שלילת שירותי הסליקה הינה גזירת מוות לעסק, ביטולם שולל למעשה בפועל את חופש העיסוק, מדובר במצרך חיוני שכמעט כל פרט וכל חברה חייבת להיזקק להם לשם ניהול שוטף ויום יומי של עסקיה;

 

 

שוק הסליקה הישראלי אינו מאופיין בתחרותיות, פועלות בו שלוש חברות סליקה בלבד, עוצמתן של חברות הסליקה במשק הישראלי מתבטאת ביתר שאת גם בהיעדר חלופות המאפשרות פעילות סליקה חלופית לאלה הניתנות על ידי חברות הסליקה.

 

בתי עסק קטנים, או כאלה המוכרים באמצעות האינטרנט המתאפיינים בהיקפי מכירות קטנים יותר, עושים שימוש במאגד, חברה פרטית המספקת פתרונות סליקה בהתאמה לכל לקוח, אשר נותן מענה לבעלי עסקים קטנים בפרט ולכל בית עסק שהיקף מחזורי הסליקה שלו אינם מתאימים להתקשרות ישירה מול תאגידי הסליקה הבנקאיים ובאמצעות איגום בתי עסק כלקוחותיה משיגים עמדת מיקוח משופרת עבור הלקוחות למול חברות הסליקה.

 

שירותי הסליקה אינם ניתנים בחינם, לצד העמלה, חברות הסליקה או המאגד יידרשו גם העמדת פיקדון, ערובה הנקראת Rolling Reserve אשר תשמש לכיסוי במקרה של הכחשות עסקה וביטולים.

 

ביטול שירותי הסליקה


חברת כרטיסי אשראי עשויה להחליט לסגור את פעילותה מול בית עסק וביטול ההתקשרות וזאת מכמה סיבות:

 

1. שיעורי הכחשת עסקה גבוהים:

 

אם לבית עסק יש באופן עקבי מספר גבוה של הכחשות עסקה (מחלוקות עם לקוחות), זה יכול להיות יקר ומזיק למוניטין של חברת כרטיסי האשראי. שיעורי הכחשת עסקה גבוהים עשויים להצביע על בעיות במוצרים או בשירותים של בית העסק.

 

2. פעילות הונאה:


מנפיקי כרטיסי אשראי עוקבים מקרוב אחר עסקאות בחיפוש אחר סימני הונאה. אם נמצא כי בית עסק מעורב בפעילויות הונאה או בהפרות הוראות ניהול בנקאי תקין, המנפיק רשאי לסיים את הקשר כדי להגן על מחזיקי הכרטיס.

 

3. הפרת תנאים:


על בתי העסק לציית לתנאים ולמדיניות של חברת כרטיסי האשראי. הפרות הוראות הפיקוח על הבנקים או מצג שווא של מוצרים, עלולות להוביל לסיום ההתקשרות.

 

4. חוסר יציבות פיננסית:


אם בית עסק מתמודד עם חוסר יציבות פיננסית, ייתכן שהוא לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו או לשלם דמי טיפול, מה שיגרום לחברת כרטיסי האשראי לסגור את פעילותה.

 

סגירת פעילות מול בית עסק היא אמצעי הגנה לשמירה על תקינות מערכת כרטיסי האשראי והבטחת התמורה למחזיקי הכרטיס.

 

קיבלתי הודעה מחברת הסליקה על ביטול שירות הסליקה – מה עושים?


חברות הסליקה באמצעות מנהלי הסיכונים שלהן, עוקבים מקרוב אחר התנהלות בתי העסק להם הן מעניקות שירותי סליקה. לרוב חריגה מרף של 1% בשיעור ההכחשות יוביל לאזהרה, והמשך המצב יוביל בוודאות להודעת ביטול.

 

לכן, אין להתעלם מהרמת דגל של מנהלי הסיכונים, חשוב מאוד להיכנס לעובי הקורה וליישם תכנית שיפור תוך שיתוף חברת הסליקה והמאגד בפרטיה.

 

אם בכל זאת הגעתם למצב בו קיבלתם הודעה על ביטול שירותי הסליקה. חשוב לבחון האם ההודעה החד צדדית ניתנה בהתאם להסכם ההתקשרות.


לרוב מדובר בהודעה מנומקת בת 30 ימים, אשר תפרט את הסיבות לסירוב להמשיך ולהתמיד עם שירותי הסליקה.

 

כוח המיקוח בעסק קטן כמעט ואינו קיים, וחברות הסליקה עושות שימוש ציני בכוחן ולעיתים אף לא יטרחו לתת הודעה מסודרת ומנומקת על סיבת הסירוב.

 

מעורבות של עו"ד המתמחה בתחום בשלב מוקדם עם קבלת ההודעה יכול לעצור את התהליך באמצעות פניה לביהמ לקבלת סעד זמני לביטול הודעת הביטול צעד שימנע את הסחרור ואת קריסת העסק שהכנסות באמצעות הסליקה נמנעים ממנו.

 

משרדנו מייצג חברות ועסקים בהתמודדות עם הודעות ביטול חד צדדית של חברת הסליקה. 


עודכן ב: 07/03/2024