המחוקק אינו מעוניין במצבים שבהם עובדים חולים יצאו לעבוד במקום להישאר בביתם ולהבריא, מתוך חשש לאיבוד הפרנסה. מסיבה זו, חוק דמי מחלה מעגן זכאות לעובדים לקבלת תשלום כאשר נעדרים הם מעבודתם עקב מחלה, בגין ימי ההיעדרות. ללא הגבלות על זכות זו, עשויה הזכאות לפגוע במעביד פגיעה קשה. על כן, כדי לאזן את זכאות העובד אל מול הפגיעה במעביד, הזכאות מוגבלת - הן בהיקף התשלום והן במספר ימי המחלה עבורם ניתן לקבל תשלום.

 

שיעור דמי המחלה עומד על 75% מהשכר הרגיל, אשר מתקבלים במלואם רק החל מהיום הרביעי להיעדרות. היום הראשון להיעדרות אינו מזכה בדמי מחלה ובימים השני והשלישי להיעדרות העובד זכאי רק למחצית מדמי המחלה, כלומר 37.5% מהשכר הרגיל. מספר ימי המחלה נצבר בהתאם למספר חודשי עבודה - עבור כל חודש עבודה, צובר העובד יום וחצי מחלה. הגבלה נוספת בחוק מגבילה את מספר ימי המחלה אשר ניתן לצבור ל- 90 יום.

 

האם היעדרות בשל מחלת בן זוג מקימה זכאות לדמי מחלה?

 

חוק דמי מחלה - היעדרות בשל מחלת בן זוג מאפשר לעובד אשר בן זוגו חולה להיעדר כדי לטפל בו ולזקוף היעדרות זו על חשבון ימי המחלה הצבורים של העובד. עוד קובע החוק, כי מספר ימי ההיעדרות שניתן לזקוף על חשבון ימי מחלה צבורים עומד על ששה ימים בשנה בלבד.
לא כל מחלת בן זוג מאפשרת לזקוף את ימי ההיעדרות על חשבון ימי מחלה. לפי החוק הזכאות קמה כאשר בן הזוג זקוק לעזרת הזולת לביצוע פעולות יום יום בעקבות מחלתו. לצורך הגדרת המושג "פעולות יום יום" מפנה החוק להגדרה המצויה בחוק הביטוח הלאומי, אשר קובעת כי פעולות יום יום כוללות לבישה, אכילה, שליטה בהפרשות, רחצה וניידות עצמית בבית.

 

היעדרות בשל מחלה ממארת של בן זוג

 

כאשר בן זוגו של העובד חולה במחלה ממארת, מרחיב החוק את הזכאות. החוק מתחשב בקושי העצום המוטל על אדם כאשר בן זוגו חולה במחלה ממארת ומכיר בכך שכאשר מחלת בן הזוג היא ממארת, נדרשת תקופת טיפול ארוכה יותר וכן יש להעניק לעובד את האפשרות לבלות זמן רב יותר לצד בן זוגו. לשם כך מאפשר החוק לעובד אשר בן זוגו חולה במחלה ממארת, אשר עבד אצל מעביד במשך שנה ומעלה – להיעדר עד 60 יום על חשבון ימי המחלה הצבורים שלו, או על חשבון ימי חופשה שצבר, לפי בחירתו.

 

כדי לממש את הזכות, על העובד להציג למעביד אישורים רפואיים בגין מחלת בו זוגו. במידה והמעביד אינו משלם דמי מחלה עבור ההיעדרות בהתאם לחוק, זכאי העובד לתבוע ממנו תשלומים אלה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים

 

הזכות לדמי מחלה היא אחת מזכויות העבודה החשובות והמרכזיות בדיני העבודה הישראליים. מתן האפשרות להחשיב את ימי ההיעדרות בשל מחלות בני משפחה כימי מחלה של העובד עצמו מבטא למעשה את רצון המחוקק לאפשר לבני משפחה לטפל אחד בשני, מתוך הכרה בחשיבות ערך המשפחה.

 

כאשר מדובר בבן זוג חולה, אשר זקוק לעזרה בביצוע פעולות היום יום, יכול בן הזוג לזקוף עד 6 ימי היעדרות על חשבון ימי המחלה הצבורים שלו. מחלה ממארת של בן הזוג מאפשרת לעובד להיעדר עד 60 יום על חשבון ימי מחלה או ימי חופשה צבורים, במידה והעובד עבד במשך שנה ומעלה אצל אותו מעביד. חשוב לציין כי חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת בן זוג) הוא חוק קוגנטי אשר לא ניתן להתנות עליו, עם זאת מאפשר החוק, בדומה ליתר חקיקת המגן בתחום דיני העבודה, להתנות על הזכאות לטובת העובד – בהסכמי עבודה אישיים או קיבוציים ניתן למעשה להרחיב את הזכאות.