זכיינות הינה מתן היתר לעשות שימוש בזכויות הקניין הרוחני על ידי "הרשת המזכה", לרבות שם מסחרי, סימן מסחרי וסוד מסחרי. למעשה, החברה המזכה נותנת היתר לעשות שימוש במותג ובמוניטין שבבעלותה.


ניתן למצוא בשיטת הזכיינות בין היתר מסעדות, תחנות דלק וסוכנויות להשכרת רכב. בין הרשתות המוכרות הפועלות בשיטת הזכיינות ניתן למצוא את מקדונלדס וסוכנות להשכרת רכב של HERZ.


שיטת הזכיינות מוסדרת בחוזה שמוגדר כהסכם זיכיון, כאשר הצדיים בהסכם הם המזכה והזכיין. בחוזה זכיינות מוסדרים החובות והזכויות של כל אחד מהצדדים, וכמו בכל חוזה הצדדים מחויבים לקיים את האמור בחוזה.


חובות הזכיין


הסכם הזכיינות מטיל מספר חובות על הזכיין, כאשר במרכזו הדרישה בשמירה על שמו הטוב של הרשת המזכה. בנסיבות אלה, הזכיין יהיה מחויב לעמוד בסטנדרטים המקובלים של המזכה. לדוגמא, נהלי עבודה ושירות הניתנים ע"י צוות העובדים יהיו צריכים להתאים לאמת המידה של הרשת המזכה.


בנוסף, לרוב הזכיין יהיה מחויב להעביר למזכה תמלוגים קבועים בהתאם להיקף מחזור המכירות שלו. בחלק מהמקרים, ישלם הזכיין למזכה סכום חד-פעמי בעבור השימוש במותג הרשת.


כמו כן, יש מקרים שבהם הזכיין יהיה מחויב לקנות את מוצרי הגלם לעסקיו רק מהזכיין עצמו. למשל, זכיין בעל רשת קפה יהיה מחויב לקנות את המצרכים להכנת הקפה מהרשת המזכה בלבד.


חובות הרשת המזכה


באופן גורף, ניתן להגיד כי חובות המזכה, המוכרת את הזכות להשתמש במותג לזכיין, כלפי הזכיין הן מצומצמות הרבה יותר. יחד עם זאת, היות והמזכה נתפס כבעל ניסיון וכוח בתחום העסקי, מוטלת עליו חובה מוגברת לנהוג בתום לב ובהוגנות ביחס למעמדו העסקי .


לדוגמא, על המזכה חל איסור על מכירת זיכיונות כאשר הוא מצוי בקשיים כלכלים העשויים להוביל לפשיטת רגל. יתרה מכך, על המזכה קמה החובה לגלות פרטים מהימנים הכוללים את הוותק שלו בשוק ומספר הסניפים שהיא מפעילה. כמו גם, על המזכה לגלות לזכיין אם יש לו בלעדיות באותו אזור בו הוא עתיד לשווק את עצמו.


עניין נוסף, המהווה לרוב חלק בלתי נפרד מחובותיו של המזכה, הוא שיווק ופרסום של הרשת. בדרך כלל הנוהג הקיים הוא כי הרשת המזכה לוקחת על עצמה את נושא השיווק והפרסום ופועלת לחיזוק המותג שבבעלותה.


כאן המקום להדגיש, כי נושא הפרסום והשיווק יכול להחיל תנאים והסדרים שונים בין הסכם זיכיון אחד למשנהו, כמו לדוגמא הסכום אותו ישלם הזכיין לרשת המזכה, אם בכלל.

 

 

עינכם הרואות, הסכם זיכיון אינו עוד חוזה סטנדרטי בו הצדדים לו מסדירים את יחסים החוזים. קיימת חשיבות רבה לכל אחד מתנאי הסכם הזיכיון אשר יכולים להשפיע באופן ניכר על הצלחת מכירת או רכישת הזיכיון.


על כן, לפני שאתם כזכיינים או כבעלי רשת מזכה מתכננים להתקשר בהסכם זכיינות, חשוב להתייעץ עם עו"ד הבקיא בתחום הסכמי רכישה ומכירת זיכיון.

 

האמור לעיל כתוב בלשון זכר, אך מתייחס לשני המינים.

 

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקיף מעורך דין העוסק בתחום.
 


עודכן ב: 26/10/2023