לאחר שנים ארוכות בהן מערכת היחסים בין סוכן לספק לא הייתה מוסדרת, מלבד חוק החוזים (החל באופן כללי על יחסי ספק-סוכן), נכנס לתוקפו "חוק חוזה סוכנות" אשר הביא עימו שינויים מרחקי לכת בהגנה על הסוכן המסחרי.


מיהו הסוכן המסחרי?


הסוכן המסחרי הוא למעשה המתווך בין הספק לבין הלקוחות. תפקידו של הסוכן המסחרי הוא באיתור לקוחות חדשים שיתקשרו בסופו של יום בחוזה עם הספק. יוצא אפוא, כי לא פעם הסוכן המסחרי יהא אחראי, באופן כזה או אחר, לגידול בהכנסותיו של הספק.


בלא מעט מהמקרים, לאחר שהסוכן גייס לקוחות רבים לחברה והביא לגידול ברווחיותה, מגיע הסכם הסוכנות לסיומו כאשר הסוכן אינו מקבל תגמול או פיצוי מהספק.


כך למשל במקרה של שמעון, סוכן מכירות, אשר התקשר בהסכם סוכנות עם חברה. במסגרת ההסכם נקבע, כי הוא יגייס לקוחות חדשים לחברה ובהתאם לכך יקבל עמלות מההכנסות שהביאו הלקוחות לחברה.


לאחר תקופה בת 5 שנים, בה גייס שמעון לקוחות רבים והביא לגידול משמעותי ברווחיותה, בא לסיומו ההסכם בינו לבין החברה. אולם, למורת רוחו, החברה סירבה לשלם פיצוי או לתגמלו בעבור כל אותם לקוחות אשר ממשיכים בהתקשרות עם החברה ומהווים חלק ניכר מהכנסותיה.


בנסיבות אלו, מהן האפשרויות העומדות בפניו? האם על החברה לשלם לשמעון תגמולים או עמלות?


פיצוי בשל סיום חוזה סוכנות


חוק חוזה סוכנות קובע, כי עם סיום תקופת ההתקשרות בין הסוכן המסחרי לבין הספק, זכאי הסוכן המסחרי לפיצוי כספי מהספק בהתקיים התנאים הבאים:


ראשית, על חוזה הסוכנות להיות בתוקף של שנה לפחות. דהיינו, סוכן מסחרי לא יהא זכאי לפיצוי כספי אם ההסכם הובא לסיומו לאחר תקופה שאינה עולה על שנה.


יחד עם זאת, בנסיבות בהן הספק ביטל את ההסכם עם הסוכן המסחרי בסמוך לתקופה בת שנה, וכאשר הסוכן הביא לקוחות חדשים לחברה ולגידול ברווחיותה, לא מן הנמנע כי הספק יחויב לשלם פיצוי לסוכן.


שנית, על הסוכן המסחרי במהלך תקופת הסכם הסוכנות להיות הגורם היעיל להתקשרויות עם הלקוחות החדשים או לגידול בהיקף העסקים.
שלישית, על ההתקשרות או הגידול בהיקף העסקים עם הלקוחות החדשים להימשך גם לאחר תום תקופת חוזה הסוכנות, ובלבד שאותם לקוחות חדשים ממשיכים להניב פירות לספק.


כאן המקום לציין, כי במקרה בו חוזה הסוכנות בוטל כדין על-ידי הספק, בשל הפרתו מצד סוכן הסוכן המסחרי, לא יהא זכאי הסוכן המסחרי לפיצוי .


סכום הפיצוי


במקרה בו בית המשפט קבע כי הספק חייב בפיצוי כלפי הסוכן המסחרי, יחושב הפיצוי לפי הרווח החודשי הממוצע בעד כל שנה שבה היה חוזה הסוכנות בתוקף, וזאת עד לתקרה של 12 חודשים.


הכלל הוא כי הרווח החודשי הממוצע של הסוכן המסחרי יחושב לפי הרווח החודשי שצמח בשלוש שנים שקדמו לסיום חוזה הסוכנות. אם הסוכן היה קשור בהסכם עם הספק בתקופה שקצרה יותר משלוש שנים, למשל שנתיים, יחושב הרווח החודשי הממוצע שלו לפי השנתיים האחרונות שקדמו לסיום חוזה הסוכנות.


יודגש בזאת, כי הרווח החודשי שצמח לספק בעקבות עבודת הסוכן, יכול לקרות באחד משני מצבים. מצב ראשון: הרווח שצמח לספק מהסוכן המסחרי נובע מגידול בהיקף עסקיו של הספק עם לקוחות קיימים (אותם הביא הסוכן המסחרי). מצב שני: הרווח שצמח לספק מהסוכן מקורו בלקוחות חדשים, כאשר הסוכן הינו זה אשר היווה את החלק היעיל ביצרת ההתקשרות עימם.


יש לציין, כי קביעת הפיצוי נתונה לשיקול דעתו של בית המשפט, כך שהוא רשאי להפחית את סכום הפיצוי או לקבוע כי לא יינתן פיצוי, אם מצא כי בנסיבות העניין צודק ונכון לעשות כן.


בנסיבות המקרה הספציפי שהובא לפנינו, שמעון יהא זכאי לפיצוי כספי מהחברה השווה לממוצע השכר בשלוש שנים האחרונות בהם עבד בחברה, ועד למכפלה של 12 חודשים (לפי משך התקופה שהניבה רווח לחברה).

 

יש לך שאלה?

פורום דיני חוזים / הסכמים


כפי שניתן לראות, חוק חוזה סוכנות מחזק באופן משמעותי את מעמדו של הסוכן המסחרי ומעגן את זכויותיו אל מול הספק. אולם אין די בכך, על הסוכן המסחרי לוודא כי חוזה הסוכנות יחיל את כל הזכויות המגיעות לו, ובניהם כאמור גם את סוגית הפיצוי.
 


עודכן ב: 26/10/2023