ככלל, הכלל המנחה בדיני חוזים הוא: "חוזים חייבים לקיים", דהיינו אדם בגיר וכשיר, אשר חותם על חוזה, יש לראות בו כמי אשר מסכים לאמור בו.

 

יציבות חוזית היא מפתח לוודאות וכפועל יוצא לכלכה יציבה, לדמוקרטיה יציבה ולכן, על פי רוב, בתי המשפט, כאשד צד כלשהוא מפר הסכם, יטו לתת, לצד השני, סעד של אכיפת ההסכם, או השלמתו, במקרים שהחוזה "חסר" פרטים מהותיים.


ביטול חוזה הוא סעד קיצוני שבתי משפט ממעטים ליתן. בחוזה עסקי מסחרי, ניתן לקבוע את כל אשר מוסכם בין הצדדים, לרבות התניה על חוזים שונים, וחתימת הצדדים תחייב את אשר הסכימו בניהם, אלא אם כן, קבעו בחוזה דברים שהם בניגוד לחוקי מגן שהם חוקים קוגנטיים.

 

מהם אם כן חוקים קוגנטיים?


חוקים קוגנטיים הינם חוקים שלא ניתן להתנות עליהם בחוזה בין הצדדים. מדובר בחוקי "מגן", דהיינו חוקים אשר מטרתם להגן על צד זה או אחר, ובדרך כלל להגן על הצד "החלש", ובענייננו להגן על העובד.

 

חוקי העבודה השונים הינם אפוא חוקי מגן, ולכן הם גוברים על כל הסכם שנחתם ואשר האמור בו סותר את לשונם.

 

כדי להמחיש את האמור לעיל אתן דוגמא:


דינה, חיילת משוחררת בת 20, מאוד רצתה לעבוד כדוגמנית. היו מועמדות רבות לתפקיד והיא מאוד שמחה כשבחרו בה. כשהודיעו לדינה שהיא התקבלה, התנו את תחילת עבודתם בחתימה על הסכם שאלו היו תנאיו:


• השכר שלה יהיה 15 שקלים לשעה.


• אם תפוטר לא תקבל פיצויי פיטורין.


• לא תקבל חופשה או הבראה.

 

דינה שכל כך רצתה את העבודה הסכימה לכל מה שדרשו ממנה והתחילה לעבוד. כעבור שנתיים של עבודה הודיעו לדינה על סיום עבודתה כדוגמנית, וכפי שנקבע בהסכם עימה, לא שילמו לה פיצויי פיטורין.


האם ניתן לדרוש פיצויי פיטורין גם לאחר חתימה על חוזה לוויתור על הפיצויים?


נשאלת השאלה: האם דינה יכולה לדרוש כעת שישלמו לה פיצויי פיטורין למרות שחתמה על הסכם מפורש בו היא מוותרת על תשלום זה?

על פניו עסקינן בחוזה, וכיוון שהכלל הוא שחוזים יש לכבד הרי שדינה מחויבת להסכם עליו חתמה, וכך היה קורה אלמלא אותם חוקי מגן, שגוברים על כל חוזה כפי שציינו לעיל.

 

קיימים חוקי מגן רבים בתחום דיני העבודה שאחד מהם הוא "חוק פיצויי פיטורין" וחוק זה קובע כי לא ניתן לוותר על פיצויי הפיטורין בהסכם, דהיינו כל עובד שמפוטר זכאי לקבל פיצויי פיטורין. כיוון שכפי שציינו לעיל, חוקים אלו גוברים על כל הסכם, הרי שלדינה עומדת הזכות לתבוע את מעסיקה לשלם לה פיצויי פיטורין.

 

יתרה מכך דינה יכולה לתבוע אותו לשלם לה גם הפרשי שכר עבודה, שהרי קיים תעריף לשכר מינימום, וגם על שכר זה אסור להתנות ולכן דינה יכולה לתבוע את ההפרש בין מה ששולם לה ע"פ הסכם למה שמגיע לה על פי חוק.

 

גם ההסכמה לוויתור על הבראה, חופשה, נסיעות וכדומה, גם היא בניגוד לחוקי המגן... מעסיק אשר קובע בחוזים סעיפים שהינם בניגוד לאותם חוזה, יודע כי סעיפים אלו אינם חוקיים, כי דינם בטלות, ולכן לא יוכל לתבוע אכיפת הסכם שהינו בניגוד לחוק.

 

רשימת חוקי המגן ארוכה וכוללת בתוכה גם הגנה על תנאים סוציאליים בסיסיים של העובד וכן חוקים המונעים הפלייתו מול אחר על רקע דת, גזע, מין, גיל...

 

אם אתם מרגישים כי המעסיק פגע בזכויותיכם, גם אם הסכמתם לכך, וגם אם עבדתם בתנאים אלו שנים רבות, תמיד פתוחה לכם הדרך לדרוש את זכויותיכם, בכפוף לטענת ההתיישנות, כמובן.

 

מאת: עורכת הדין מירב פלח לב ממשרד עו"ד הפלר