זה כבר לא סוד שמשרד התמ"ת מפקח באדיקות ומגיע ליותר ויותר מעסיקים קטנים וגם חברות גדולות, עוסק מורשה או חברה בע"מ. מפקחים מגיעים ושואלים את העובדים האם יש להם הודעה על תנאי עבודה. האם הם מקבלים שעות נוספות, האם מקבלים את המשכרות בזמנה, כמה שעות עובדים ביום, האם קיים פנקס חופשות, האם יש תקנון הטרדה מינית וכדומה.


במקרים רבים מחליט משרד התמ"ת לפתוח בהליך פלילי נגד אותם עסקים אשר לא עומדים בתנאי החוק. במקרים אלו התיק יתנהל בבית הדין לעבודה באזור הסמכות המקומית. הקנסות אשר יוטלו על המעסיקים גבוהים מאוד ואינם פרופורציונליים להפרות. יש להדגיש כי הקנסות אינם חישוב של הפסד העובד אלא קנס פלילי בהתאם למה שקבוע בחוק.


דברי בעל העסק נכתבו באופן שגוי בדו"ח החקירה של משרד התמ"ת


כך לדוגמה בתיק שמשרדנו ניהל. משרד התמ"ת הגיש כתב אישום כנגד מסעדה מוכרת בירושלים על סך של 1,200,000 שקלים בגין היעדר הודעה על תנאי עבודה, הפרות של שעות נוספות, ניהול פנקס חופשות וכדומה. סכום כתב האישום הגבוה ערער לחלוטין את בעל העסק אשר הגיע אובד עצות למשרדנו. התיק התחיל מנקודה קשה מאוד שבה בחקירה שנחקר בעל העסק אמר דברים שנכתבו בצורה שגויה על ידי החוקר. כך נשאל בעל העסק: "מדוע אין משלם שעות נוספות למלצרים ולעובדים?" לפי התגובה שנכתבה בדו"ח החקירה בשמו נכתב "זה לא כלכלי לי".


תשובתו של בעל העסק "זה לא כלכלי לי" התייחסה לשאלה אחרת קודמת בדבר מדוע אינו מעסיק את העובדים במשמרות כפולות ועל כך ענה "זה לא כלכלי לי". אולם לאחר שתשובה זאת נכתבה בדו"ח החקירה תיקון זה היה מאוחר מדי. לא זאת בלבד אלא שיש כאן לכאורה הודאה של בעל המסעדה כי הוא יודע שעליו לשלם שעות נוספות והוא בוחר במתכוון שלא לשלם כי זה לא משתלם לו.


משרד התמ"ת בנה תיק לכתב האישום מגובש ומסודר, אשר היה מלווה בתצהירי עובדים קיימים ובעובדים לשעבר, מסמכים, דו"ח חקירה וחישובים מפורטים.


כך הופחת הקנס שהוטל על בעל העסק בצורה דרמטית


מנקודת מוצא זאת הייצוג היה קשה מאוד, אולם מעיון וחקירה מעמיקה בתלושי השכר התגלו נתונים מעניינים אשר לימדו כי ישנם סכומים שעברו למלצרים שעונים על תשלומי השעות הנוספות אך נקראו בשם אחר בשוגג.


משרדנו ניהל משא ומתן ארוך ומתיש עם משרד עורכי הדין אשר ייצג את משרד התמ"ת. בסופם של דין דברים ירד הסכום ל-300,000 שקלים בשלב הראשוני ולאחר גיבוש כל המסמכים מטעמינו והוכחות ברורות לכל התשלומים הוסכם כי הקנס יעמוד על סך של 50,000 שקלים בלבד ב-50 תשלומים שווים.


אל תטעו, 50,000 שקלים זה כסף רב מאוד, אולם התוצאה הייתה יכולה להיות בקלות נושקת למיליון שקלים. לכן כעת אחרי החגים כשכולם חוזרים לשגרת העבודה, מומלץ לכל בעלי העסקים להסדיר את כל המסמכים אשר צריכים להיות ברשותם. כמו כן, לדאוג כי העובדים מקבלים את כל שמגיע להם לפי החוק מחד גיסא, ולדאוג כי המעסיק מוגן בהסכם מסודר ומגן על האינטרסים שלו מאידך גיסא.


אם ברצונכם לנהל עסק יציב ללא הפתעות לא נעימות פנו לליווי משפטי לסדר את המסמכים ולבדוק כעת האם אתם עומדים בתנאים ובדרישות החוק, צרו חוזה עבודה שמגדיר בדיוק את דרישתכם מהעובדים, וכך תצמצמו את הסיכוי לחוסר הבנות ותיצרו לעסק עתיד יציב ובטוח.