בשנים האחרונות התרחבה באופן משמעותי העסקתם של עובדי קבלן ועובדי כוח אדם בישראל. כבר מזמן לא מדובר בעובדי ניקיון או שמירה בלבד. ניתן למצוא כיום עובדי קבלן במקצועות מגוונים כגון מורים, עובדים סוציאליים, מהנדסי היי טק ועוד.

 

יש לכם שאלה?

פורום זכויות עובדים

פורום בית דין לעבודה

פורום שוויון הזדמנויות בעבודה

פורום חוזה עבודה

 

גופים רבים פועלים על מנת להגן על עובדי הקבלן. בין גופים אלו ניתן למצוא ארגונים שונים, גופים ציבוריים (כגון שירות התעסוקה) וכדומה. בימים האחרונים מבקשת גם הסתדרות העובדים להצטרף למאבקם של עובדי הקבלן, אשר נישא בראש שלטים במחאה החברתית בקיץ האחרון. עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, מאיים בהשבתה כללית של המשק, וזאת בשל תנאי העבודה של עובדים אלה. להלן מאמר אשר יסקור בקצרה את זכויות העובדים של עובדי הקבלן בישראל.


כמו עובד המעסיק בפועל


החוק בישראל קובע כי עובד קבלן זכאי לזכויות עובדים ככל עובד אשר מועסק אצל המעסיק באופן ישיר (המעסיק הינו המשתמש או המזמין). דהיינו, החוק קובע כי יש להשוות את תנאי עבודתם של עובדי כוח האדם לעובדים האחרים במקום העבודה. בשנת 2004 חתמה ההסתדרות על הסכם קיבוצי אשר קובע זכויות עדיפות לעובדי קבלן, על פני הזכויות אשר להם הם זכאים מכוח החוק לעובדי כוח אדם. חוק זה חל על כל עובדי כוח האדם במגזר הפרטי. בשנת 2008 נכנס לתוקפו סעיף 12 ב' לחוק זה אשר מוסיף וקובע כי במידה ועובד קבלן עובד במקום למעלה מתשעה חודשים הוא הופך לעובד המעסיק בפועל.


שכר


עובדי קבלן, בדומה לכלל העובדים במשק, זכאים לשכר בגין עבודתם. שכרם של עובדי הקבלן אמור להיות משולם להם כבר מתקופת ההתלמדות ועליו להיות שווה לשכר המינימום או גבוה ממנו. יצוין כי מעסיק אשר איננו משלם לעובדיו שכר מינימום עובר למעשה עבירה פלילית. שכר המינימום עומד כיום על 4,100 שקלים (כאשר מדובר בעובד בן 18 ומעלה). עובד קבלן אשר מועסק במשרה חלקית זכאי לקבל תשלום יחסי משכר המינימום בהתאם לעבודתו.


שעות עבודה


על פי החוק, ניתן להעסיק עובדים עד 43 שעות עבודה בחודש. עם זאת, במידה ומזמין העבודה מנהיג שבוע עבודה שונה, עובדי הקבלן יועסקו בהתאם לנהוג אצל מזמין העבודה. עובדים אשר יועסקו למעלה מהשעות הקבועות בחוק יהיו זכאים לתשלום ביתר בגין עבודתם בשעות נוספות. תשלום זה נקבע על פי ההיקף הבא – 25% יותר לשעתיים הנוספות הראשונות, ו-150% לכל שעה נוספת מעבר לכך.
 

הצבת עובדים


עובדי כוח אדם מוצבים אצל המעסיק בפועל רק לעבודה אשר הינה תקופתית או זמנית מטבעה. צו ההרחבה מונה רשימה של עבודות ואו תפקידים אשר נחשבים כזמניים וביניהם תגבור זמני של כוח אדם לצרכים עונתיים, החלפת עובד בחופשת לידה, החלפת עובד אשר יצא לחל"ת (חופשה ללא תשלום), עובדים במיקוד שירות טלפוני, השמה, לחץ בלתי צפוי בעבודה, איוש פעילות חדשה של המעסיק עד לייצובה והפיכתה לחלק בלתי נפרד מפעילות עסקו, איוש משרות הדורשות מיומנות מיוחדת בתחומי המדע והטכנולוגיה, החלפת עובד בגין אובדן כושר עבודה, החלפת עובד בגין תאונת עבודה, החלפת עובד מחמת מחלה ואיוש כוח אדם לפרויקט קצוב בזמן.


