החוק במדינת ישראל מעודד קיום חיי משפחה. דיני העבודה הישראליים, למשל, מעניקים זכויות והטבות להורים ובפרט להורים טריים, כמו זכאות לחופשת לידה, אפשרות להיעדר מהעבודה לצורך טיפולי פוריות ועוד. המחוקק מכיר בכך שמשפחה אינה תמיד נוצרת על דרך ההולדה ועל כן מכיר גם בזכויותיהם של הורים מאמצים. מאמר זה יסקור בקצרה את זכויותיהם של הורים מאמצים. נראה כי המחוקק מנסה להשוות את זכויותיהם של הורים מאמצים, לזכויותיהם של הורים ביולוגיים.


מענק להורה מאמץ

 

בדומה למענק לידה הניתן על ידי המוסד לביטוח הלאומי, גם הורים מאמצים זכאים למענק. מענק שכזה ניתן להורה מאמץ תושב ישראל, אשר קיבל לאימוץ ילד עד גיל 10 שנים. שיעור המענק נקבע לפי השיעור הקבוע ביום שבו הודיע פקיד הרווחה לבית המשפט כי הילד נמסר לאומנה למטרת אימוץ.

 

דמי חופשה

 

כל עובד, שכיר או עצמאי, אשר הפסיק עבודתו לרגל אימוץ ילד עד גיל 10 שנים, יהיה זכאי לדמי חופשה בשיעור דמי הלידה המשולמים ליולדת (השכר הרגיל בשלושת החודשים האחרונים טרם האימוץ). ההורים המאמצים יכולים לבחור מי מהם יהא זכאי לתשלום דמי החופשה. ההורים רשאים אף להתחלף ביניהם, כל עוד תקופת החופשה של כל אחד מהם לא תהא פחותה מ-21 ימים רצופים. חופשת האימוץ מתחילה מהרגע בו נמסר הילד לאומנה למטרת אימוץ ולא מעת קבלת צו האימוץ בבית המשפט.

 

הזכאות לדמי החופשה קמה כל עוד שילם דמי ביטוח לאומי כנדרש בחוק:

 

• במידה ושולמו דמי ביטוח לאומי במשך 10 חודשים מתוך 14 החודשים אשר קדמו להודעת פקיד הרווחה לבית המשפט על מסירת הילד לאומנה לצורך אימוץ, יהיה זכאי ההורה המאמץ לדמי חופשה עבור 14 שבועות (89 יום).

 

• במידה ושולמו דמי ביטוח עבור 6 חודשים מתוך 14 החודשים אשר קדמו ליום הודעת פקיד הרווחה לבית המשפט על מסירת הילד לאומנה לצורך אימוץ – יהיה זכאי ההורה המאמץ לדמי חופשה עבור 7 שבועות (49 יום).

 

תשלום דמי הביטוח יכול שיעשה על ידי מעבידו של ההורה המאמץ (באם הוא שכיר) או על ידי ההורה המאמץ עצמו, באם הוא עצמאי. לצורך בחינת תשלום דמי הביטוח נכללים גם חודשים בהם קיבל ההורה גמלה כלשהיא מהביטוח הלאומי: חודשים שההורה המאמץ קיבל בהם דמי לידה או דמי חופשה עבור לידה או אימוץ קודמים, דמי פגיעה בעבודה, דמי אבטלה, דמי תאונה, גמלה לשמירת הריון או נכות מעבודה בשיעור %100.

 

בנוסף נחשבים גם החודשיים הראשונים של חופשה ללא תשלום, בגינם מחויב מעביד לשלם עבור העובד דמי ביטוח לאומי. כך למשל, עובד אשר עבד כשכיר ודמי הביטוח הלאומי עבורו שולמו על ידי המעביד במשך 8 חודשים, רשאי לקחת חופשה ללא תשלום במשך חודשיים טרם האימוץ (טרם הודעת פקיד הרווחה לבית המשפט על מסירת הילד לאומנה למטרת אימוץ) ועדיין יהיה הוא זכאי לדמי החופשה המקסימאליים בגין האימוץ (שכן, שולמו דמי ביטוח לאומי במשך 10 חודשים מתוך 14 החודשים הקודמים לאימוץ כאמור).

 

כמו כן, חודשים שבהם ההורה המאמץ היה בהכשרה מקצועית, ובלבד שעבד כשכיר או כעצמאי 30 ימים רצופים סמוך לפני הודעת פקיד הרווחה לבית המשפט על מסירת הילד לאומנה למטרת אימוץ וכן חודשים שההורה המאמץ שירת בהם בצבא בתנאים מסוימים ועבד לאחריהם – ייחשבו כחודשים עבורם שולמו דמי הביטוח הלאומי, לצורך קביעת הזכאות לדמי החופשה.

 

הארכת חופשת האימוץ

 

החוק מאפשר להורים אשר אימצו יותר מילד אחד באותו היום, כאשר גיל הילדים אינו עולה על 10 שנים, להאריך את חופשת האימוץ:• הורים הזכאים לחופשת אימוץ של 14 שבועות כאמור (בהתאם לתשלום דמי הביטוח הלאומי בחודשים הקודמים לאימוץ) יהיו זכאים לשלושה שבועות נוספים. הורים הזכאים לחופשת אימוץ של 7 שבועות כאמור (בהתאם לתשלום דמי הביטוח הלאומי בחודשים הקודמים לאימוץ) יהיו זכאים לשבועיים נוספים.

 

פיצול והארכת חופשת האימוץ

 

במקרה של אשפוז ההורה מקבל החופשה או של הילד המאומץ, הורים מאמצים יהיו זכאים לפיצול ולהארכת חופשת האימוץ בהתאם לתקופה של יותר מ– 15 ימים בתוך תקופת החופשה הרגילה. הארכת החופשה תהיה למשך תקופת האשפוז, בהגבלה מסוימת:


• הורים הזכאים לחופשת אימוץ של 14 שבועות כאמור – הארכה המקסימאלית תהיה של 4 שבועות.
• הורים הזכאים לחופשת אימוץ של 7 שבועות כאמור – ההארכה המקסימאלית תהיה של שבועיים.

הארכה נוספת תתאפשר במקרים שהילד המאומץ מאושפז במשך ששה שבועות ומעלה

 

קצבת ילדים

 

הורים מאמצים תושבי ישראל זכאים, בדומה להורים ביולוגיים, לקצבת ילדים חודשית. הזכאות לקצבה קמה מיום קבלת הילד לאומנה או מיום כניסת הילד לארץ, במידה ומדובר באימוץ שנעשה בחו"ל.

 

•במידה והאימוץ נעשה בארץ –יש להגיש תביעה לקצבת ילדים עבור הילד המאומץ בסניף לביטוח לאומי הסמוך למקום המגורים. כאשר האימוץ נעשה דרך השירות למען הילד במשרד הרווחה, יש לצרף לתביעה את אישור השירות למען הילד המכיל את שמות ההורים המאמצים ומספרי הזהות שלהם, שם הילד, תאריך לידתו ומספר הזהות הזמני שלו. יש למסור למוסד לביטוח הלאומי את מספר הזהות הקבוע של הילד, כאשר יתקבל ממשרד הפנים.

 

• אימוץ בחו"ל - יש להגיש תביעה לקצבת ילדים עבור הילד המאומץ בסניף לביטוח לאומי הסמוך למקום המגורים. ניתן להגיש בקשה לקצבה רק מעת רישום הילד בתעודת הזהות של הוריו המאמצים.

 

החוק מנסה להשוות את זכויותיהם של הורים מאמצים לאלו של הורים ביולוגיים וגם מצליח לעשות כן, ובצדק. אימוץ ילדים נתפס כמעשה ראוי ועל כן המחוקק מעודד אימוץ, באמצעות השוואת זכויות ההורים המאמצים לזכויות של הורים ביולוגיים. הזכאויות השונות קמות החל ממסירת הילד לאומנה למטרת אימוץ ולא מעת אישור האימוץ בצו בית משפט.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון

 

חשוב לציין, כי תביעות לביטוח הלאומי בנוגע לזכויות הורים מאמצים יש להגיש במהלך 12 החודשים מעת קבלת הילד לאומנה למטרת אימוץ בארץ או מעת קבלת הילד לאימוץ בחו"ל. במידה והתביעה מוגשת לאחר 12 חודשים כאמור, תשלום רטרואקטיבי עבור הזכאויות השונות יינתן רק עבור 12 החודשים הקודמים לבקשה. על כן, כדאי להגיש את התביעה לביטוח לאומי כמה שיותר מוקדם.