לתשומת לב הקמעונאים - פיצויים לדוגמה על פי חוק הגנת הצרכן

עו"ד איריס בודנהיימר (MBA)

בימים אלה (24 לאוקטובר 2007) נכנס לתוקפו תיקון מס' 21 לחוק הגנת הצרכן. תיקון זה מאפשר לצרכן לתבוע מעוסק פיצויים לדוגמה עד לסכום של 10,000₪ ומהווה הכבדה ניכרת על הקמעונאים.

(פיצויים ללא הוכחת נזק הינם פיצויים עונשיים שבית המשפט פוסק לפי שיקול דעתו מבלי שהתובע צריך להוכיח את גובה הנזק שנגרם לו בפועל)

המקרים בהם מאפשר החוק לצרכן לתבוע פיצויים לדוגמא קשורים להתנהגותו של העוסק לאחר שנקשרה עסקה והעוסק הפר אחת ההוראות המפורטות להלן, שנקבעו בתיקון לחוק הגנת הצרכן ופעל בניגוד לחוק:

1. לא החזיר את התמורה ששילם והתנהג בניגוד למדיניות החזרת הטובין שלו המפורטת במודעה שבמקום עסקו.
2. לא החזיר את התמורה ששילם לאחר שהעוסק לא הציג מודעה במקום העסק לגבי מדיניות החזרת הטובין שלא
עקב פגם.
3. אי השבת תמורה לצרכן מכוח הסכם רוכלות.
4. אי השבת התמורה בעקבות ביטול רכישת יחידת נופש או ביטול עסקה מרחוק
5. העוסק חייב את הצרכן במחיר גבוה מהמחיר שסומן על הטובין למרות שהצרכן ביקש ממנו לחייבו לפי מחיר זה.
6. העוסק סרב לבקשת צרכן לשלם את מחירו של נכס או שירות במטבע ישראלי לפי השער היציג.
7. העוסק לא נתן לצרכן תעודת אחריות על אף בקשת הצרכן.

למרות האמור לעיל, תנאי להגשת תביעה לפיצויים לדוגמה הוא כי הצרכן שלח לעוסק הודעה על כוונתו להגיש תביעה לפיצויים לדוגמה, לרבות בדואר אלקטרוני.

לפי לשון החוק, רשאי בית המשפט לפסוק לצרכן פיצויים לדוגמה בסכום העולה על 10,000 ₪ ועד 50,000 ₪ אם מצא כי ההפרה היא הפרה חוזרת או נמשכת או שנעשתה בנסיבות מחמירות.

נסיבות מחמירות לענין זה הינן אחת מאלה – המעשה מתייחס למספר רב של צרכנים, המעשה גרם נזק חמור במיוחד לצרכן או לקבוצת צרכנים, או שעובר העבירה הפיק רווחים או טובות הנאה גדולים במיוחד מהמעשה.

מטרת התיקון הינה עדוד הצרכן לממש את זכויותיו, אכיפת החוק והרתעה מהפרתו וזאת כאמור במפורש בתיקון עצמו.

כיוון שמטרת החוק הינה הרתעתית טוב יעשו הקמעונאים, אשר טרם הפנימו את החובה לפרסם מודעה במקום העסק על מדיניות החזרת הטובין שלהם, שלא עקב פגם בטובין. (חובה שנקבעה בשנת 2005 בתיקון מס' 15 לחוק הגנת הצרכן (סעיף 4ג. לחוק)) ויפרסמו מדיניות של החזרת טובין שלא עקב פגם בטובין.

אי ידיעה על כך ובמיוחד אי קבלת מוצר חזרה שעה שאין מודעה על מדיניות החזרת הטובין עלולה לעלות לעוסק ביוקר. סביר להניח, שלאור מטרות התיקון המפורשות, בית המשפט לא יקבל טענת עוסק כי "לא ידע" על חובתו זו.



המידע הכלול במאמר הינו מידע אינפורמטיבי בלבד ואינו מהווה תחליף ליעוץ משפט פרטני. כל המסתמך על האמור לעיל מבלי לקבל יעוץ משפטי פרטני עושה זאת על אחריותו בלבד.