הוצאות נסיעה


מעביד אשר מעסיק עובד קבלן חייב לשלם לאחרון הוצאות נסיעה, מהבית לעבודה ובחזרה. עם זאת, קיימת תקרת מקסימום לעניין זה העומדת על 21.14 שקלים ליום עבודה (נכון לשנת 2004). יצוין כי עובד אינו זכאי להוצאות נסיעה עבור ימים בהם לא עבד ומי שמגיע לעבודה באמצעות הסעה הממומנת על ידי המעביד, אינו זכאי אף הוא להוצאות נסיעה.


דמי הבראה


דמי ההבראה הינם זכות אשר פחות ידועה בקרב עובדים בכלל, ועובדי קבלן בפרט. מדובר בסכום אשר מגיע לכל עובד מדי שנה (לאחר ותק של שנה לפחות). בעבר, דמי ההבראה נועדו לממן את חופשתו של העובד והם שולמו בכפוף להצגת קבלות מתאימות. כיום, התשלום נעשה בתוספת למשכורת, וכתלות בוותקו של העובד. עובדים המועסקים במשרה חלקית זכאים אף הם לדמי הבראה, וזאת בהתאם לחלק היחסי של משרתם. עוד יצוין כי דמי הבראה, בדומה לזכויות קוגנטיות אחרות, ניתן לתבוע גם לאחר סיום יחסי עובד מעביד.


חופשה שנתית


כל עובד במשק, וכמובן שגם עובדי קבלן, זכאי למספר ימי חופשה שנתית. מדובר בימים בהם העובד אינו מגיע למקום העבודה אך המעביד משלם לו עבורם שכר מלא. החוק קובע כי עובדי קבלן זכאים לימי חופש כתלות במקום העבודה שלהם (היקף שבוע העבודה – חמישה ימים או שישה ימים) ובוותק שלהם. כמו כן, עובדים זכאים להיעדר מעבודתם בעת שמחה מיוחדת כגון חתונה, ברית או בר מצווה. על העובד להודיע על השמחה מראש למעסיק. כמו כן, עובדי קבלן השרויים באבל רשאים להיעדר מעבודתם לפי דתם, וזאת במקביל לקבלת תשלום מלא עבור ימים אלה (קרוב משפחה לעניין אבל הוא הורה, אח, בן זוג או ילד).

 

חגים


עובדי כוח אדם, אשר עובדים במקום העבודה שלושה חודשים לפחות, זכאים לדמי חגים כל אימת שעבדו בסמוך לחג (יום לפני ויום אחרי). במידה ומדובר בעובד יומי, עובד זה יהיה זכאי לתשלום עבור החג על פי ממוצע ההשתכרות היומי שלו, בממוצע לגבי שלושת החודשים שקדמו לחג. 10 החגים השנתיים הינם שני ימי ראש השנה, יום כיפור, שני חגי סוכות, שני ימי פסח, יום העצמאות למדינת ישראל, שבועות ויום נוסף בתיאום בין המעביד לעובד. עובדי קבלן אשר אינם משתייכים לעם היהודי זכאים לימי חגים לפי בחירתם – על פי דתם או על פי הדת היהודית. היות ומספר החגים בדתות האחרות קטן ממספר החגים ביהדות, זכאים עובדים אשר יבחרו באופציה הראשונה (לפי דתם) להשלמה לפי הסכמה בין המעביד לבינם.


קופות גמל, פנסיה וקרן השתלמות


עובדי קבלן, בדומה לעובדים אחרים, זכאים לביטוח פנסיוני מטעם המעביד. מדובר בביטוח בקרן פנסיה מקיפה ומצטברת וזאת בסיום 9 חודשי העבודה בחברת הקבלן. העברתו של העובד בין מזמינים שונים איננה שוללת את זכותו לפנסיה. בניגוד לפנסיה, קרן השתלמות איננה חובה המוטלת על המעסיק. עם זאת, במידה ועובדי המעסיק בפועל זוכים להפרשות לקרן השתלמות, הדברים נוגעים גם לעובדי הקבלן המועסקים במקום זה. עם זאת, הזכאות מותנית לפי התנאים הנהוגים אצל המעסיק, ובתוספת חצי שנת המתנה.
 


עודכן ב: 02/11/2011