עו"ד ומגשר מוטי שחר

 

על פי פקודת החברות, חברה יכולה להגיע למצב בו יוחלט על תחילת הליך פירוקה. פירוק חברה יכול להתבצע באחת משלוש דרכים: (1) פירוק בידי בית המשפט; (2) פירוק מרצון; (3) פירוק בפיקוח בית המשפט.


את הבקשה לפירוק החברה יש להגיש לבית המשפט אשר לו הסמכות (המקומית והעניינית), קרי, לבית המשפט המחוזי אשר בתחומו מצויה החברה.


הגשת הבקשה - על ידי מי


בקשה לפירוק חברה יכולה להיות מוגשת רק על ידי רשימה סגורה של בעלי עניין - החברה עצמה, נושה ומשתתף. לעיתים ובמקרים חריגים יחסית, יכול גם היועץ המשפטי לממשלה להגיש בקשה לפירוקה של חברה. יובהר, כי במקרים בהם חברה מפורקת באחד משני הדרכים האחרות (מרצון או בפיקוח בית המשפט), יכול כונס הנכסים הרשמי להגיש בקשה לפיה יועבר מסלול הפירוק לפירוק על ידי בית המשפט.


פירוק חברה - בגין מה


נקודה חשובה נוספת, היא רשימת העילות אשר בגינן ניתן להגיש בקשה לפירוקה של חברה. הדין קבע רשימה של שלוש עילות: (1) החברה קיבלה החלטה מיוחדת על פירוק החברה מרצון; (2) החברה לא התחילה את פעילותה שנה מיום התאגדותה או לחילופין, הפסיקה פעילות לשנה; (3) החברה היתה לחדלת פירעון.

 

יחד עם זאת, מכיוון והבינו כי רשימה סגורה זו לא תאפשר מקרים נוספים של פירוק חברה, הוסיפו עילה כללית נוספת אשר מעניקה לבית המשפט ולמבקשי הבקשה, מרחב תמרון רחב ביותר. העילה היא שמין הצדק והיושר הוא שהחברה תפורק. ניתן להבין כי עילה אחרונה זו, פתחה בפנינו הלכה למעשה קשת רחבה של מקרים בהם ניתן יהיה להגיש בקשה לפירוק חברה.


לעניין חדלות הפירעון המופיעה לעיל, מצחיק יהיה לציין כי הדין קובע את מבחן חדלות הפירעון לעניין הגשת הבקשה לפירוק חברה. על פי המבחן, חברה אשר חבה בחמישה (5) ₪ ויותר והנושה העביר אליה בקשה לתשלום החוב ובמשך שלושה שבועות לא הגיעה החברה להסדר או שילמה את החוב, יכול הנושה להגיש בקשה לפירוקה של החברה ולמעשה עומד הוא בתנאי הבסיסי להגשת הבקשה.


עניין זה, יותר מצב תאורטי בו תוגש בקשה לפירוק חברה בשל חוב של חמישה ₪. כמובן שלעיתים מצב זה יכול לשמש את הנושה כמנוף לחץ כנגד החברה על מנת לזרז אותה בתשלום החוב.


פירוק חברה - איך


מבלי להיכנס יתר על המידה לעוביה של הקורה, הדין מחייב את הגשת הבקשה לכונס הנכסים הרשמי ובתשלום אגרה (פיקדון) זאת בטרם תוגש הבקשה לבית המשפט המוסמך. כמובן, במידה והבקשה מוגשת על ידי גורם שאינו החברה, יש להגיש את הבקשה גם למשרדה הרשום של החברה אותה מבקשים לפרק.


לאחר מכן, נדרש פרסום בדבר הגשת הבקשה ברשומות ובעיתון יומי נוסף, זאת מתוך מטרה להביא לידיעת הציבור על הכוונה ועל עצם הגשת בקשת הפירוק. כמובן שבמידה ואדם המעוניין להשתתף בדיון בנושא פירוק החברה יודיע למבקש הפירוק לפחות שבוע טרם מועד הדיון בבקשה. הצד השני של פרסום הנושא הינו התראה בפני אותם אלה אשר מעוניינים להגיש התנגדות לפירוק החברה, אשר יידרשו להגיש את ההתנגדות לפירוק החברה לידי בית המשפט לכל הפחות שבוע טרם מועד הדיון בבקשה.


לאחר שלב ההגשה והפרסום, הבקשה תגיע לתחילת הדיונים ובהם ייקבע האם יינתן צו פירוק ומהם יתר התנאים עד לפירוקה הסופי של החברה.

 

חשוב לציין כי הליך פירוק חברה, גם אם נעשה על ידי בית המשפט או בפיקוחו, אינו הליך פשוט ויש לבחון את הנושא היטב טרם כניסה אליו. בין אם יוזם הבקשה הינו נושה ובין אם ההחלטה מגיעה מבין בעלי המניות של החברה,כדאי ומומלץ לקבל ייעוץ משפטי על מנת להבין מהן התועלות שיכולות לצמוח מההליך ומהם הסיכונים.