ויכוח, חילוקי דעות או סתם מריבה ללא סיבה בין המעסיק לעובד מסתיימים לפעמים בשליחת העובד לביתו או בהשעייתו. האם הדבר מותר? מהו המקור החוקי לפעולה? האם העובד זכאי לשכר בגין ישיבה בביתו? האם יש לערוך שימוע טרם ההשעיה? על כל זאת ועוד נענה במאמר זה.

המקור החוקי


פסיקת בתי הדין לעבודה קובעת כי מעסיק אינו רשאי להשעות עובד ללא מקור משפטי המסמיך אותו להשעיה. המקור יכול להיות בהסכם קיבוצי בענף בו העובד מועסק, בחוזה אישי בין העובד למקום העבודה ואף בחוק ספציפי. כאשר אין מקור חוקי להשעיה, השעיית העובד הינה אסורה ויש לה השלכות משפטיות.

שכר עבודה


ניתן לומר כי כל זמן שעובד יושב בביתו כאשר אין מקור חוקי להשעיה, הוא זכאי לשכר עבודה כאילו הגיע לעבודה כהרגלו.
כמו כן, על העובד להקטין את נזקו ולא לחכות בחוסר מעש במשך זמן עד להחלטה בעניינו ולפנות למעסיקו בבקשה לקבל תשובות בהקדם.
ישנם הסכמים קיבוציים המגדירים את שכר העבודה המגיע לעובד בזמן ההשעיה( שכר מלא, חצי שכר ) וכדאי לערוך בדיקה האם חל הסכם קיבוצי ומה הוא אומר לגבי ההשעיה.

הרעת תנאים


השעיית עובד ללא מקור משפטי מהווה הרעת תנאים מוחשית לפי סעיף 11 לחוק פיצויי פיטורים ובמצב זה על העובד להסביר למעסיק כי המעשה פסול ובמידה ולא יחזירו לעבודה תוך זמן סביר העובד יהיה זכאי להתפטר בדין מפוטר (העובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורים אף אם יתפטר).

שימוע טרם השעיית עובד


ככלל ובטרם משעים עובד, חייב המעסיק לערוך לו שימוע כדין ולהודיע לו על הכוונה להשעותו.


טרם השימוע על העובד לקבל את כל החומר והמסמכים הנוגעים לעניין על מנת שהעובד יוכל להגיע מוכן להשמיע את דבריו ולשכנע את המעסיק שלא להשעותו. במידה והוחלט להשעות את העובד עליו לקבל מכתב השעיה מפורט קצוב בזמן.


הפרת כללי עשיית השימוע טרם השעיית העובד יכולה לזכות את העובד בפיצויי כספי גדול.

לסיכום ובמידה והוחלט להשעותכם ממקום העבודה, יש לפנות לעו"ד בתחום דיני העבודה על מנת לבדוק את ההשלכות החוקיות והכלכליות של ההשעיה.


עודכן ב: 02/06/2014