התובעת הועסקה על ידי חברת שירותי ניקיון פרטית, והתפטרה לאחר כשמונה שנים בשל הרעה מוחשית בתנאי עבודתה. העובדת טענה כי הממונים התייחסו אליה בזלזול, ודרשו ממנה לבצע מטלות של עובדים אחרים, ובנוסף לא קיבלה את מלוא הזכויות הסוציאליות המגיעות לה כחוק.

 

בית דין האזורי לעבודה בתל אביב - יפו קיבל בשבוע שעבר (יום ג') את התביעה באופן חלקי, וקבע כי התובעת תפוצה בסך של 29,000 שקלים בגין פיצויי פיטורין ותשלום זכויות סוציאליות.

 

בחודש אוגוסט 2004, התובעת החלה את עבודתה בחברה פרטית העוסקת במתן שירותי ניקיון ללקוחות פרטיים. במסגרת עבודתה היא נשלחה לבצע ניקיונות במשרדים ובבתים שונים והרוויחה בממוצע 3,500 שקלים בחודש.

 

כשמונה שנים לאחר תחילת העסקתה, היא שלחה מכתב להנהלת החברה, בו הודיעה על התפטרותה בדין מפוטרת, מחמת הרעה בתנאים. לטענתה, שכרה לא שולם בהתאם לימי ושעות עבודתה, והיא לא קיבלה כדין תנאים סוציאליים, לרבות הפרשות לפנסיה, גמול שעות נוספות ודמי חגים. עוד טענה כי היחס כלפיה השתנה, והאחראים החלו לזלזל בה, ולחייב אותה לבצע עבודות שונות שגרמו לה נזק גופני ולהתנפחות כפות הידיים.

 

מאחר והתובעת פנתה מספר פעמים למעסיק בעניין זה, ובקשתה לשפר את תנאי עבודתה ולשלם את ההפרשים, לא נענתה, לא נותר לה אלא להודיע על התפטרותה בדין מפוטרת. ולאחר שלושה ימים מיום מסירת המכתב, היא הפסיקה את עבודתה בחברה והסתיימו יחסי עובד מעביד בין הצדדים.

 

העובדת תכננה היטב את התביעה לפיצויים ולכן שלחה מכתב התראה

 

מנגד טענה הנהלת החברה כי לא חלה כל הרעה מוחשית בתנאי עבודתה, והעובדת אשר תכננה את התביעה לפיצויים, שיגרה אליה באמצעות עורך דינה מכתב מאיים, בו נקבה בסכומים מופרזים ומופרכים בסך של 300,000 שקלים. בסיום המכתב הוסיפה אזהרה ואיימה כי אם המצב לא יתוקן, ולא ישולמו לה הסכומים תוך חודש ימים, היא תאלץ לעזוב את העבודה ולהגיש תביעה.

 

ההנהלה טענה כי היא ביררה את העניין, ואכן מצאה כי חסרים תשלומים שונים, ששולמו לה לבסוף. אך עם זאת העובדת בחרה שלא להמתין לתוצאות הבדיקה, והתפטרה מעבודתה ללא הודעה מוקדמת.

 

בית הדין התרשם מחומר הראיות, כי הנתבעת כלל לא טרחה להשיב למכתב, ולנוכח הנסיבות, בו איימה העובדת בהתפטרות, הנתבעת היתה צריכה לבחון את הטענות, גם אם מדובר בדרישות שאינן ריאליות. ואף בסופו של דבר נמצא כי חלק מטענותיה, בדבר אי תשלום התנאים הסוציאליים, היו מוצדקים.

 

בנסיבות אלה קבע בית הדין, כי משלא שולמו לתובעת התנאים הסוציאליים במלואם, ומשלא טרחה הנתבעת להשיב על מכתב ההתראה, הרי שאין לדרוש ממנה כי תמשיך בעבודתה, וניתן לראות את התפטרותה כפיטורין.

 

עם זאת, מצא בית הדין מקום להפחית את שיעור פיצויי הפיטורין, מאחר ומכתב ההתראה שנכתב על ידי בא כוחה של התובעת, הכולל דרישה לתשלום, מעלה ספק, האם היא התכוונה להמשיך בעבודתה, גם לאחר קבלת הסכומים המגיעים לה כחוק. לכן השתכנע כי התובעת גמרה בליבה להתפטר והמכתב נשלח על מנת שדרישותיה המוגזמות לא יתקבלו, כדי להכין את הקרקע לתביעת פיצויים.

 

יש לך שאלה?

פורום פיצויי פיטורין
פורום הרעת תנאים והתעמרות בעבודה

 

בסופו של דבר קבע בית הדין כי התובעת זכאית לפיצויי פיטורין בסך של 24,000 שקלים, ובנוסף היא זכאית להפרשי שכר וזכויות סוציאליות בסך של 5,000 שקלים. לפיכך נקבע הנתבעת תשלם לה סכום כולל של 29,000 שקלים.

 

סע"ש 56458-10-12