מטרת המדען הראשי היא לסייע לחברות ישראליות להגדיל את הידע התעשייתי הקיים באמצעות חיזוק המחקר והפיתוח, קידום הייצוא ויצירת מקומות עבודה. המדען הראשי פועל מתוקף החוק לעידוד מחר ופיתוח בתעשייה, התשמ"ד-1984.

 

המדען הראשי מעניק תמיכה במגוון רחב של מסלולים לעסקים המעוניינים לפתח מוצרים או תהליכי ייצור חדשניים. בתמורה, החברה שמקבלת תמיכה, נדרשת לשלם תמלוגים מכל הכנסה הנובעת מהמוצר שפותח במסגרת התכנית או הנובע ממנה.

 

חשוב לזכור כי לא מקבלים רק כסף, אלא לתמיכה הניתנת יש משמעויות נוספות. כחלק מהתמיכה הניתנת, על החברה הנתמכת חלים מגוון חובות. מבין מגוון החובות, נמנה החובות העיקריים אשר החברות הנתמכות לא תמיד מודעות אליהן:

 

1. איסור שעבוד – חל איסור על החברה לשעבד את הידע או הקניין בגינו ניתנה התמיכה. למשל, ניתנה תמיכה לצורך פיתוח פטנט – חל איסור לשעבד את הפטנט לצדדים שלישיים.

 

2. שיתוף בידע – חברה המעוניינת לתת לצד שלישי רישיון שימוש בידע בגינו ניתנה תמיכה, צריך לקבל את אישור המדען הראשי.

 

3. העברת ידע או זכויות ייצור או ייצור לחו"ל – העברת הידע לחו"ל, בין באמצעות מכירה, הענקת רישיון שימוש וכדומה, יש צורך באישור המדען הראשי. במקרה כזה היקף התמלוגים שיש לשלם למדינה עולה באופן משמעותי.

 

4. שינוי בהרכב בעלות או שליטה בחברה נתמכת – טרם שינויים בהרכב בעלי המניות או העברת שליטה בחברה נתמכת, יש לקבל את אישור המדען הראשי.

 

5. מכירת פעילות – טרם ביצוע עסקה של מכירת פעילות חברה נתמכת, יש לקבל את אישור המדען הראשי.

 

6. חדלות פרעון או פירוק - סעיף 47 לחוק המו"פ קובע כי במקרה שהחברה הנתמכת נכנסת למצב של חדלות פירעון מועד התגבשות החוב למדינה במצב כזה הוא לפני מועד צו הפירוק, ולמדינה קדימות בקבלת התמלוגים מתוך הכנסות שיתקבלו לאחר מתן צו הפירוק וזאת על פני נושים אחרים.

 

 

חברות המפתחות מוצר מסוים בדרך כלל מעוניינות בגיוס הון, בין באופן של גיוס מבעלי מניות חדשים או באמצעות הלוואות. במקרים כאלה, ישנם שינויים בהרכב בעלי המניות ולעיתים אף רושמים שעבודים על אותה חברה נתמכת כדי להבטיח את החזר ההלוואות.

 

חשוב לדעת במקרה והחברה קיבלה תמיכה של המדען הראשי, יש צורך לקבל את אישורו לביצוע הפעולות הנ"ל. ביצוע פעולות או עסקאות ללא קבלת אישור המדען יכולות להביא ל"תאונות משפטיות", שאז אותו שעבוד שנרשם לא בטוח שיהיה תקף ובעל המניות החדש עלול למצוא עצמו בעלים של חברה אשר המדען הראשי דורש את החזר התמיכה שהתקבלה על ידו.

 

יש לך שאלה?

פורום הרעת תנאים והתעמרות בעבודה
פורום דיני זכיינות

 

לאור האמור, בכל מקרה של התקשרויות עם חברות אשר קיבלנו תמיכה של המדען הראשי, יש לבחון היטב האם אותה התקשרות דורשת את הסכמת המדען הראשי וזאת טרם ההתקשרות. פעולה פשוטה זו יכולה למנוע בעיות עתידיות ותאונות משפטיות.