במסגרת עתירה אשר הוגשה לבג"צ על ידי רואי חשבון, עורכי דין ואגודת הסטודנטים, נטען כי יש להשיב למתמחים במקצועות עריכת דין וראיית חשבון את הזכות לחתום אבטלה בלשכת התעסוקה בזמן בו הם מתכוננים לבחינות ההסמכה במקצועם. עד לאחרונה, מתמחים בענפים אלה, אשר התבקשו לעמוד במבחנים הרשמיים לצורך קבלת רישיון המקצוע, היו יכולים לחתום אבטלה בלשכת התעסוקה בעת הלימודים לבחינות. הרציונאל מאחורי זכות זו נבע מכך שמדובר בתקופת לימודים עמוסה אשר במסגרתה לא מתאפשר למתמחים לעבוד למחייתם. לאחרונה, נשללה הזכות הנ"ל. העתירה אשר הוגשה לבג"צ על ידי העותרים במקרה דנן ביקשה אפוא להחזיר עטרה ליושנה.

 

יש לכם שאלה?

פורום זכויות עובדים

 

מדובר בעתירה שהוגשה כנגד מדינת ישראל, המוסד לביטוח לאומי, כנסת ישראל, שר הרווחה, שר האוצר, שר התמ"ת ולשכת התעסוקה. עניינה של העתירה הינו "סעיף מפלה" אשר מונע מהמתמחים לחתום אבטלה בלשכת התעסוקה במהלך תקופת הלימודים לבחינות ההסמכה. העותרים הפנו בעתירתם לכך שישנם מקצועות רבים אשר מתמחיהם זכאים לחתום אבטלה בתקופות דומות. לדוגמא, שמאים, אחיות, דיינים ועוד.

 

עתירה כנגד תיקון 114 לחוק הביטוח הלאומי

 

העותרים ביקשו מבג"צ לתת את תשובתו במהרה וזאת בטענה כי "כל יום שעובר גורם לפגיעה נוספת בזכותם החוקתית של העותרים ועמיתיהם לשוויון לעומת מובטלים אחרים". לעתירה צורפה חוות דעת מקצועית של היועצת המשפטית של וועדת הכספים אשר אמרה בזמן הדיון בנוגע להצעת החוק "המפלה" כי מדובר בתקדים מסוכן ביותר וזאת משום שנשללה בפועל זכות לדמי אבטלה ממי שצבר אותה כדין. העתירה לבג"צ הינה המשך לפעולות מחאה רבות אשר ננקטו על ידי הסטודנטים והמתמחים למשפטים וראיית חשבון החל מכניסתו לתוקף של תיקון 114 לחוק הביטוח הלאומי. תיקון זה, אשר עבר בחוק ההסדרים, שמט למעשה את הקרקע תחת זכותם של האחרונים לדמי אבטלה בתקופה שבין סוף ההתמחות ועד למועד ההסמכה.