פעמים רבות נקבע בהסכם סעיף "פיצויים מוסכמים". סעיף זה קובע כי אם הפר צד להסכם סעיף או סעיפים להסכם אזי ישולם לצד הנפגע פיצוי כספי בסכום עליו הסכימו הצדדים. מצאתי לנכון, ליתן לכם, בתמצית, את הכלים אשר עשויים לסייע לכם בהחלטה באם להוסיף סעיף "פיצויים מוסכמים" להסכם אשר הנכם צד לו, וכן את הכלים שיעזרו לכם לקבוע את סך הפיצוי המוסכם.

 

יתרונה הגדול של ההסכמה על פיצוי מוסכם הינה לצד הנפגע, בכך שאינו צריך להוכיח את הנזק אשר נגרם לו כתוצאה מהפרת הסעיף המזכה אותו בפיצוי המוסכם. בדרך כלל, הוכחה מעין זו אינה פשוטה שכן היא מחייבת הבאת ראיות ממשיות להוכחת הנזק.

 

בנוסף, הסכמה על סך הפיצוי שיגיע לנפגע נוכח הפרה מונעת מהצד המפר לטעון לטובתו כי כלל לא נגרם נזק לנפגע כתוצאה מההפרה.

 

למעשה, התובע לפי סעיף זה אינו חייב להוכיח שנגרם לו נזק וגם לא את שיעורו של נזק זה. בנוסף לא חלה על הנפגע החובה לנקוט פעולות או להוציא הוצאות להקטנת הנזק.

 

למעשה גם אם לא נגרם כל נזק כתוצאה מהפרת הסעיף עליו הסכימו הצדדים כי יזכה בפיצוי מוסכם עדיין עלול למצוא עצמו המפר מחויב בתשלום הפיצוי המוסכם. יובהר כי הצד הנפגע זכאי לתבוע את הפיצוי הממשי שאותו הוא מבקש להוכיח, כך שאם קרה נזק שניתן להוכיחו יקבל התובע פיצויים על פי שיעור הנזק, אולם אם לא הוכח הנזק, עדיין באפשרותו לתבוע את הפיצויים המוסכמים.

 

גובה הפיצוי המוסכם נקבע על ידי הצדדים להסכם. החוק וההלכה הפסוקה קובעים כי זכותו של נפגע לקבל את מלוא שיעור הפיצויים המוסכמים שנקבעו בחוזה אינה זכות מוחלטת.

 

נפגע עשוי שלא לזכות באכיפתה של הוראת הפיצוי בחוזה, אם ימצא בית המשפט שהפיצויים נקבעו ללא כל יחס סביר לנזק שניתן היה לראותו מראש בעת כריתת החוזה כתוצאה מסתברת של ההפרה. הפחתת פיצויים מוסכמים על ידי בית המשפט תחול מתוך בחינה בדיעבד של כוונת הצדדים לחוזה, תוך בחינת סבירותו של הפיצוי שנקבע.

 

בכל מקרה סמכותו של בית המשפט נוגעת אך ורק להפחתת הפיצוי המוסכם ולא לביטולו כליל. את הטענה לפיה אין יחס סביר בין הפיצויים שנקבעו לנזק, על מנת שיופחתו הפיצויים, על הנתבע להעלות באופן מפורש ואף להוכיחה באמצעות ראיות.

 

נטיית בתי המשפט היא לכבד את רצון הצדדים ובתי המשפט מפרשים בצמצום את סמכותם לקבוע כי תניית פיצויים מוסכמים הינה בלתי סבירה. כל עוד קיים יחס סביר כלשהוא ולו גם דחוק, בין אותו פיצוי לבין הנזק שניתן היה לראותו מראש, משאירים את הפיצוי המוסכם בתוקפו.

 

עם זאת פסיקת בתי המשפט קבעה כי תניית פיצויים מוסכמים הקובעת פיצוי אחיד ושווה בגין כל הפרה של החוזה או בגין כל הפרה של אחת מן ההתחייבויות הכלולות בה, היא לכאורה בלתי סבירה. בתנייה גורפת כזו נראה לכאורה כי הצדדים לא נתנו דעתם לשאלת היחס בין הפיצוי המוסכם לבין הנזק הצפוי.

 

יודגש כי תנייה גורפת הקובעת פיצויים מוסכמים אינה חסרת תוקף, אלא היא חשופה לסמכות ההפחתה של בית המשפט. לפיכך, מומלץ לפרט בהסכם את התניות החוזיות המזכות בפיצוי מוסכם ואת גובה הפיצוי בגין הפרתן.

 

 


* "איילת רייך – משרד עורכי דין" מתמחה בתחום המחסרי, חקלאי, תאגידים, מושבים וקיבוצים.

 

* המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך.