מהי תביעה על סכום קצוב?


לפי חוק ההוצאה לפועל (להלן: "החוק") תביעה על סכום קצוב תהיה אחת מהחלופות הבאות:


תביעה על סכום קצוב הבאה מכוח חוזה או התחייבות, שיש עליה ראיה בכתב.
תביעה הבאה מכוח חיוב לשלם סכום כסף קצוב שעילתו בהוראה מפורשת של חיקוק.


מעל כל האמור, התנאי להגשת תביעה על סכום קצוב יהיה שמדובר בסכום תביעה שאינו עולה על 50,000 ₪ ביום הגשת התביעה (גם אם הסכום יעלה בעקבות הפרשי ריבית או הצמדה).


חשוב לשים לב


בקצרה, חשוב לשים לב למספר דברים, הן מצד התובע והן מצד הנתבע:


- תנאי מקדמי להגשת התביעה לסכום קצוב יהיה כי נשלח מכתב התראה לחייב 30 ימים לפני הגשת התביעה בהוצאה לפועל. יש לשים לב בנקודה זו, כי בהתאם לחוק אין חובה להמציא את מכתב ההתראה אלא יש לצורך להציג אישור על משלוח המכתב בלבד.


- יש לצרף לתביעה לסכום קצוב את המסמכים הבאים: כתב תביעה וכן כל מסמך אשר תומך בכתב התביעה, עתק ממכתב ההתראה וכן אישור על משלוח ההתראה בדואר רשום, העתק תשובת החייב- אם ישנה כזו, ייפוי כוח של עורך הדין של התובע.

לאחר הגשת התביעה לסכום קצוב, תשלח לנתבע אזהרה כי עליו לשלם את החוב או להגיש בקשה לצו תשלומים או להתייצב לחקירת יכולת תוך 30 ימים מיום המצאת האזהרה.


ניתן להתחיל בביצוע תביעה לסכום קצוב רק לאחר שהומצאה האזהרה כאמור ושחלפו 30 הימים אשר ניתנו לנתבע ולאחר שהתובע המציא להוצאה לפועל אישור ממרשם האוכלוסין בנוגע לפרטי הנתבע.


התנגדות


לאחר המצאת האזהרה ובתוך 30 ימים, רשאי הנתבע להגיש התנגדות לבקשת הביצוע, לרבות התנגדות מהטעמים שלא התקיימו בתביעה התנאים להגשת התביעה לסכום קצוב. על הנתבע לצרף להתנגדות כל מסמך אשר יתמוך בטענותיו וכן תצהיר מטעמו.


הנתבע רשאי להגיש את ההתנגדות בלשכה שאליה הוגשה התביעה לסכום קצוב או ללשכת ההוצאה לפועל שנמצאת ליד בית המשפט המוסמך לפי תקנות סדר הדין האזרחי.


עיכוב ביצוע


אם הוגשה ההתנגדות בתוך 30 ימים מהמצאת האזהרה לנתבע, יעכב רשם ההוצאה לפועל את ביצוע התביעה לסכום קצוב ויעביר את ההתנגדות לבית המשפט שליד הלשכה שאליה הוגשה ההתנגדות. יש לשים לב כי באם ההתנגדות הוגשה בתוך 30 ימים מיום המצאת האזהרה אזי אין הדבר נתון לשיקול דעתו של רשם ההוצאה לפועל והוא חייב לעכב את ביצוע התביעה ולהעבירה לבירור בבית המשפט כאמור.


בקשה להארכת מועד להגשת התנגדות


הנתבע רשאי ויכול להגיש בקשה להארכת מועד להגשת ההתנגדות. את הבקשה יש להגיש בליווי תצהיר. כמו כן, את הבקשה להארכת מועד יש להגיש לכל אחת מלשכות ההוצאה לפועל שאליהן ניתן להגיש את ההתנגדות. במצב כזה, רשם ההוצאה לפועל יעביר את הבקשה להארכת מועד לבית המשפט שליד הלשכה שאליה הוגשה הבקשה ואולם, בית המשפט רשאי מטעמים מיוחדים שירשמו, לעכב את ההליכים בתיק.


דחייה או קבלה של ההתנגדות


אם בית המשפט דחה את ההתנגדות, הרי שלשכת ההוצאה לפועל תמשיך בביצועה. אם בית המשפט ימצא לנכון לקבל את ההתנגדות, התובע יידרש להשלים את האגרה הנדרשת וההליכים יימשכו בבית המשפט.

*הכותב, עו"ד יהודה איפרגן הינו שותף ומייסד משרד עורכי דין העוסק בין היתר בתחום ההוצאה לפועל.
**אין בתוכן האמור משום המלצה, חוות דעת משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי; כמו כן אין התוכן הנ"ל מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, ו/או ממצה. והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.


עודכן ב: 08/05/2011