גילוי נאות הוא המפתח לכל עסקה

 

בזמן האחרון אנחנו כבר לא באמת צריכים לגשת לסוכנות התיירות ולשבת מול מפות עולם ופקידה נחושה, אנחנו יכולים פשוט להרים טלפון ולהזמין חופשה בתוך דקות, בלי טפסים, בלי חתימות ובלי לצאת מהבית. נוח! אבל יחד עם הנוחות באות גם הבעיות. אם לא חתמתי אפשר לבטל? בוודאי שכן!


החוק מדבר על שתי אפשרויות מכירה: מכירה מרחוק ומכירה פנים מול פנים בסוכנות הנסיעות. בעסקה כזו, בה הלקוח נמצא בסוכנות וחותם על טפסים, סוכנות הנסיעות רשאית לקבוע את תנאי ביטול העסקה, והלקוח רשאי להסכים או לסרב. חשוב לציין, כי כאן לא חל החוק להגנת הצרכן וכל סוכנות יכולה לקבוע תנאי ביטול לפי ראות עיניה. אולם, במידה והסוכנות לא ציינה את תנאי הביטול בפני הלקוח, היא אינה יכולה לבוא אליו בדרישות תשלום.  


אז כך זה מתנהל בסוכנות, אך מה קורה כאשר אתם מזמינים חופשה דרך הטלפון, או דרך האינטרנט מבלי לצאת מהבית? כאן נכנס החוק להגנת הצרכן. החוק אומר שבכל עסקה הלקוח חייב לקבל טופס (במייל או בפקס) שמפרט את תנאי העסקה ופרטי הרכישה כפי שסוכמו בשיחה. תנאי הביטול יהיו כקבועים בחוק ויפורטו בטופס לצד המועדים המתאימים.


החוק מציין את המועדים בהם רשאי הלקוח לבטל עסקה שנעשתה מרחוק, וקובע זמן ביטול של 14 ימי עסקים כפי שאנו מכירים מעסקאות אחרות. אולם מאחר ומדובר בחופשה עם מועדי התחלה וסיום ברורים, הביטול כחוק יתאפשר רק אם העסקה בוצעה שבעה ימי עסקים לפני מועד תחילת החופשה. לכן, אם הזמנתם חופשה באופן ספונטני יומיים לפני תחילתה, ביטולה יהיה כפי שנקבע בטופס שנשלח אליכם ע"י הסוכנות.


כיצד מבטלים וכמה זה עולה?


במידה ועמדתם בתנאי הביטול, ואתם מעוניינים לדחות או לבטל את החופשה, עליכם להודיע על כך לפחות יומיים ממועד תחילת החופשה. ההודעה תהיה תמיד בכתב ולעולם לא בעל פה.


זכרו, גם אם עמדתם בתנאי הביטול, הייתם ילדים טובים וביטלתם בזמן ולפי הספר, תצטרכו לשלם דמי ביטול. בכל זאת, מישהו שירת אתכם, השקיע מאמץ, זמן, כסף, לכן תמיד תחויבו בתשלום, לעיתים סמלי ולעיתים רציני למדי. בעסקה מרחוק, לפי חוק הגנת הצרכן, במידה ועמדתם בכל התנאים תשלמו דמי ביטול בסך 5% מערך העסקה או 100 שקלים, תמיד את הנמוך ביניהם ותמיד מתוך הסכום הכולל ולא מתוך הסכום ששילמתם לאדם.


במידה ולא הסבירו לכם כראוי, טעו בתאריכים או שקיבלתם חופשה שלא תואמת את הציפיות, הסוכנות תישא באחריות הביטול, ודמי הביטול יבוטלו.


הסוכנות חייבת לעמוד גם היא בתנאי הביטול


חשוב מאוד לדעת, שהחוק מתייחס ברצינות לזכותו של האדם לבטל עסקה, ולכן בית המשפט יכול להשית פיצויים עד לגובה של 10,000 שקלים מבלי שיצטרך הלקוח להוכיח שניזוק, וזאת במקרה בו ביקש לבטל את העסקה כדין וסוכנות הנסיעות בחרה להתעלם מבקשתו ולסרב לביטול.


חופשה בחו"ל? חוק הגנת הצרכן אינו תקף!


החלטתם לפנק את עצמכם בחופשה בחו"ל? זכרו: חוק הגנת הצרכן שומר עליכם יפה מאוד כאן בארץ אך הוא אינו תקף בחו"ל. הימנעו מאי נעימויות וקראו היטב ובתשומת לב את תנאי העסקה כפי שנשלחו אליכם. שימו לב לפרטים הקטנים ולאותיות הקטנות, אות קטנטנה יכולה להציל אתכם ממבוכה גדולה ומתשלום קנס מיותר.


החוק להגנת הצרכן שומר עליכם מחוזים מפוקפקים


גם אם בעסקה מרחוק אמרו לכם שאין אפשרות ביטול, שבמקרה את החופשה שביקשתם אין אפשרות לדחות או לשנות, שגם אם תבטלו שבועיים מראש לא תקבלו את כספכם חזרה, תמיד זכרו את החוק החביב, חוק הגנת הצרכן שקובע כי גם אם חתמתם, גם אם נאמר לכם, גם אם שוכנעתם אחרת, החוק תקף ומבטל כל חוזה, בכתב או בע"פ, במידה והוא נוגד את תנאי הביטול הקבועים בחוק.

 

יש לך שאלה?

מימוש זכויות נוסעים עקב עיכוב בטיסה או עקב ביטול טיסה


לסיום זכרו: גם אם הזמנתם בטלפון, גם אם ישבתם מול סוכן מכירות להוט וגם אם הזמנתם באינטרנט, תמיד אפשר לבטל, החוק לצדכם! הקפידו לשאול שאלות, לברר תנאי ביטול ולקרוא את האותיות הקטנות. כך תוכלו לבטל לפי החוק, ותחסכו מעצמכם עוגמת נפש מיותרת.