תחת אלו תנאים עזרה שמגישה אישה לבעלה בעסק שלו ולהפך נחשבת כסיוע בלבד, ומתי מדובר בעבודה לכל דבר ועניין?

 

יש לכם שאלה?

פורום פיצויי פיטורין
פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים


בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קיבל את תביעתה לדמי אבטלה של אישה שעבדה אצל בעלה ופוטרה. התביעה עצמה הוגשה לאחר שהמוסד לביטוח לאומי סירב לקבל את דרישתה של האישה לדמי אבטלה, בתואנה כי היא הגישה סיוע לבן זוגה בעסק ולא יותר מכך, ועל כן היא אינה נחשבה לעובדת מן המניין.


הבעל נאלץ לפטר את אשתו


הבעל, שעבד מול אחת מקופות החולים באיסוף בדיקות דם ושינוען למעבדות, נזקק לעובד נוסף בשל מצב בריאותי הולך ומחריף. לאחר שהעובד שהעסיק החליט לעזוב, התגייסה אשתו לתפקיד.


האישה טענה, כי החליטה לעבוד בשביל בעלה בעיקר מכיוון שבאותה תקופה לא עבדה גם ככה, ובעלה ממילא חיפש עובד חדש.  שגרת העבודה של השניים עבדה בצורה כזו שהבעל הסיע את אשתו ממקום למקום ואילו היא יצאה מהמכונית ומסרה את הבדיקות בפועל.

 

לבסוף, משנסתיים חוזה הקבלנות בין הבעל לקופת החולים עמה עבד, נאלץ לפטר את אשתו מהעבודה.

 

נוצרו יחסי עובד-מעביד


במהלך הזמן בו עבדו יחד, התייחס הבעל לאישה כאל עובדת מן המניין, דיווח עליה לביטוח לאומי ולמס הכנסה ואף הנפיק תלושי שכר בשמה – גם כאשר לא שילם לה במועד.

 

השופטת ד"ר אריאלה גילצר-כץ קבעה כי אכן ניתן למצוא בתקופה בה עבדה האישה אצל בעלה יחסי עובד-מעביד. חיזוק נוסף לתיק נותר כשעוד בטרם העסיק הבעל את האישה, העסיק בעבודה זו עובד אחר, עובדה שמחזקת כי אכן היה צורך במשרה של ממש.

 

כל אלה, לרבות סיבת הפיטורים עצמה - סיום ההתקשרות של הבעל עם קופת החולים שייתרה את העסקתה של האישה- שכנעו את השופטת כי האישה הייתה עובדת של הבעל לכל דבר ועניין.

 

לבסוף הטילה השופטת על ביטוח לאומי לשלם דמי אבטלה לתובעת, וכמו כן לשאת בהוצאות בית משפט ושכר טרחת עורך דין בסכום של 5,500 שקל.


מה אומר החוק היבש?

 

חוק האבטלה של ביטוח לאומי אומר כי הזכאות לדמי אבטלה תקפה לגבי בגיר שמלאו לא 20 שנה מחד וטרם הגיע לגיל פנסיה מאידך. קיימת אפשרות לקבל דמי אבטלה גם מתחת לגיל 20, אולם תביעה זו מתאפשרת בנסיבות מיוחדות בלבד.

 

קריטריון נוסף שיש לעמוד בו הוא משך הזמן שעבד הדורש בטרם נאלץ לפנות ללשכת התעסוקה. לאחרונה נוסף סייג נוסף לחוק, האומר כי החל מה-1.4.13, על הנרשמים החדשים בלשכה להוכיח כי עבדו במשך 12 חודשים מתוך 18 החודשים שטרם תקופת הדרישה לדמי אבטלה.

 

סעיף 158 בחוק ביטוח לאומי קובע כי בני משפחה שעובדים בצורה סדירה אצל קרוב משפחה – אפילו מבלי שנוצרו ביניהם יחסי עובד-מעביד, ובמידה ולא היה עובדים אצל קרוב המשפחה היה זה שוכר עובד אחר – זכאים לדמי אבטלה.

 

להגדרה זו נכנסים בני משפחה כגון ילדים, אחים, נכדים או הורים. בני זוג אכן אינם נכללים בהגדרה זו, ובמצב כזה - כמו בתביעה בה עסקנו - נבחן כל מקרה לגופו.