורק לעובדים בשכר, מתוך מטרה להשוות תנאיהם לאלה של העובדים במשכורת. הזכאות מתגבשת רק לאחר ותק של שלושה חודשים במקום והעבודה וכאשר העובד נוכח במקום העבודה בימים הסמוכים לחג, אלא אם נעדר בהסכמת המעביד. באם העובד עובד ביום החג עצמו, אין הוא מאבד את זכאותו לדמי החגים.